“پاپان برده‌داری” میلیون‌ها آمریکایی را به خیابان‌ها کشاند

در شرایطی که تنش‌های مرتبط با نابرابری نژادی در ایالات متحده همچنان در بالاترین سطح قرار دارد، میلیون‌ها تن در سراسر آمریکا در تظاهرات گسترده‌ای به مناسبت صد و پنجاه و پنجمین سال از پایان برده‌داری شرکت کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این تجمع به پایان برده‌داری در آمریکا در تاریخ ۱۹ ژوئن ۱۸۶۵ مرتبط است. در آن روز، ژنرال گوردون گرنگر از ارتش ایالات موتلفه به گروهی از برده‌های سیاه‌پوست در گالوستون تگزاس گفت که جنگ داخلی ۱۸۶۱-۱۸۶۵ پایان یافته و آن‌ها براساس اعلامیه ۱۸۶۳ آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا آزاد هستند.

بزرگترین تجمع‌ها در خیابان‌های شیکاگو، اوکلند، نیویورک سیتی، واشنگتن دی‌سی، سیاتل،‌ سانفرانسیسکو و دیگر شهرها دیده شد. مردم شعار “عدالت اکنون”، “قدرت مردم” و “جورج فلوید” سر می‌دادند.

معترضان همچنین تصاویر و بنرهایی با تصاویر جورج فلوید در دست داشتند؛ سیاه‌پوستی آمریکایی که ۲۵ مه با خشونت پلیسی سفیدپوست در ایالت مینه‌سوتا جان داد. بسیاری از معترضان هم بنر “زندگی سیاه‌پوستان مهم است” در دست داشتند. تجمعاتی به مناسبت این روز در ۴۷ ایالت و واشنگتن دی‌سی برگزار شد.

برخی ایالت‌ها مانند ویرجینیا به تازگی تلاش کردند تا این روز را تعطیل رسمی اعلام کنند. بسیاری از شرکت‌های مهم آمریکایی شامل مسترکارت، تارگت، نیویورک تایمز، توییتر، اوبر، اسپاتیفای، نایک و لیگ فوتبال ملی هم این روز را برای کارمندانشان تعطیل می‌کنند. در همین حال ایالت نیویورک روز ۱۹ ژوئن را که یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های تاریخ آمریکاست، به عنوان تعطیل رسمی در تقویم این ایالت اعلام کرد.

اعتراضات مردمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را وادار ساخت تا اولین گردهمایی انتخاباتی خود را به شنبه موکول کند تا با این مراسم تداخل پیدا نکند. او همچنین بابت انتخاب شهر تالسا در اوکلاهاما، جایی که جمعیتی از سفیدپوستان در سال ۱۹۲۱ به سکنه سیاه‌پوست حمله کردند، مورد انتقاد قرار گرفت. این تراژدی که به گفته برخی تاریخ‌شناس‌ها، جان ۳۰۰ تن را گرفت، به عنوان بدترین حادثه مرتبط با خشونت نژادپرستی در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود.

در روزهای گذشته، ترامپ یک دستور اجرایی را به امضا رساند که هدفش محدود کردن خشونت پلیس بود، در شرایطی که کنگره آمریکا بر سر لایحه جدید اصلاح نهادهای اجرای قانون به بن‌بست رسید.

۱۹ ژوئن ۱۸۶۵ که به جونتینث (Juneteenth) شهرت یافته مصادف با روزی است که نیروهای دولت فدرال موفق شدند با تسلیم کردن ژنرال لی در تگزاس، رسما ممنوعیت برده‌داری را در سراسر آمریکا به اجرا در آوردند. گرچه دو سال و نیم پیش از این روز، یعنی در ژانویه سال ۱۸۶۳ ابراهام لینکلن پایان برده‌داری را اعلام کرده بود اما در چند ایالت جنوبی این کشور، از جمله تگزاس، نیروهای محلی از تن دادن به این قانون سر باز می‌زدند.

امسال با توجه به اوج‌گیری دوباره جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا که پس از مرگ جورج فلوید آغاز شد، برگزاری جشن‌های مربوط به این روز تاریخی در نقاط مختلف آمریکا رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.