پاسخ نه چندان قانع کننده رییس سازمان نظام مهندسی به خوانندگان: سنجش آزمون را برگزار می کند و الزامی به پاسخگویی ندارد

مهدی قنبر :مهندس سید مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و نماینده مردم تهران ،ری، اسلامشهر و شمیرانات درمجلس شورای اسلامی است. او در این گفت و گو برلزوم همکاری بیشتر میان سازمان نظام مهندسی با برگزارکنندگان آزمون تاکید کرد ونقش این سازمان را تنها به عنوان ناظر بر آزمون اعلام کرد.
 

درکامنت های ارسالی خوانندگان خبرآنلاین عنوان شده بود که سئوالات مطرح شده در این آزمون غیر استاندارد بوده است. این سئوالات خارج ازمنابع معرفی شده و نیزغیرحرفه ای وفنی بوده است. اعتراض بسیاری از این افراد درباره نحوه سئوالات و اجرای امتحانات بوده است. شما به عنوان رئیس سازمان نظام مهندس برای رسیدگی به این مشکلات چه کارهایی انجام داده اید؟

برگزاری آزمون موضوعی نیست که ما بتوانیم درآن مداخله ای داشته باشیم. مسئولیت این موضوع با وزارت راه و شهرسازی است. ازسال گذشته این کارتوسط سازمان سنجش انجام گرفته است. بهرحال سازمان سنجش هم استاندارد هایی برای برگزاری واجرا آزمون هایش دارد وباید درآن چارچوب کارش را انجام دهد.البته ما نیز دراین میان ازهیچ خدمتی کوتاهی نخواهیم کرد. زیرا می خواهیم مشکلات پرسنل مهندسین سازمان به حداقل برسند. ولی مسئولیتی دراین رابطه نداریم. زیرا درطرح سئوالات ، تصحیح وبرگزاری آن هیچ نقشی نداشتیم.

– یعنی سعی نمی کنید هیچ تعاملی با مسئولین سازمان سنجش داشته باشید؟

البته توصیه هایی به سازمان سنجش می کنیم. اگرهم اخبار واطلاعاتی به دست مان برسد، نظارت هایی را به انجام می رسانیم .ازسوی دیگرتمایل داریم تا تجاربمان را نیزدراین باره به آنها منعکس و منتقل می کنیم.

– درمورد آزمونی که درشهریورماه برگزار شد وضعیت چگونه بود. آیا درباره سئوالات مطرح شده توصیه ای به سازمان سنجش داشتید؟

درمورد سئوالات و شرایط و زمان برگزاری توصیه هایی به دوستان داشتیم. اما اطلاعی از ازاین که توصیه ها مورد توجه قرار گرفته یا خیر ندارم.

– یعنی پیگیر آن نبوده اید که به توصیه های شما توجهی شود؟

اگر نیاز به اعمال وتوجه به توصیه هایمان نبود، هیچگاه به آنها توصیه ای نمی کردیم. بهرحال احساس نیاز کردیم

– نظارت شما دربرگزاری این آزمون چگونه بود؟

البته درمواردی بازدید ها و بررسی هایی را انجام داده ایم اما جایگاه نظارتی نداریم

– قطعاً مشابه مشکلات و نواقصی که خوانندگان خبر آنلاین درباره اجرای بحث برانگیز این آزمون مطرح کرده اند به اطلاع شما هم رسیده است. واکنشی شما به آن چه بوده است؟

ما تنها آن را منعکس می کنیم.
– جواب قانع کننده ای گرفتید؟
قرار نیست آنها به ما جوابی بدهند. ما فقط موضوع های مطرح شده را منتقل می کنیم. آنها خودشان را موظف به پاسخگوی به ما نمی دانند.
– شما به این نکته اشاره کردید که اگرتوصیه ای به دوستانتان در سازمان سنجش می کنید به این معنا است که آنها به این توصیه ها را اعمال کنند.
من گفتم ما توصیه می کنیم تا این موضوع را مد نظرشان قراردهند و اعمال کنند. این به آن معنا نیست که آنها باید این نظرات و توصیه های ما راعمل کنند. آنها که تحت امر ما نیستند. در واقع ما از آنها درخواست می کنیم.
– به نظرتان نباید پاسخ مشکلاتی که شما از نحوه برگزاری آزمون دارید را پاسخ بدهند؟
شما متوجه سخنان من نمی شوید من گفتم که ما موارد را منعکس می کنیم. دربرخی موارد نتیجه آن به ما اطلاع داده می شود و برخی موارد نیز به ما اطلاعی داده نمی شود. آنها الزامی به پاسخگویی ندارند. ما هم اصراری براینکه حتماً پاسخ بگیریم نداریم.
– پس معتقدهستید که نواقصی دراجرای این آزمون وجود داشته است
قطعاً اینگونه بوده. زیرا هر کاری نواقصی دارد. ما مشکلات آزمون را بصورت مکتوب منعکس کرده ایم. البته این آزمون نوپا است و سابقه چندانی ندارد. زیرا سازمان سنجش برای دومین بار است که این آزمون را برگزار می کند.پس طبیعی است که نواقصی داشته باشد.
– به نظرتان اگردرسال آینده حضورشما دربرگزاری و طراحی سئوالات پررنگ تر شود بهتر نیست؟
ما این درخواست را اعلام کرده ایم ولی تصمیم گیرنده سازمان سنجش است.

