پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به پرسشی درباره «تفاوت فرهنگی» و قضیه برزیل: اصل حضور در استخر مختلط تخلف انضباطی است

موضوع

پاسخ‌های مهمانپرست

نامه ایران به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با همکاری با آژانس

همکاری ایران و آژانس همواره وجود داشته و ما همیشه آمادگی همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را داشته ایم مجددا آمادگی خود را برای گفتگو اعلام کرده ایم که در چارچوب آژانس بتوانیم به همکاری ادامه دهیم تا از حقوق خود بهره مند شویم.

نشست بغداد

ما در خصوص نشست بعدی که سوم خرداد در بغداد تشکیل می شود با دید مثبت نگاه می کنیم و امیدواریم در چارچوب توافق ها این رویه با روند مثبت انجام شود و نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

احتمال لغو تحریم ها علیه ایران قبل از مذاکرات بغداد

آنچه فکر می کنید گام مثبت در مسیر درست برای ادامه همکاری ها در نشست بعدی است این است که تحریم های غیر قانونی کنار گذاشته شود اگر این تصمیم را اتخاذ کنند نشانگر این است که در مسیر درستی گام بر می دارند و همکاریها باید به سمتی برود که حقوق ملت ما به صورت کامل تامین شود.

اجلاس استانبول

در اجلاس استانبول بحث محتوایی صورت نگرفت بلکه چارچوب همکاریهای بعدی مشخص شد و طبق اظهارات آقای جلیلی و خانم اشتون مبنای مذاکرات آتی ان پی تی خواهد بود. محور مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد بعد از تعیین از سوی مسئولان مذاکره کننده اعلام خواهد شد.

طرح نظارت آژانس بر سایت پارچین

بحث های همکاری با آژانس در چارچوب نشست دوطرفه مورد مذاکره قرار می گیرد و قبلا هم در این رابطه مذاکره شده بود و ما در چارچوب همکاری کامل می توانیم به توافقاتی برسیم که جزو تعهدات ما باشد و تا جایی که از ان پی تی برداشت می شود این درخواست ها شامل این مواد نیست و خارج از تعهدات است مگر اینکه به صورت موردی و داوطلبانه باشد.

باید مشخص شود مجموعه سئوالات و ابهامات آژانس چه مواردی است و در صورت رفع ابهامات آژانس چه اقدام عملی دنبال می کند.

سولانا گفته که ایران و آمریکا کانال ارتباطی مستقیمی باز کرده اند

باید از خود سولانا بپرسید اگر وجود دارد مشخصات کانال را بدهد من اخباری در این رابطه دریافت نکرده ام.

ادعای مقامات اماراتی مبنی بر توافق دو طرف بر سر جزایر سه گانه

همانطور که اعلام شد سفر رئیس جمهور به جزیره ابوموسی یک سفر داخلی در هنگام بازدید رئیس جمهور در سفر استانی بوده و در چارچوب مسائل داخلی ماست.

اظهارنظرهایی که صورت می گیرد قابل قبول نیست و ما به هیچ وجه اظهارات خلاف حق حاکمیت خود و تمامیت ارضی مان را نخواهیم پذیرفت.

مذاکرات سازنده بین ایران و امارات می تواند موجب گسترش همکاری ها و رفع سوء تفاهم احتمالی مسئولان این کشور درباره قرارداد ۱۹۷۱ و سند مبادله شده درباره اجرای ترتیبات این سند باشد.

هر فرد یا هر کشوری که در امور داخلی کشور ما دخالت کند و اظهاراتی بر خلاف تمامیت ارضی ما مطرح نماید با برخورد جمهوری اسلامی ایران روبرو می شود و احضار سفیر سوئیس نیز در همین راستا بود تا به آمریکا تذکر داده شود به مسائل داخلی ما وارد نشوند.

واکنش به پیروزی اولاند در دور اول انتخابات فرانسه

انتخابات فرانسه تا الان نشانگر عدم اقبال مردم فرانسه به مسئولان کنونی کشور است و بهترین قضاوت را مردم در کشور دارند و اگر مردم یک کشور سیاست های مقاماتشان را درست ارزیابی نکنند به آنها رای نمی دهند که در رابطه با سارکوزی به نظر می رسد تصمیمات اشتباه وی در خصوص خاورمیانه و ایران به مردم فرانسه و منافع ملی این کشور ضربه زده است.

سفر احمدی نژاد به برزیل

سفر رئیس جمهور در آینده انجام می شود تاریخش نیز بعد از تنظیم اطلاع رسانی خواهد شد.

شاهد برخی فعالیت رسانه ای برای خراب کردن روابط بین دو کشور هستیم موضوعی که اخیرا برخی رسانه های عربی و غربی به آن دامن می زنند که هدفش تخریب روابط ایران و برزیل است.

