پانه‌تا:تعدادنظامیان آمریکایی درافغانستان پس از ۲۰۲۴قابل توجه باشد/عملکردگنبدآهنین خوب بود

۱۱م آذر ،

ap4-13.jpg

در حالی که مقام‌های ارشد آمریکا هنوز در خصوص تعداد قطعی نیروها در افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ اظهار نظری نکرده‌اند، وزیر دفاع آمریکا گفت که میزان نیروهای باقی‌مانده در این کشور باید قابل توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا گفت که تهدیدهای تروریستی از سوی القاعده و سایر گروه‌ها و همچنین لزوم ادامه آموزش نیروهای افغان بدان معناست که آمریکا باید شماری از نیروهای خود را پس از ۲۰۲۴ در افغانستان نگه دارد.

پانه‌تا در کنفرانس خبری مشترک با ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پنتاگون گفت: اهداف بنیادین در افغانستان، ایجاد افغانستانی امن، باثبات و دارای دولتی مقتدر می‌باشد که بتواند علیه نیروهای القاعده عملیات انجام دهد. این اهدافی که ما در نظر داریم باید بتواند افغانستانی ایجاد کند تا نیروهای القاعده هرگز نتوانند پناهگاه امن دیگری در افغانستان برای انجام حملات علیه آمریکا یا سایر کشورها ایجاد کنند. اهداف ما در افغانستان شامل حضور بلندمدت است.

وی با ذکر این نکته که نیروهای ناتو تاثیراتی بر روی القاعده داشتند، تصریح کرد که گزارش‌های انتشار یافته نشان می‌دهد القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد و به دنبال راهی برای گسترش تشکیلات خود است.

وزیر دفاع آمریکا با اعلام اینکه گروه‌های القاعده برای حملات تازه در افغانستان تلاش می‌کنند، به القاعده نسبت به اقدامات دولت تازه آمریکا برای مبارزه با این گروه اخطار داد.

وی خطاب به القاعده گفت: مبارزه با القاعده در جدول کاری رئیس‌جمهوری آمریکا طی سال‌های آینده است.

این اظهارات پانه‌تا در حالی مطرح شد که پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که تصمیم دارد تعداد نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهد. تعداد نیروهای آمریکایی که در حال حاضر در افغانستان می باشند حدود ۶۶ هزار تن است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که طی چند هفته آینده تعداد نیروهایش را در افغانستان برای حضور در این کشور تا سال ۲۰۲۴ تعیین خواهد کرد.

لئون پانه‌تا پس از دیدار یک ساعته با وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از روابط دوجانبه با این رژیم تقدیر کرد. در ادامه ایهود باراک نیز به سبب تلاش‌های آمریکا برای گسترش سیستم دفاعی گنبد آهنین از پانه‌تا تشکر کرد.

آمریکا در سال ۲۰۲۴ ، ۷۰ میلیون دلار برای ارتقای این سیستم علاوه بر ۲۰۵ میلیون دلاری که متعهد است پرداخت کرد. پانه‌تا در این دیدار گفت که برای تامین اعتبارات مالی بیشتر در آینده به اسرائیل همکاری خواهد کرد.

سفر باراک به آمریکا در حالی انجام شد که وی اعلام کرده است از سمت‌های سیاسی خود در آینده کناره‌گیری خواهد کرد. وی و لئون پانه‌تا هدایایی را رد و بدل کردند. پانه‌تا به ایهود باراک یک عکس امضا شده از خود و باراک به هنگام بازدید از یکی از سیستم‌های گنبد آهنین را داد و باراک نیز یک مدل مینیاتوری از موشک‌های رهگیر.

پانه‌تا همچنین در خصوص جنگ هشت روزه اسرائیل با نوار غزه گفت: هیچ دولتی نباید در هراس چنین حملاتی به سر ببرد. به همین سبب است که من بسیار خشنودم که دو طرف همکاری‌های بسیار نزدیکی را در زمینه سیستم ضد موشکی گنبد آهنین داشتند. این سیستم در دوران درگیری بسیار خوب عمل کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.