پاییز و زمستان بیشتر مواد غذایی حاوی ویتامین D مصرف کنید

۲۸ آبان ،

در فصل زمستان که کمتر از خانه خارج می شوید و کمتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، باید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D را افزایش دهید.

به گزارش تفسیری گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر زهرا عبداللهی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ ویتامین د سبب جذب کلسیم از روده و بازجذب مجدد آن توسط کلیه ها می شود و در اشخاص سالم این ویتامین چندین ماه در کبد ذخیره می شود.

وی افزود: نقش ویتامین د در حفظ استحکام استخوان ها به واسطه بهبود جذب کلسیم از مواد غذایی و کاهش شکستگی در سنین پیری و به خصوص در دوران یائسگی به اثبات رسیده است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: زرده تخم مرغ، ماهی های روغن دار، ماهی های آب شور، جگر و غلات، حاوی مقادیر خوبی از ویتامین د می باشند.

وی یادآور شد: کمبود ویتامین د منجر به بروز بیماری های گوناگون می شود و در نوزادان و کودکان، کمبود ویتامین د منجر به بروز بیماری راشیتیسم می شود.

دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد:‌ کمبود ویتامین د در بزرگسالی که برای مدت طولانی، بروز دردهای استخوانی و پوکی استخوان وجود دارد و همچنین کمبود ویتامین د خطر بروز بیماری سل را افزایش می دهد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.