پاسخ مدیرعامل بانک‌مسکن به تصمیم آخوندی

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/یک هفته بعد از اعتراض وزیر راه‌وشهرسازی به حق‌امتیاز انحصاری بانک‌مسکن در پرداخت انواع تسهیلات مسکن، روزگذشته مدیرعامل بانک‌مسکن دربارهٔ سبب شکل‌گیری این انحصار توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی بخش مسکن از نظر مدت جزو بلندمدت‌ترین تسهیلات پرداختی شبکه بانکی است و از سوی دیگر نرخ سود آن جزو پایین‌ترین نرخ‌های سود شبکه بانکی است به نظر نمی‌رسد سایر بانک‌ها از پرداخت تسهیلات در بخش مسکن به ویژه در حوزه انتقال سهم الشرکه (فروش اقساطی) استقبال کنند.
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) قدرت‌اله شریفی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌فارس افزود: شاید یکی از دلایل مطرح شدن موضوع انحصار نگرانی از درگیر بودن بانک مسکن در طرح ملی مسکن مهر و عدم توانایی بانک جهت فعالیت در بخش‌های اعطای تسهیلات خرید و ساخت سایر متقاضیان باشد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» عباس آخوندی پیش‌تر اعلام کرده بود: درنظر دارد از طریق رایزنی با بانک‌مرکزی، به انحصار موجود در فعالیت بانک‌مسکن پایان دهد و پرداخت وام خرید و ساخت مسکن را در همه بانک‌های تجاری آزاد کند تا رقابت در این بازار شکل بگیرد.
اما چند روز بعد از این اولتیماتوم، مدیرعامل اسبق بانک‌مسکن، شرط شکست انحصار را، تبدیل بانک‌مسکن از بانک فرمانبردار برنامه‌های دولت در بخش مسکن به یک بانک‌تجاری اعلام کرد که تحقق این شرط با توجه به مطالبات مسکن‌مهر و برنامه‌های جدید دولت در بخش مسکن، قطعا برای دولت امکان‌ناپذیر نخواهد بود.
همچنین در صورتی که اظهارات مدیرعامل فعلی بانک‌مسکن دربارهٔ بی‌میلی سایر بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در بازار دیربازدهی همچون مسکن، مبنا قرار بگیرد، در این صورت اجرای تصمیم وزیر و مشاوران مالی او سخت خواهد شد.
اما دربارهٔ گفته‌های مدیرعامل بانک‌مسکن یک سوال وجود دارد:
اگر برای بانک‌های تجاری، پرداخت وام خرید یا ساخت مسکن به دلیل دوره بازپرداخت طولانی اصل وام، توجیه‌اقتصادی و رغبت پرداخت وجود ندارد، پس چطور است که در شهر تهران، پروژه‌های بزرگ ساختمانی اغلب با مشارکت همین بانک‌ها در جریان است؟
آیا سود سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ساخت‌وساز‌های تجاری – انواع برج‌های با کاربری تجاری در حال‌ساخت در تهران- به قدری نیست که پوشش ضرر احتمالی آنها را در حوزه تامین مالی مسکن بدهد؟!

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.