پایان تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی در زاینده رود + متن بیانیه

کشاورزان اصفهانی به تجمع خود پایان دادند.

پایان تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی در زاینده رود + متن بیانیه

به گزارش ممتاز نیوز، پس از دو هفته از حضور کشاورزان در بستر زاینده‌رود، روز گذشته شورای میراب‎ها و آب‌بران و کشاورزان در بیانیه‎ای از پایان تجمع خود خبر دادند و اعلام کردند با توجه به وضعیت ذخایر آبی به مسئولان فرصت می‌دهند تا اقدامات لازم برای حل مشکلات را در مهلت تعیین شده به انجام رسانند.

بیانیه کشاورزان:

صنف کشاورزان با صدور بیانیه‌ای پایان تجمع خود را اعلام کردند در این بیانیه آمده: مردم غیرتمند و مهربان اصفهان، همانگونه که می‌دانید قریب ۲۰ روز است کشاورزان شرق و غرب اصفهان به نشانه اعتراض به خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و نگرانی از بابت فرونشست زمین و عدم اجرای قوانین و مصوبات مربوط به احیای زاینده‌رود با برپایی چادرهای اعتراضی نمادین در بستر خشک رودخانه متحصن شده‌اند و خواهران و برادران دلسوز اصفهانی نیز پا به پای کشاورزان در این ایام همراهی نموده و با حضور مسئولانه و شجاعانه صدها هزار نفری در روز جمعه، برگ زرینی در دفتر زاینده‌رود ثبت کردند.

حضور باشکوه و مستمر شما مردم قدرتمند باعث شد که مسئولان ملی و استانی مصمم گردند که برای حل مشکل احیای زاینده‌رود و اجرای قانون که فقط با جاری شدن دائمی آب در زاینده رود و همچنین عدم تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی محقق می‌گردد به صورت ویژه و عاجل اقدامات خود را شروع کنند. تصمیماتی که طی این ایام اتخاذ گردید حاصل مذاکرات اعضای صنف کشاورزی و شورای میرآب‌ها و آب‌بران و مسئولان استانی و ملی  است که پس از برگزاری ده‌ها جلسه کوچک و بزرگ با حمایت آیات عظام از جمله آیت الله سید ابوالحسن مهدوی و استاندار  و نهادهای قضایی و اجرایی و نظامی و انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی و نمایندگان طی توافقنامه‌ای که به امضای استاندار و نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میرآب‌ها، آب‌بران و اداره کل اطلاعات استان و مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان است تصمیمات زیر اتخاذ و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد:

  • ۱-مقرر شد آب زاینده‌رود و زمان بازگشایی و رهاسازی آب توسط نماینده صنف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی پس از بررسی‌های میدانی و اجرای اقدامات مقدماتی برای رفع موانع مزاحم برای روان آبی تعیین گردد و در تاریخی که این گروه اعلام می‌نمایند با رعایت خط قرمز آب شرب رهاسازی گردد البته مردم شهر اصفهان بدانند که بابت جبران لطف و همراهی که با کشاورزان کردند ایشان نیز برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل برای شرب مردم شریف اصفهان از حق‌آبه‌های خودشان معادل حداقل ۳ ماه نیاز شرب مردم را در سد زاینده‌رود نگه داشتند.
  • ۲-مقرر شد آن دسته از درخواست‌های ۹ گانه که وظیفه و اختیار اجرای آن با دستگاه‌های داخل استانی می‌باشد از ۳ آذر ۱۴۰۰ شروع شود و کمیته‌ای مرکب از صنف کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی و استانداری اجرای این مصوبات را مدیریت کرده و مشکلات احتمالی موجود را مرتفع کنند.
  • ۳-مقرر شد درخواست‌های ۹ گانه کشاورزان که باید در سطح ملی و یا دیگر استان‌های حوزه زاینده‌رود اجرایی شود ظرف حداکثر ۳ ماه توسط استاندار پیگیری شود.
  • ۴-مقرر شد مسئولان مربوطه هر ۱۵ روز یک بار گزارش پیشرفت امور را از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌های موجود به اطلاع عموم مردم برسانند.

در پایان به استحضار همه عزیزان می‌رساند که طبیعی است که اجرای درخواست‎های ۹ گانه کشاورزان حداقل زمان خود را  می‌طلبد و به همین سبب مسئولان درخواست مهلت ۳ ماهه کردند و شورای میرآب‌ها و آب‌بران و صنف کشاورزی پس از مشورت‌های لازم این مهلت را دادند البته با این قید که چنانچه تعهدات لازم طی ۳ ماه انجام نشد و گزارش پیشرفت آن هر ۱۵ روز داده نشد شورای میرآب‌ها و آب‌بران اقدامات مطالبه‌گرانه خود را به همراهی جامعه شهری مجددا شروع خواهند کرد. بنابراین ضمن تشکر مجدد ما اقدام به برچیدن چادرها کرده و از همین امروز اقدامات خود را برای پیگیری اجرای مصوبات شروع خواهیم کرد.

نماینده صنف کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به بیانیه شورای میرآب‌ها و آب‌بران،  اظهار داشت: روزهای گذشته جلسات متعددی گذاشته شد و استاندار اصفهان یک مصوبه ۷ بندی که در بیانیه شماره ۴ آمده گرفتند.

حسین وحیدا افزود: امیدواریم هر چه زودتر این مصوبات اجرا شود و استاندار هم تاکید دارند از روز شنبه هفته آینده این مصوبات استانی به اجرا گذاشته شود .

نماینده صنف کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه پیگیری سریع مصوبات بخش ملی خواسته استاندار اصفهان است، گفت: هر ۱۵ روز یک بار باید این گزارش به کشاورزان داده شود.

وی ادامه داد: اگر امروز تنش‌هایی بین کشاورزان پیش آمد ناشی از اجرا نشدن مصوبات گذشته و بی اعتمادی بود ولی بیشتر آنها معتقدند باید به دولت جدید و استاندار فعلی باید فرصت داده شود و اعتماد کرد تا هر چه زودتر این مصوبات اجرایی شود.

وحیدا تصریح کرد: مصوبات استانی توسط کمیته ۴ جانبه اعم از صنف کشاورزی، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و استانداری پیگیری خواهد شد و به زودی مصوباتی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.