پایان‌نامه‌های دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت نیست

۱۶اردیبهشت،

12-119.jpg

یک استاد دانشگاه معتقد است، تحقیقات دانشگاهی مبتنی بر نیازهای بخش صنعت نیست، از این رو دانشگاه و صنعت نمی‌توانند نیاز های هم را رفع کنند.

دکتر کیانوش چغامیرزا در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص علل عدم استفاده از نتایج پایان‌نامه‌های دانشگاهی، اظهارکرد: به نظر می‌رسد پذیرش تعداد بسیار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه توسط دانشگاه‌ها و اساتید با تجربه پژوهشی اندک، یکی از اصلی‌ترین علل ناکارآمدی پایان‌نامه‌های دانشگاهی است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، عدم نیازسنجی در پذیرش و تربیت دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی یکی دیگر از دلایل ناکارآمدی پایان‌نامه‌های دانشگاهی است.

چغامیرزا ادامه داد: درصد قابل توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی صرفا با هدف کسب مدرک و جایگاه اجتماعی آن به تحصیل ادامه می‌دهند، بنابراین اشخاصی علاقمند در زمینه کسب علم و توسعه مرزهای دانش که نیاز به پشتکار و صرف وقت و توان بسیاری دارد، نیستند.

وی با بیان اینکه به سبب عدم ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت ( بازار) حتی درصد قابل توجهی از اساتید دانشگاه هم نیاز بازارهای کار را بخوبی نمی‌شناسند، تاکیدکرد: به همین سبب بسیاری از تحقیقات منطبق بر نیاز جامعه نیست.

به گفته چغا میرزا بازار کار یا بخش صنعت و تولید هم احساس نیازی به علم و تجربه دانشگاه ندارد، زیرا با وجود انجام تحقیقات مفید و در راستای نیازهای جامعه باز بخش تولید به دنبال آن نخواهد رفت، البته دلایل این موضوع به تجربه و دانش مدیریتی پایین بسیاری از مدیران بخش صنعت و توسعه بر می‌گردد.

وی راضی شدن بخش‌های تولیدی به حداقل‌ها و نداشتن برنامه‌های دراز مدت توسعه‌ای و رو به جلو را یکی دیگر از دلایل عدم ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.