پاسخ مایکروسافت به شایعات مربوط به جاسوسی NSA

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

شرکت عظیم خدمات نرم­‌افزاری و ابری مایکروسافت برای مقابله با این اتهام که PRISM به داده­‌های کاربران این شرکت شامل ارتباطات رمزگذاری­ شده- دسترسی بسیار داشته است، به شرکت­ های فیس بوک و گوگل پیوست.
 
 
گاردین گزارشی منتشر کرده است که نهادهای ضداطلاعاتی ایالات متحده برای از کار انداختن حفاظ­های امنیتی و رمزگذاری­‌ها ابزارهایی را در خدمات مایکروسافت، از جمله اسکار­درایو (SkyDrive)، اسکایپ (Skype) و اوت­لوک (Outlook) تعبیه کرده بودند.
 
بنا بر این گزارش، مایکروسافت با همکاری با مؤسسۀ امنیت ملی ایالات متحده (NSA) و اف ­بی ­آی، نقش مهمی در تسهیل دسترسی به داده­‌های کاربران داشته است.
 
از زمانی که ادوارد اسنودن، پیمانکار NSA، موضوع جاسوسی PRISM را افشا کرده است، شرکت­های بزرگ فناوری، مانند اپل، گوگل و فیسبوک ناچار وارد کارزار مقابله با این اتهام شده‌­اند که دولت ایالات متحدۀ امریکا از دسترسی مستقیم به سرورهای مراکز داده­ای ابری این شرکت­ها و داده‌­های کاربران آن­ها برخوردار بوده است.
 
بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی سازمان فناوری اطلاعات، مایکروسافت در گزارش کوتاهی که در تاریخ ۱۱ ژوییه انتشار یافته، ضمن اشاره به اتهامات اخیر بر موضع این شرکت در مقابل درخواست­های دولت برای کسب داده­های مذکور تأکید کرده است.
 
مایکروسافت می­گوید که این شرکت داده­های مربوط به مشتریان را تنها برای فرایندهای قانونی در اختیار می­گذارد و گروه بررسی­ کنندۀ تطابق، هر یک از درخواست­ها را با دقت بررسی و مواردی را که قانونی نباشند رد می­کند.
 
این شرکت اعلام کرده است که تنها به درخواست­های مرتبط با شناسه‌­ها و حساب­های ویژۀ کاربری رسیدگی می­کند و به درخواست­های کلی که مطبوعات طی هفته­‌های اخیر راجع به آن­ها بحث به راه انداخته­‌اند پاسخ نمی­‌دهند. بنا بر اعلام مایکروسافت، این موارد در اطلاعات مفصلی که این شرکت اخیراً منتشر کرده مستند شده است.
 
این شرکت چنین تأکید کرده است: "به روشنی اعلام می­کنیم که مایکروسافت به هیچ دولتی امکان دسترسی مستقیم و فراگیر به اسکای­درایو،
 
اوت­لوک، اسکایپ یا هر محصول دیگری از مایکروسافت را نمی­‌دهد." همچنین اعلام شده است که قانون مانع تشریح مسائلی می­شود که ممکن است به روشن­تر شدن این وضعیت کمک کند.
 
در این گزارش آمده است: در نهایت، وقتی محصولات خود را ارتقاء می­دهیم و روزآمد می­کنیم، ممکن است الزامات قانونی در مواردی ما را بر آن دارد که امکان نگهداری اطلاعات را برای خود حفظ کنیم تا در مواردی که اجبار قانونی یا درخواستی مرتبط با امنیت ملی وجود داردف پاسخگو باشیم. این بحث­ها وجوهی دارند که کاش می­توانستیم راجع به آن­ها آزادانه سخن بگوییم.
 
مسوولان ارشد گوگل، لری پیج و دیوید دراموند نیز بر همین نکته تأکید کرده­‌اند که شرکت­شان به هیچ برنامه‌­ای نپیوسته است که به دولت آمریکا یا هر دولت دیگری امکان دسترسی مستقیم به سرورهایش را بدهد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.