برخی ازپیام های ارسال مخاطبین خبرآنلاین درباره نحوه برگزاری آزمون های نظام مهندسی شهریور ماه به این شرح است.

« روی سخنم با مسئولین وکسانیست که در امر برگزاری آزمون های نظام مهندسی دخیل هستند تو را بخدا وجدانا اگر زمان تحصیل یا آزمون دادن خودتون بود بازهم راضی بودید اینطور سئوال بیاد مهندسین قدیمی که راحت رفتن بالا حالا که نوبت ماست عیب نداره بذارید بیشتر بخونیم اذیت بشیم اما تو رو خدا جفا نکنید کاری نکنید یک جوان در این اوضاع بد اقتصادی که دستش به هیچ جا بند نیست از همه چیز نا امید بشه آخر مسلمان این چه سئوالاتی که طرح کردی یعنی کسی نیست تو این سازمان عریض و طویل که یه فوق دیپلم عمران داشته باشه و بتونه خوب رو از بد در بیاره … بخدا این سئوالات شان مهندسی رو پایین میاره .. تعجب میکنم بعضی دوستان خیلی راحت از کنار موضوع میگذرن .. یا بدتر اینکه دفاع میکنن … آخه شما مهندسین ؟..شکر خدا یه ذره درایت»

امیرحسین کیافر نوشت:« سلام علیکم احتراما به استحضار می رساند اینجانبان شرکت کنندگان آزمونهای نظام مهندسی بخش های (نظارت و محاسبات ) مورخه ۳۰ و۳۱ شهریور ماه ۹۱نسبت به موارد ذیل اعتراض شدید خود را اعلام کرده و خواهشمندیم که مسئولین محترم و مربوط نسبت به پیگیری مطالبات بحق مهندسان جوان همکاری لازم را مبذول فرمایند . باتوجه به اینکه سازمان سنجش مسئول طرح سئوال برای آزمونهای فوق الذکر می باشد چگونه است که سطح سئوالات واستانداردهای مربوط به طرح اینگونه آزمونها باید اینقدر پایین .مبهم وحالت معمایی داشته ودر مواردی خارج از مباحث معرفی شده برای آزمون باشد (سئوال ۵۷ نظارت) آیا طراحان سئوالات خود یکبار سئوالات را از اول تا به آخر مرور کرده اند؟ »

بدون نام :« با سلام بنده یکی از معترضین به امتحان نظارت و محاسبات عمران نظام مهندسی مورخ ۳۰ و ۳۱ شهریور ماه هستم و چند روز پیش اعتراض خودم رو در این سایت نوشتم شاید که شما بتوانید پیگیری کنید ولی هنوز مطلبی در این زمینه روی سایت شما نرفته است. لطفا بررسی بفرمایید که در صورت وجود سوالات نمرات چگونه محاسبه می شود(چون قطعا داوطلبان برای سوالات اشتباه هم وقت گذاشته اند ولی به جواب نرسیدند و می توانستند وقتشون رو روی سوالات دیگر صرف کنند. چون واقعا وقت امتحان نسبت به نوع سوالات کم بود) با تشکر»

کارشناس ارشد سازه : «اینکه آزمون نظام مهندسی بسیار سختگیرانه برگزار گردد برای کل جامعه خوب است ولی چرا سالهای قبل بسیاری از افراد به راحتی وبا تقلب و اس ام اس در این آزمون قبول شدند و کار طراحی منازل مردم را به یکسری افراد غیر کارشناس در ازای پرداخت بخش کوچکی از حق الزحمه خود مینمایند . من پیشنهاد دارم که سازمان نظام مهندسی کلیه مهندسانی که بیش از ۳ سال از دریافت اولین پروانه آنها میگذردرا مجاب نماید در این آزمونها شرکت کنند تا در صورت قبولی مجدد حق امضاء داشته باشند .ااین کار هم باعث میگردد ان دسته از مهندسان که سالهای قبل در آزمون قبول شده اند اطلاعاتشان به روز گردند و هم کسانی که با تقلب و… در آزمون قبول شده اند شناسایی گردند . امدوارم خانه های اقتصادی وایمن را برای مردم عزیز کشورمان طراحی نماییم. »
۴۵۲۳۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.