پای صحبت‌های وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن; از امنیت نظام بانکی کشور تا خرید تجهیزات خارجی

پای صحبت‌های وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن; از امنیت نظام بانکی کشور تا خرید تجهیزات خارجی

رییس انجمن رمز معتقد است: اگر چه در حال حاضر خطری جدی نظام بانکی کشور را تهدید نمی‌کند، اما در مجموع برای هیچ یک از بخش‌های امنیتی فضای مجازی امنیت مطلق وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در ارتباط با امنیت نظام بانکی کشور اظهار کرد: از نظر امنیت در فضای مجازی هیچ بخشی را نمی‌توان عالی برشمرد، چرا که همواره توسعه‌ی علم رمز همپای تحلیل رمز پیش می‌رود و همان‌طور که در رمز‌گشایی پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود، در هک‌ کردن و تحلیل آن‌ها هم پیشرفت‌هایی به صورت موازی و همپا صورت می‌گیرد.

او در عین حال گفت: اکنون گاه شاهدیم که سیستمی برای بالا‌بردن امنیت طراحی می‌شود و بلافاصله عده‌‌ای آن را تحلیل و هک می‌کنند. در چنین شرایطی هیچ فرد و هیچ دستگاهی نمی‌تواند بگوید که سیستم من امنیت کامل و مطلق دارد، اما با توجه به امکانات موجود ارزیابی سیستم‌های مختلف از نظر امنیتی کار دشواری نیست و به راحتی می‌توان برآورد کرد که سیستم‌های مختلف امن هستند یا خیر.

عارف ادامه داد: در شرایط فعلی خوشبختانه سیستم بانکی ما از امنیت خوبی برخوردار است، اما واجب است که این سیستم هم با اتکاء به نیروهای داخل کشور امنیت خود را ارتقاء دهد تا نگرانی‌های مردم برطرف شود.

وی در عین حال گفت: یکی از مشکلات فعلی ما این است که متاسفانه به کارشناسان اهمیت لازم داده نمی‌شود و برخی بخش‌ها و سیستم‌های اداری تا زمانی که کارشان به مشکلی بر نخورد به این بخش‌های مراجعه نمی‌کنند.

عارف در عین حال به تجهیزات خارجی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: خرید برخی کالاهای خارجی علاوه بر این‌که اجحاف به تولید‌کننده داخلی محسوب می‌شود از نظر امنیتی هم مشکلاتی را برای کشور به دنبال دارد.

رییس انجمن رمز در ادامه‌ی صحبت‌های خود به وجود نیروهای انسانی متخصص در این زمینه اشاره کرده و با تاکید بر توان علمی مناسب کشور اظهار کرد: اواخر دهه‌ی ۷۰ به این نتیجه رسیدیم که لازم است در مورد امنیت فضای تبادل اطلاعات دقت بیشتری صورت گیرد، در همان دوران انجمنی با نام انجمن رمز تشکیل شد که با رویکرد توسعه علم رمز‌نگاری در دانشگاه‌ها و تقویت تحقیقات در این زمینه و در عین حال پاسخ‌گویی به نیاز‌های مردم و حکومت گام بر دارد.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در برنامه‌ سوم توسعه توجه خوبی به بحث امنیت اطلاعات صورت گرفته و اولین سند امنیت تبادل اطلاعات در آن دوره به تصویب رسید، از کاستی‌ها و کم‌لطفی‌هایی که در اجرای این طرح وجود داشته یاد کرد.

وزیر وزارتخانه اسبق پست، تلگراف و تلفن در ادامه‌ی صحبت‌های خود یادآور شد: در حال حاضر انجمن رمز آمادگی کامل دارد تا در زمینه‌های مختلف به همکاری با بخش‌های دولتی و غیردولتی پرداخته و راهکارهای و مشاوره‌های خود را در زمینه‌ی مسائل امنیتی به آنها ارائه کنند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.