در خصوص روابط ایران و آذربایجان

هوشمندی می بایست در کشورهای منطقه وجود داشته باشد تا از تحرکاتی که موجب مخدوش شدن روابط می شود جلوگیری شود. به خصوص تحرکات رژیم صهیونیستی که هدف اصلی آن بر هم زدن امنیت و ایجاد تنش در منطقه است.توسعه روابط کشورهای منطقه با این رژیم لطماتی را به کشورهای منطقه وارد خواهد کرد.

اظهارات ضد ایرانی برخی مقامات عربستان

عربستان کشور مهم و موثر در منطقه است و باید رویکرد درستی در خصوص تحولات منطقه ای داشته باشد. همکاری ، کنار گذاشتن مطالبی که به جهان اسلام نیست و خروج نیروهای این کشور از کشورهای مظلوم مثل بحرین می بایست در دستور کار عربستان قرار بگیرد تا با کمک کشورهای مقتدر منطقه امنیت منطقه ای تامین شود.

اختلال در صادرات نفت و مخالفت سوئیس با تحریم بانک مرکزی ایران

 در صادرات نفتی ما هیچ اختلالی وجود ندارد.

ما مخالفت سوئیس با تحریم های غیر قانونی علیه ایران را تصمیم درستی می دانیم و از آن استقبال می کنیم و آن را موثر در روابط دو جانبه تلقی می کنیم و امیدواریم سایر کشورها نیز تصمیمات اشتباه را اصلاح کرده و به مسیر درست برگردند.

استراتژی ایران در قبال اخوان المسلمین

جریان اخوان المسلمین جریانی موثر در منطقه است هر چند ممکن است شاخه های مختلفی داشته باشد اما باید مراقبت کرد نفوذ جریانات افراطی حرکت های مردم را با انحراف روبرو نکند ما جریان اخوان را موثر در منطقه می دانیم و از آن استقبال می کنیم و آینده روابط با اخوان المسلمین را خوب می دانیم هم اکنون نیز روابط بین ما و آنها بسیار خوب است.

دعوای حقوقی کانادا با غیر بومیان

رهبران جامعه بومیان کانادا یادداشت هایی را به سفارتخانه های کشورهای مختلف از جمله ایران ارسال کردند و نسبت به نقض حقوقشان مطالبی را عنوان داشتند و درخواست مساعدت کردند ما از کانادا می خواهیم به حقوق جامعه بومیان احترام بگذارد و البته اقدام این دادگاه را نیز مثبت و در جهت حقوق بومیان می دانیم.

موارد مختلفی از نقض حقوق بشر در کانادا مشاهده می شود و اخیرا هم سرکوبی نسبت به اساتید و دانشجویان این کشور صورت گرفت و امیدواریم دولت کانادا خود را متعهد به رعایت حقوق بشر بداند.

زائران ربوده شده در سوریه

از همان ابتدا تلاش زیادی از سوی وزارت خارجه انجام شد و تاکنون تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی آزاد شده اند و امیدواریم در آینده نزدیک چهار زائر دیگر به کشور برگردند و بتوانیم موجبات آزادی ۷ مهندس ربوده شده را فراهم کنیم ما معتقدیم این گونه اقدامات که از انسانها برای اهداف استفاده شود مورد قبول هیچ جامعه ای نیست و این گروه های مسلح و کشورهای حامی آنها باید از طریق مذاکره مسائلشان را دنبال کنند و جان انسان ها را به خطر نیندازند و در سریعترین زمان ممکن ایرانیان ربوده شده را آزاد کنند.

کنفرانسی تحت عنوان دوستان بحرین

سرکوب مردم بحرین تشدید شده است. ما هر اقدامی که بتواند به مردم بحرین کمک کند در دستور کار قرار می دهیم اما انتظار اینکه اجلاسی در این رابطه برگزار کنیم که نمایندگان دولت ها در آن شرکت کنند انتظار درستی نیست چون این ملت ها هستند که تاثیرگذارند و خیلی دولتمردان نمی توانند به نمایندگی از مردمشان نظر آنها را دنبال کنند.

نا امن جلوه دادن عراق برای برگزار نشدن اجلاس بغداد

این ناامنی ها را بی ارتباط با مذاکرات آتی ایران با ۱+۵ نیست و با بیان اینکه قصد دارند با نا امن جلوه دادن عراق مانع برگزاری نشست ایران و ۱+۵ در بغداد شوند. مشخص می شود چه کشورهایی خواهان به نتیجه رسیدن گفتگوهای ایران و ۱+۵ هستند و چه کشورهایی موفقیت این گفتگوها را در جهت مخالف منافع خود تلقی می کنند همچنین مشخص می شود چه کشورهایی امنیت را در منطقه برقرار می کنند و چه کشورهایی در ناامنی کشورهای منطقه از جمله عراق نقش دارند.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.