پایبندی به قانون، اصل اول رقابت سیاسی

۲۸اردیبهشت،

کارشناسان سیاسی مطرح کردند

ایران > انتخابات– گروه سیاسی:
با پایان مهلت قانونی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و در آستانه اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، جمعی از نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی، نامزدها و طرفداران آن را دعوت به تمکین از قانون کردند.

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود نامزدهای انتخابات را به تمکین از قانون پیشنهاد کرده‌اند و از کاندیداها خواسته‌اند که پایبند به قانون باشند. ایشان در سخنرانی اخیر خود با اشاره به آمدن اشخاص متعدد به صحنه انتخابات، افزودند: شورای محترم نگهبان که از انسان‌های پرهیزکار، متقی و آگاه تشکیل شده براساس وظایف قانونی خود، کسانی را که برای ریاست‌جمهوری صالح می باشند به مردم معرفی می‌کنند و مردم از میان نامزدهای معرفی‌شده، کسی را که صالح‌تر است و بیشتر به درد ملت می‌خورد انتخاب خواهند کرد. عمل به قانون معیاری بسیار خوب و وسیله‌ای برای آرامش و آسایش ملت و حفظ وحدت ملی است و به هیچ سببی نباید کسی از آن تخطی کند.

مهلت قانونی برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فردا به پایان می‌رسد. در انتخابات سال ۸۴ شاهد بروز اعتراض‌هایی نسبت به اعلام نتایج صلاحیت‌های بعضی نامزدها از سوی هوادارانشان بودیم اما وکلای ملت در گفت‌وگو با همشهری به نامزدهای انتخابات و هوادارانشان پیشنهاد می‌کنند که نظر شورای نگهبان را که با کارکارشناسی اعلام می‌شود فصل‌الخطاب قرار دهند و با حاشیه‌سازی‌ خوراک شب برای اپوزیسیون و رسانه‌های بیگانه فراهم نکنند.

ملاک قانونمداری

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با همشهری تمکین از رأی شورای نگهبان را ضروری خواند و گفت: ملاک قانونمداری نامزدها از همین‌جا مشخص می‌شود. اگر نامزدها از نظر شورای نگهبان تمکین کردند یعنی قانونمدار می باشند. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه قانون اساسی سازوکار تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری را بر‌عهده شورای نگهبان گذاشته است، افزود:اگر نامزدهای ریاست‌جمهوری از همین ابتدا بخواهند به قانون دهن‌کجی کنند و نظر شورا را قبول نداشته باشند به این معناست که صلاحیت ریاست‌جمهوری ندارند. البته قانونگذار سازوکار مشخصی را برای رسیدگی به نحوه اعتراض‌ها در نظر گرفته است و نامزدها می‌توانند درصورت مخالفت با نظر شورا اعتراض خود را به شورای نگهبان و نه به رسانه‌های خارجی مطرح کنند.

هنجار شکنی نکنند

همچنین عباس رجایی با بیان اینکه ارکان نظام در قانون اساسی تعریف شده‌اند و حدود و ثغور هر کدام به‌صورت معنا‌دار نوشته شده و تعاملات هر کدام تعریف شده است، گفت: کسی که قرار است به‌عنوان دومین شخص کشور ریاست قوه مهمی چون قوه مجریه را عهده‌دار شود طبیعتا بایستی بیشترین تبعیت از قانون و بالاترین پایبندی از قانون را داشته باشد و اگر در زمان کاندیداتوری به این مسئله مهم توجه لازم را نداشته باشد و ناخواسته وارد فضاهای هنجار‌شکنی شود نشان‌دهنده این است که هم به رشد و بلوغ سیاسی نرسیده و هم اینکه صلاحیت مسئولیت‌های اینچنینی را ندارد. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: بنابراین همانگونه که امام(ره) و رهبرمعظم انقلاب بارها بر این اصل مهم تأکید داشتند همه باید خود را پایبند به قانون بدانند چرا که در چارچوب قانون هر رفتاری معنا پیدا می‌کند و هرگونه تحرک خارج از قانون معنا ندارد.

هزینه‌سازی‌ نکنند

امیر خجسته نیز با بیان اینکه در سالی که به نام حماسه سیاسی است نباید شاهد حاشیه‌سازی‌ نامزدها باشیم، گفت: بعد از اعلام رسمی نظرات شورای نگهبان همه باید تابع قانون باشند و با پذیرش قانون دست از هزینه‌سازی‌ برای نظام بردارند. البته نامزدهایی که دلسوز نظام می باشند تمام هم و غم خود را صرف این می‌کنند که این انتخابات یک‌بار دیگر عزت و اقتدار مردم و نظام را فراهم کند. رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی تأکید کرد:

تبعیت از قانون انتظار مردم و مطالبه افکار عمومی از نامزدهاست. شورای نگهبان هم قطعا بدون عدول از وظیفه قانونی خود در چارچوب قانون به بررسی صلاحیت‌ها پرداخته است. پذیرفتن نظر نهایی شورای نگهبان و ورود آرام به عرصه انتخابات نیاز امروز کشور است و امیدواریم نامزدها با هزینه‌سازی‌ برای نظام چالش ایجاد نکنند. علیرضا منادی سفیدان، عضوهیأت رئیسه مجلس نیز گفت: همه کاندیداها این ادعا را دارند که تابع ولایت فقیه می باشند اما نکته در این است که این ادعا با میزان تبعیت‌پذیری از نظر شورای نگهبان و البته قانون محک زده می‌شود. بعد از ولایت فقیه مهم‌ترین رکن کشور شورای نگهبان قانون اساسی است و کسی که داعیه اطاعت از ولایت فقیه را دارد باید از نظر شورا تبعیت کند.

صراحت و شفافیت

رمضانعلی شجاعی کیاسری نیز با بیان اینکه مرحله رسیدگی به صلاحیت‌ها که بر عهده شورای نگهبان است به صراحت و شفاف در قانون اساسی آمده است، گفت: عده‌ای حقوقدان و فقیه مورد اعتماد مقام معظم رهبری و مجلس صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کنند بنابراین نباید به اندازه سرسوزنی بر صلاحیت این اشخاص و تصمیم نهایی آنها شک داشت. کسی که در اولین اقدام خود نسبت به اجرای قانون سرکشی کند نشان می‌دهد که اعتقادی به اجرای قانون ندارد. این درحالی است که اصل قانونمداری را همه و مخصوصا مدعیان ریاست قوه مجریه باید پذیرا بوده و مورد اهمیت قرار دهند. شورای نگهبان هم طبیعتا نظرات خود را براساس نظر کارشناسی انجام داده و مرقانون را عمل خواهد کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.