پاک‌آیین: تلاش آمریکا برای فعال‌کردن اسنپ‌بک هم شکست می‌خورد

یک دیپلمات کشورمان گفت، تهدید ترامپ به اسنپ‌بک راه به جایی نمی‌برد و آمریکا در این مرحله هم شکست می‌خورد.

محسن پاک آیین در گفت وگو با ایسنا با اشاره به رأی ندادن شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره ایران اظهار کرد: اگر چه نتیجه این نشست و رای اعضا قابل پیش بینی بود چرا که در هر حال روسیه و چین اعلام کرده بودن که به این پیش نویس رای مخالف می دهند با این وجود این تعداد رای ممتنع از سوی اعضا به ویژه اعضای اروپایی شورا قابل پیش بینی نبود.

وی گفت: غیر از اینکه این اتفاق یک پیروزی دیپلماتیک بود یک حرکت قوی از طرف کشورهای جهان برای مقابله با یک جانبه گرایی هم بود.

این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: کشورهای اروپایی می توانستند به این پیش نویس رای موافق دهند و باز هم در نتیجه فرقی نمی کرد اما دوستی آنها با آمریکا ادامه می یافت و روابطشان مستحکم می شد اما تصمیم گرفتند که رای ممتنع دهند و این به معنی آن است که یک جانبه گرایی آمریکا را تایید نمی کنند و سعی دارند حاکمیت ملی خود و استقلال کشورشان را به رخ آمریکا و تفکر یک جانبه گرایی بکشند.

پاک آیین ادامه داد: در شرایط فعلی رای ندادن به پیش نویس قطعنامه آمریکا اقدام ارزنده ای است و یک آینده دور از استبداد و زورگویی را امیدواریم شاهد باشیم.

وی درباره تهدید آمریکا به فعال کردن اسنپ بک(مکانیسم ماشه) گفت: آمریکا به لحاظ قانونی از برجام خارج شده است و حق ندارد در این باره ورود کند چرا که مهمترین بخش برجام یعنی عدم تهدید ایران را نقض کرده است. اروپا هم بعید است قصد اسنپ بک داشته باشد و با آمریکا همراهی کند. فرانسه و انگلیس به خاطر اینکه کماکان به برجام اعتقاد دارند بعید است برای فعال کردن مکانیسم ماشه اقدام کنند.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: معتقدم آمریکا در این مرحله نیز شکسن می خورد مگر اینکه در سازمان ملل بخواهد اعمال نفوذ کند.

وی در پاسخ به اینکه ایران در این مدت چه رویکرد و اقداماتی را برای حفظ فضای مثبت در سازمان ملل و شورای امنیت باید انجام دهد اظهار کرد: این یک رویارویی دیپلماتیک است و ایران باید قدرتمند در این صحنه وارد شود و با دوستان خودش مثل چین و روسیه و نیز دبیرکل سازمان ملل تعامل نزدیک داشته باشد.

وی گفت که نقش سفیر ایران در سازمان ملل در این مدت حائز اهمیت است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.