پافشاری حزب حاکم بلغارستان بر لغو برنامه ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه

۱۱ام بهمن ،

نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد که چون تعداد شرکت‌کنندگان در رفراندومی که هفته قبل در این کشور برگزار شد به حد نصاب نرسید حزب وی به تصمیم‌اش برای نساختن یک نیروگاه هسته‌یی تازه در این کشور عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیسیون رای‌گیری مرکزی بلغارستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۶۰٫۶ درصد از مردم بلغارستان که در رفراندوم روز یک‌شنبه شرکت داشتند، ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه در این کشور را خواستار شدند، اما تعداد کل شرکت‌کنندگان که به ۲۰٫۲ درصد می‌رسید بسیار پایین‌تر از آستانه ۶۰ درصدی که برای الزام‌آور کردن این رفراندوم لازم است، بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حزب سوسیالیست بلغارستان خواستار برگزاری این رفراندوم شده بودند تا دولت بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان را مجبور به تجدیدنظر در تصمیم‌اش برای لغو توافق‌نامه ساخت یک نیروگاه هسته‌یی با شرکت روسی اتم استروی اکسپورت کند.

اعضای حزب سوسیالیست بلغارستان اعلام کردند که اگر در اواخر سال میلادی جاری در انتخابات پیروز شوند این برنامه هسته‌یی را احیا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، وریسوف که برای احیای اقتصادی بلغارستان تلاش می‌کند در ماه مارس ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه در بلین را لغو کرد و گفت که این کشور نمی‌تواند هزینه‌های تخمین‌ زده شده ۱۰ میلیارد یورویی آن را متحمل شود. این کشور علاوه بر آن در جذب سرمایه‌گذاران غربی ناموفق ماند.

متحدان بلغارستان در بروکسل و واشنگتن نیز با این پروژه مخالف بودند،‌ زیرا می‌ترسیدند وابستگی سیاسی و اقتصادی بلغارستان به روسیه بیش‌تر شود؛ مسکو پیشنهاد داده بود که بودجه این نیروگاه را که ساخت آن بر عهده شرکت روسی اتم استروی اکسپورت بود، تامین کند.

بلغارستان یک نیروگاه هسته‌یی فعال ۲ هزار مگاواتی در کازلودی دارد و شرکت آمریکایی وستینگهاوس را استخدام کرده بود تا برنامه‌هایی برای افزودن یک راکتور هزار مگاواتی دیگر به این پایگاه اینترنتی بکشد.

پروژه هسته‌یی بلین با مخالفت طرفداران محیط‌زیست نیز روبه‌رو بود؛ آن‌ها معتقدند بودند که این نیروگاه بیش از حد به یک منطقه زلزله‌خیز نزدیک است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.