پاویون هنر ایرانی در فضای مجازی

جام جم آنلاین: پاویون هنر ایران با هدف عرضه و فروش آثار هنری ایران در فضای مجازی و جهانی طراحی شد و فروشگاه «نگار» نیز برای فروش دائم آثار تجسمی در داخل کشور بزودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش جام‌جم، بحث راه‌اندازی پاویون هنر ایران در جهان سال گذشته از سوی حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از آن محمود شالویی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.

حمید شاه‌آبادی درباره این طرح گفته بود: این شبکه مجازی به منظور عرضه مجازی هنر ایرانی در فضای اینترنتی ایجاد می‌شود و هنرمندان رشته‌های مختلف از جمله تئاتر، موسیقی و تجسمی می‌توانند به آسانی، آثار خود را برای فروش در عرصه جهانی به نمایش بگذارند.

اکسپویی مجازی برای تمام فصول

با گذشت یک سال از مطرح شدن این طرح و اعلام نشدن خبری در این رابطه به سراغ اصغر امیرنیا سرپرست دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم و او در این باره به خبرنگار ما گفت: فعالیت‌های اولیه برای راه‌اندازی این پاویون صورت گرفته و سایت آن هم طراحی شده است و اکنون در مرحله وارد کردن اطلاعات هستیم.

وی با بیان این‌که این طرح برای اجرا به موسسه هنرهای تجسمی برون‌سپاری شده است، گفت: باید کل آثار هنری کشور را همراه با مشخصات هنرمندان وارد سایت کنیم و تلاش می‌کنیم کم کم این اطلاعات را گردآوری و وارد سایت کنیم.

سرپرست دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این طرح هم هنرمندان بتوانند از طریق آثارشان کسب درآمد کنند و هم علاقه مندان بتوانند آثارشان را تهیه کنند.

این طرح که به نوعی یک اکسپو در فضای مجازی است، به معرفی آثار هنری و خالق آثار می‌پردازد و علاقه‌مندان در هرجای جهان می‌توانند آثاری را که بر اساس نظر کارشناسی قیمت‌گذاری شده‌اند، خریداری کنند. در واقع در این طرح با اکسپویی بین‌المللی در فضای مجازی مواجه هستیم که محدود به بازه زمانی خاصی نیست و خرید و فروش آثار در تمام طول سال استمرار دارد.

شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشتر گفته بود: با توجه به اجرای اکسپوی هنری ایران در شهرهای تهران، ونیز، روتردام و دوبی، ایجاد شور و نشاط هنرمندان و خریداران پاویون هنر ایران می‌تواند به گسترش، رونق و معرفی جایگاه هنری ایران در عرصه‌های جهانی کمک کند.

مهجوریت هنر ایران در خارج

کیومرث قورچیان، هنرمند کشورمان و عضو انجمن نقاشان ایران نیز دراین باره به جام‌جم گفت: راه اندازی چنین شبکه‌ای ضرورت دارد و اگر بتواند درست مدیریت شود، غوغا می‌کند.

وی که اخیرا نمایشگاهی از آثارش در فرانسه برگزار شده است، گفت: متاسفانه هنر ایران در کشورهای دیگر تعریف نشده است. مثلا در همین سفر اخیرم به فرانسه متوجه شدم برخی از هنرمندان مطرح جهان که در جشنواره معتبری چون کریستیز شرکت می‌کنند، به کپی کاری از آثاری می‌پردازند که در برخی از موزه‌های ایران نگهداری می‌شود.

این نقاش با بیان این‌که مسلما جامعه هنری خارج از ایران از اتفاقات تازه استقبال می‌کند، گفت: در خارج از ایران شبکه‌های بسیار زیادی در تلویزیون‌ها و سایت‌های اینترنتی به عرضه آثار تجسمی مشغول هستند.

ایجاد انگیزه برای هنرمندان

محبوبه پلنگی رییس موزه هنرهای معاصر فلسطین هم به خبرنگار ما گفت: این شبکه نوعی اکسپوی مجازی است که در دنیا تجربه شده و اقدام خوبی است.

وی با بیان این‌که هدف وزارت ارشاد از این طرح تقویت اقتصاد هنر است، گفت: اگر وزارت ارشاد بتواند این طرح را خوب مدیریت کند می‌تواند دغدغه اقتصادی بسیاری از هنرمندان را که آثارشان دپو شده و شوق و ذوقشان را از دست داده‌اند برطرف کند.

راه‌اندازی شبکه خرید هنری در سطح کشور

یکی دیگر از مسائلی که دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری آن است، تاسیس فروشگاه نگار در شهرستان‌هاست.

«نگار» فروشگاه دائم آثار تجسمی در سراسر کشور است که قرار است مدیران کل ارشاد در مراکز استان‌ها راه‌اندازی آن را پیگیری کنند. به گفته اصغر امیرنیا این فروشگاه جنبه عینی و واقعی طرح پاویون هنر ایرانی در داخل کشور است.

او افزود: هر علاقه‌مندی در هر استانی می‌تواند با مراجعه به سایت از آثار و قیمت آن در استان‌های دیگر مطلع شود و نسبت به خرید آن اقدام کند.

امیرنیا خاطرنشان کرد اطلاعات این سایت نیز در حال گردآوری است و می‌تواند مرجع خوبی برای تهیه آثار توسط مردم عادی و کلکسیونرها باشد.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.