پایان ماه عسل آقای رئیس جمهور با اولین آزمون اقتصادی

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه که یک ماهی است قدرت را در این کشور در دست گرفته، با آمار جدید منتشر شده در خصوص شکنندگی دومین اقتصاد برتر اروپا، امروز با چالشهای مهمی رو به رو شده است. احیای رشد اقتصادی، میزان بالای کسر بودجه و میلیونها بیکار که در جستجوی کار هستند آنهم در اوج بحران اقتصادی، مهمترین آزمون برای رئیس جمهوری است که در شعارهای تبلیغاتی خود شعار احیای اقتصادی و بهبود وضعیت مالی مردم را نوید داده بود.
طبق آمار منتشر شده فرانسه در چهارماهۀ اول سال به دلیل کاهش مصرف و صادرات رشد صفر درصدی را به ثبت رسانده است. به این وضعیت نامساعد باید آمار بانک مرکزی فرانسه را نیز اضافه کرد. این بانک در گزارش هفتۀ پیش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور در چهارماهۀ دوم سال جاری نیز شاهد کاهش ۰٫۱% خواهد بود.
این در حالی است که نرخ بیکاری در فرانسه رقم ۹٫۶ را در چهارماهۀ اول سال جاری نشان می دهد که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۹ است. یک کارشناس اقتصادی در فرانسه دربارۀ وضعیت ضعیف اقتصادی فرانسه می گوید: با بحران اقتصادی حاکم بر اروپا، انتظار بهبود وضعیت اقتصادی را به این زودی ها ندارم.

با این وضعیت اقتصادی، دومین دولت سوسیالیست فرانسه که بعد از ۱۷ سال قدرت را در این کشور در دست می گیرد، می گوید که برنامه های جدید سوسیالیستی را برای احیای رشد اقتصادی و عبور از بحران در سر دارد.

با این حال برخی از کارشناسان احتمال اجرایی شدن وعده و وعیدهای اولاند را چندان جدی نمی دانند. طبق یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی یک نشریۀ معتبر اقتصادی فرانسه (لزاکو) ۷۵% از سرمایه گذاران و تاجران فرانسوی به سلامت اقتصاد فرانسه امیدی ندارند و دو سوم آنها نیز به توانایی اولاند برای بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار نیستند.

چاینادیلی/ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.