پایان عصر سواری مجانی باکتری‌های کشتی نشین

۱۵ام بهمن ،

محققان موفق به ساخت نوعی ماده رنگ‌مانند شده‌اند که با ایجاد تغییرات ریز سطحی، منجر به کاهش شکل‌گیری بیوفیلم بر روی پسوته کشتی‌ها می‌شود و بدین ترتیب بدنه را از آسیب‌های باکتری‎های غیرمفید رهایی می بخشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، وقتی‌که اسب می‌خواهد از دست مگسی مزاحم خلاص شود، بخش کوچکی از پوست خود را منقبض می‌کند تا با وارد کردن شوک به این میهمان ناخوانده، خود را از شر آن رها کند. اکنون محققان دانشگاه دوک موفق شده‌اند تا واکنشی مشابه را در نوعی ماده رنگ‌مانند ایجاد کنند. این ماده را می‌توان روی پوسته کشتی‌ها به کار برد تا باکتری‌هایی را که روی آن لانه می‌کنند جدا کند. اگر این باکتری‌ها روی بدنه کشتی باقی بمانند، ممکن است سبب جذب جانوران بزرگ‌تر مانند بارناکل‌ها (نوعی صدف سخت‌پوست) شود که برای حرکت کشتی‌ها خوشایند نیست.
به گزارش پاپ‌ساینس، زمانی‌که کشتی داخل آب حرکت می‌کند، میکروب‌های موجود در آب را جذب می‌کند که با چسبیدن به بدنه کشتی، سبب افزایش نیروی پسا و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می‌شود. تنها راه برای خلاص شدن از دست این رسوبات زیستی، استفاده از مواد شیمیایی قوی و یا انجام عمل دشوار سابیدن بدنه کشتی است. اما اکنون و به لطف ماده تازه می‌توان این باکتری‌ها را تنها با یک انقباض ساده از پوسته کشتی جدا کرد.
در پاسخ به محرک‌هایی مانند الکتریسیته و یا فشار ناشی از کشش، تغییرات میکروسکوپی در سطح ماده -به شکل چین و چروک خوردگی‌های ریز- ایجاد می‌شود که باکتری‌هایی را که روی سطح اجتماع کرده‌اند خارج می‌ریزد. زمانی‌که جریان الکتریسیته قطع می‌شود، ماده به حالت هموار اولیه خود باز می‌گردد.

 

آن‌گونه که محققان مذکور در توصیف مطالعه خود گفته‌اند، خلاص شدن از باکتری‌های جمع شده به روشی که دوست‌دار محیط‌زیست باشد «گام بزرگی» است. وجود بیوفیلم، اجتماع باکتری‌ها و میکروارگانیزم‌هایی که روی یک سطح به هم می‌چسبند و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شده‌اند، بر روی حمل و نقل دریایی، صنعت پزشکی، و به طور کلی هر چیزی که با مواد مستغرق یا کاشتنی سر و کار دارد اثر می‌گذارد. با استفاده از مواد مشابه در ایمپلنت‌های پزشکی مانند مفاصل مصنوعی، می‌توان از تشکیل بیوفیلم جلوگیری کرد.
جلوگیری از تشکیل بیوفیلم در مراحل اولیه برای کشتی‌ها اهمیت خاصی دارد، چرا که پایین نگاه داشتن اجتماع باکتری‌ها همچنین منجر به کاهش اجتماع جلبک‌ها، بارناکل‌ها و صدف‌های دوکفه‌ای بر روی پوسته کشتی می‌شود. اگرچه رنگ‌های خاصی برای کشتن باکتری‌ها وجود دارد، اما این مواد شیمیایی سمی علاوه بر آنکه باکتری‌ها را می‌کشند می‌توانند برای سایر موجودات دریایی نیز خطرناک باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.