پایانه‌های فروش یکپارچه می‌شوند

۱۱م آذر ،

بینا- اجرای طرح شاپرک ضمن تسهیل پرداخت‌ها با استفاده از کارت‌های بانکی، بانک مرکزی را قادر می‌کند نظارت دقیق تری بر عملیات بانکی از طریق پایانه‌های فروش داشته باشد.
به گزارش بینا، قطبی مدیرعامل شرکت شاپرک ، با بیان اینکه کماکان انتقال پول از طریق کارت به کارت صورت می‌گیرد و ابزارش در خارج از شعب شبکه بانکی دستگاه‌های خودپرداز(ATM ) است به ایسنا گفت: عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد ( به غیر از موارد خاص ) در دنیا بعد از۴۸ ساعت تسویه می‌شود.لیکن بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت صورت خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: وقتی در فروشگاه خریدی را انجام می‌دهیم به خریدار رسیدی داده می گردد و همان لحظه از حسابش پول کسر می‌شود و یک رسید نیز به فروشنده ارائه می‌شود عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت تسویه می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا نمونه‌ای از طرح شاپرک اجرایی شده یا نه؟ گفت: شبکه پرداخت در بیشتر کشور های دنیا بصورت متمرکز توسط نهادی مشابه شاپرک مدیریت می گردد لیکن مدل اجرائی شاپرک بر اساس قوانین حاکم بر کشور و تجارب چند ساله شبکه بانکی در این خصوص طراحی و پیاده سازی شده است.
وی افزود: به عنوان مثال روند اجرائی تسویه مالی بانک مربوطه با فروشندگان بطور معمول حداقل ۴۸ ساعت است که در طرح شاپرک فعلا در بازه زمانی دو تا چند ساعت عملیاتی شده است؛ به عنوان مثال اگر خریدی در ساعت ۷:۳۰ صبح صورت گرفته باشد پول به حساب فروشگاه حدودا دو ساعت بعد از آن واریز میشود ولی اگر در ساعت هشت و نیم شب این تراکنش صورت بگیرد فردا صبح واریز پول به حساب فروشنده انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه در ماه‌های قبل و درروزهای پرترافیک شبکه بامشکل مواجه می‌شد اظهار کرد: به همین سبب اصلاحاتی درروش اجرائی ( فارغ از اتصال از طریق شاپرک یا از طریق بانک ) بایدانجام می‌گرفت تا خدمت رسانی به دارندگان درمقاطع پرترافیک سبب کندی نشود و بدین ترتیب تسویه با پذیرندگان چه از طریق شاپرک و یا به روش قبل تنها تغییری که انجام شده این است که طی چند ساعت صورت می گیرد.
وی ادامه داد: بدین ترتیب و پس از انجام تراکنش، دستگاه رسید را صادر کرده و خرید انجام می‌شود و فروش‌های صورت گرفته تجمیع وبه حساب فروشنده واریزمی‌شود.
قطبی تصریح کرد: این امرتنهادرپایانه‌های فروشگاهی(pos) و درگاه های فروش است.
گفتنی است؛ تمامی فروشندگان دارای دستگاه کارت خوان می توانند در صورت بروز مشکل با شماره تلفن های مندرج بر روی دستگاه کارتخوان خود تماس گرفته و درصورتی که شرکت مربوطه از پاسخگویی مناسب اجتناب کرد ، شکایات خود را جهت پیگیری های بعدی ، به شماره پیام گیر ۲۹۹۵۴۸۵۵ بانک مرکزی با ذکر شماره حساب و نام بانک متصل به پایانه اعلام کنند.
تغییرات ناشی از روند تجمعی تسویه حساب و واریز وجه به حساب فروشندگان به منظور افزایش ظرفیت پاسخگویی ، کنترل بهتر ترافیک شبکه و در راستای افزایش کیفی سطح خدمات به دارندگان کارت خصوصاً با توجه به در پیش بودن ایام پرتراکم پایان سال صورت پذیرفته است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.