پایان حضور نظامی ائتلاف ضد داعش در عراق

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به ماموریت نظامی خود در عراق بعر از ۷ سال پایان دادند.

پایان حضور نظامی ائتلاف ضد داعش در عراق

به گزارش ممتاز نیوز، مقام‌های عراقی از پایان رسمی ماموریت رزمی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش خبر داده‌اند. سربازان آمریکایی ولی برای “آموزش و مشاوره” در عراق باقی می‌مانند. ماندن سربازان آمریکایی در عراق برای ایران “مشکل‌ساز” تلقی می‌شود.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در پیامی توییتری از پایان ماموریت نیروهای رزمی ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق خبر داد. او نوشت که این نیروها از عراق خارج شده‌اند.

مشاور امنیت ملی عراق در ادامه توییت خود اما تاکید کرده است ائتلاف نظامی ضد داعش در آینده ماموریت “آموزش و مشاوره” نیروهای عراقی را برعهده خواهد گرفت.

سعد معان، سخنگوی وزارت کشور عراق نیز گفت: «ائتلاف بین‌المللی انتقال به یک مأموریت غیررزمی را تا پایان سال به طور کامل تکمیل خواهد کرد.»

پایان ماموریت رزمی در عراق در واقع چیزی را برای دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و حدود هزار نیروی محلی تغییر نخواهد داد.

خبرگزاری فرانسه در  گزارشی در این باره نوشته است که پایان ماموریت رزمی اهمیت دیپلماتیک مهمی برای بغداد دارد اما حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای ایران مشکل‌ساز خواهد بود.

تهران پیوسته نگران بوده است که آمریکا با اتکا به حضور خود در منطقه امکانات بیشتری برای فشار بر جمهوری اسلامی و متحدان آن داشته باشد. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تهران با شور و هیجان به استقبال رفت. بخشی از حملاتی که به نیروها و تاسیسات امنیتی و نظامی آمریکا در عراق می‌شود نیز به نیروهای نزدیک به ایران نسبت داده می‌شود که با هدف اعمال فشار برای خروج نیروهای ایالات متحده از عراق انجام می‌شود. تهران رسما هم بارها خواستار خروج تمامی نیروهای آمریکایی از عراق شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  پیش از این در ماه ژوئیه سال جاری در جریان دیدار مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق از واشنگتن تغییر وظایف ماموریت ائتلاف ضد داعش را اعلام کرده بود.

داعش در سال ۲۰۲۴ بخش‌هایی از عراق و سوریه را تصرف کرد. در پی این رویداد  بخشی از نیروهای آمریکایی که سال ۲۰۱۱ در توافق با دولت وقت عراق این کشور را ترک کردند دوباره به این کشور بازگشتند تا ارتش وشبه‌نظامیان عراق را در مقابله با داعش یاری کنند. دولت اسلامی داعش که در بخش‌هایی از عراق و سوریه برپا شده بود زیر حملات نیروهای ائتلاف و متحدان عراقی و سوری آنها فروپاشید و اعضای این گروه فراری و پراکنده شدند. بخشی از اعضای این گروه در حال حاضر در افغانستان به فعالیت‌های تروریستی مشغولند. در عراق و سوریه نیز هر از گاهی درباره فعالیت‌های داعش خبرهایی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.