پاییز پرجنب و جوش در راه است

بورس

بازار فرابورس در حالی آخرین روز کاری تابستان را با روند متعادلی پشت سر گذاشت که انتظار می‌رود با آغاز فصل جدید و عرضه‌های بلوکی در این دوره رونق بیشتری در این بازار حاکم شود.

هدیه لطفی/دنیای اقتصاد: افزون بر این عرضه اولیه سهام سه شرکت تازه‌وارد در این بازار نیز در رشد مزبور بی‌تاثیر نخواهد بود.

در این رابطه مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: سهام شرکت‌های بانک شهر، پالایشگاه لاوان و تهران در آینده‌ای نزدیک در بازار فرابورس عرضه می‌شود.مصطفی امید‌قائمی با اشاره به اینکه عرضه سهام دو پالایشگاه لاوان و تهران در آینده نزدیک و به صورت خرد انجام خواهد شد، اظهار کرد: به محض تکمیل اطلاعات عرضه سهام این دو پالایشگاه در فرابورس نهایی می‌شود.

وی دلیل تاخیر در عرضه سهام این دو شرکت را پیش‌بینی سود آنها اعلام کرد و گفت: بعد از نهایی شدن اطلاعات این شرکت‌ها، سهام آنها در اوایل مهر ماه وارد بازار سرمایه خواهد شد.

مدیر‌عامل فرابورس با تاکید بر اینکه فعلا عرضه سهام این دو پالایشگاه در جریان است، خاطرنشان کرد: بعد از این دو عرضه، سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب در حال آماده شدن و عرضه قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه بلوکی سهام این دو شرکت خاطرنشان کرد: بعد از عرضه سهام خرد این دو پالایشگاه، به صورت بلوکی هم سهام آنها عرضه خواهد شد.
امید‌قائمی پذیرش بانک شهر را به عنوان یکی دیگر از شرکت های حاضر در فهرست فرابورس مد‌نظر قرار داد و گفت: سهام بانک شهر هنوز پذیرش نشده است.
وی در‌خصوص نحوه عرضه سهام بانک شهر گفت: سهام این شرکت به صورت بازگشایی نماد وارد فرابورس خواهد شد.

امید‌قائمی با اشاره به اینکه بانک شهر افزایش سرمایه داشته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش سرمایه این بانک در بازار پایه انجام می‌شود و در مراحل بعدی نماد این شرکت درج خواهد شد.

بازار متعادل بود
گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است؛ در بازار دیروز حدود ۸/۵۶ میلیون برگه اوراق بهادار در میان ۸ هزار و ۵۵۳ نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات نیز به بیش از ۲۹۱ میلیارد ریال رسید.

در این بازار ذوب‌آهن اصفهان با اعلام خبر زمان واگذاری سهام بلوکی با استقبال از سوی سهامداران روبه‌رو شد، به طوری که «ذوب» با معامله ۲/۱۸ میلیون سهم به ارزش ۲/۳۴ میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد بازار شناخته شد.قرار است بلوک ۵۳ درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان دهم مهر‌ماه در بازار دوم فرابورس عرضه ‌شود.

بعد از فروش بلوک ۱۵ درصدی ذوب آهن توسط سازمان خصوصی سازی و خریداری آن توسط یکی از زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، قرار است ۵۳ درصد دیگر از سهام این شرکت در روز ۱۰ مهر ماه در بازار سوم فرابورس عرضه شود. به این ترتیب در این روز ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۱۸۰ سهم به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه به اضافه ۱۰۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ دو هزار و ۶۸۲ ریال کمتر نباشد، عرضه می‌شود. به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، قرار است این بلوک بابت رد دیون واگذار شده و منابع حاصل از فروش آن به صاحب دین پرداخت شود.

همچنین پالایش نفت شیراز از دیگر نمادهای موردتوجه در بازار دیروز بود که با معاملات ۵۹ میلیارد ریالی به کار خود پایان داد.در بازار ابزارهای نوین مالی هم اوراق اجاره سامان، مپنا و ماهان به عنوان پرمعامله‌ترین نمادها شناخته شدند و هر کدام به ترتیب مبادلات ۸/۲۰، ۶/۱۸ و ۸/۱۳ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.

در بازار پایه نیز دو شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان و دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم شاهد معاملات توافقی بودند، به طوری که ۶۳ میلیون سهم «آریان» به ارزش ۶/۹۸ میلیارد ریال و ۴۰ میلیون سهم «حقشم» به ارزش ۵۸ میلیارد ریال به صورت توافقی معامله شد.

عرضه‌های ناکام
از سوی دیگر عرضه‌های بلوکی سهام دو شرکت آس‌پ و باغمیشه در دومین روز متوالی نیز ناموفق بود.

بلوک‌های ۹/۴ درصدی «آس‌پ» و «باغمیشه» یک بار در روز سه‌شنبه هفته جاری در بازار سوم فرابورس عرضه شده که به دلیل نبود خریدار، این عرضه‌ها به روز گذشته موکول شد، اما در دومین روز نیز موفقیتی در آن حاصل نشد.همچنین روز گذشته نماد معاملاتی اوراق اجاره واسط مالی اسفند، به منظور تامین مالی بانک سامان وهمچنین نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مهر، به منظور تامین مالی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق بازگشایی شد.

همچنین نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، بازگشایی و آماده معامله شد.قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در روز یادشده با افت کمی همراه بود و در مرز ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان مبادله شد.

17-01


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.