پاک سازی رنگ ها روی بدنه سی و سه پل اصفهان نیازمند کار علمی است

منصور زیرک روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : به دلیل تخلخل آجر، رنگ جذب آن می شود و پاک کردن رنگ به راحتی امکان پذیر نیست.

وی افزود: بعد از تصمیم گیری برای انتخاب بهترین ماده برای پاک کردن، این دیوار نوشته ها به صورتی که کمترین آسیب متوجه این بنا شود؛ پاک می شود.

به گفته وی مرمت سی و سه پل توسط مرمت کاران با سابقه میراث فرهنگی با دقت و نظارت کارشناسی درحال انجام است و از اواسط ماه رمضان این عملیات با تعداد افراد بیشتری ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: مرحله دوم مرمت پل تاریخی سی و سه پل در ماه جاری آغاز شده است.

شهرام امیری اظهار داشت: اعتبار مرحله اول و دوم مرمت سی وسه پل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که در مرحله اول مرمت، ۴۰ درصد آن هزینه شد.

وی افزود: در مرحله دوم تمام دهنه های سی و سه پل مرمت خواهد شد.

به گفته وی، مرحله دوم مرمت سی سه پل شامل محو دیوار نوشته ها، مرمت بند کشی های فرسوده به روش علمی، مرمت سنگفرش ها، پایه های پل و سقف است.

وی افزود: قهوه خانه زیر پل که در ۲۰ سال گذشته دایر بود و آسیب زیاد به پل رسانده با همکاری ماموران شهرداری اصفهان برچیده شده است.

امیری در باره استفاده کارگران از پتک در هنگام عملیات مرمتی ادعا کرد : ضربه های پتک این کارگران برای کندن سنگ ها بر پایه های سنگی پل وارد می شود و خطری برای بنا ایجاد نمی کند و در صورتی که ضربه بر قسمت های آجری وارد شود، برای بنا خطر ساز خواهد بود.

بنای مشهور سی و سه پل بر فراز رودخانه زاینده رود ، از آثار تاریخی به جای مانده از دوران صفوی در اصفهان است.

ت/۵۰/۷۱۴۳/ ۶۰۷/

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۰۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.