پانه‌تا: آمریکا از حملات نیروهای افغان به نیروهای بین‌المللی نگران است

ap1-34.jpg

وزیر دفاع آمریکا امروز(سه‌شنبه) نگرانی خود را از تاثیر حملات نیروهای افغان بر نیروهای آمریکایی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا که در چین به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری با حضور همتای چینی‌اش گفت: جان آلن، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در افغانستان تدابیر لازم برای حفاظت از نیروهای ناتو را اتخاذ کرده است.

وی همچنین اعلام کرد که مطمئن است که آمریکا می‌تواند وظایف امنیتی را به نیروهای افغان سپرده و تا پایان سال ۲۰۲۴ نیروهای ناتو به کلی از این کشور خارج شوند.

پانه‌تا به طور مستقیم به اقدام جان آلن مبنی بر تعلیق عملیات مشترک با نیروهای افغان اشاره‌ای نکرد.

وی گفت: این حملات بدین معنی نیست که طالبان قدرتمندتر شده است. به نظر من این مسئله نشان دهنده آن‌ است که آن‌ها آخرین تلاش‌های خود را برای حمله به نیروهای ما صورت‌ می‌دهند و سعی دارند تا یک هرج‌ومرج به وجود آورند. اما این مسئله موجب نمی‌شود که آن‌ها بر منطقه‌ای تسلط یابند.

تصمیم ناتو مبنی بر تعلیق عملیات مشترک بازتاب افزایش نگرانی‌های آمریکا از حملات نیروهای افغان است و این نگرانی‌ها با انتشار فیلم موهن ضد اسلامی که موجب برانگیخته شدن خشم مردم مسلمان افغانستان و سایر کشورهای جهان شده دو چندان شده است.

پانه‌تا گفت: حملات نیروهای افغان نباید مانع دستیابی به اهداف کلی شود. در هر روز در میدان جنگ یک خطر جدی شما را تهدید می‌کند. ما هرآنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا این خطرات را کاهش دهیم و در عین حال هدف کلی خود را که انتقال مسالمت آمیز قدرت به نیروها و دولت افغان است رها نمی‌کنیم.

جورج لیتل، مشاور مطبوعاتی پنتاگون نیز طی بیانیه‌ای جداگانه‌ پس از این نشست گفت که تغییرات در برنامه‌های عملیات مشترک معمولا بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد. این عملیات همیشه به گونه‌ای انجام می‌شوند که خطرات پیش روی نیروها به حداقل رسیده و موفقیت این عملیات تضمین شود.

طی سال جاری میلادی در حملات نیروهای پلیس و ارتش افغانستان علیه نیروهای آمریکایی و ناتو در ۳۶ حمله ۵۱ تن از نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند. از این تعداد حملات ۱۲ حمله طی ماه گذشته صورت گرفته که در جریان آن ۱۵ تن کشته شدند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.