پایبندی مصر به آشتی ملی در فلسطین/نظام سوریه برای مدت طولاتی ماندنی نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین و العربیه، محمد مرسی با سخنرانی در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عربی درباره بحران سوریه که در مقر اتحادیه عرب در قاهره در حال برگزاری است اظهار داشت : مصر پس از انقلاب ۲۵ ژانویه همکاری با کشورهای عربی را از سر گرفته است.

وی با بیان این مطلب افزود: پایبندی مصر به مسائل مربوط به اعراب یک پایبندی تاریخی است و مصر همواره در مقابله با چالش های فراروی جهان عرب پیشتاز بوده است.

رئیس جمهور مصر خاطرنشان کرد: مصر با هر گونه تهدید علیه کشورهای عربی یا آسیب رساندن به حاکمیت آنها مخالف است.

مرسی اظهار داشت: همکاری میان کشورهای عربی باید بر اساس احترام متقابل باشد. مصر در امور هیچ کشوری دخالت نمی کند، اما از ملتهایی که برای به دست آوردن آزادی تلاش می کنند حمایت می کند.

رئیس جمهور مصر در ادامه از کشورهای عربی خواست که ملت فلسطین را مورد حمایت کامل خود قرار دهند.

وی بر ضرورت وحدت گروه های فلسطینی و تحرکات دیپلماتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد و گفت مصر به تلاشها برای تحقق آشتی ملی فلسطین پایبند است.

محمد مرسی در ادامه اظهارات خود بر خلاف ادعای خود مبنی بر دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر، بار دیگر اظهارات ضد سوری خود را تکرار کرد و مدعی شد نظام سوریه برای مدت طولانی نمی تواند دوام بیاورد و این نظام باید از درسهای قدیم وجدید تاریخ عبرت بگیرد.

وی با نادیده گرفتن نقش گروههای مسلح مورد حمایت محور ضد سوری  افزود : مسئولیت کشتار و خونریزی در سوریه برعهده تک تک کشورهای عربی است و ما باید آن را متوقف کنیم.

رئیس جمهور مصر همچنین از کشورهای عربی خواست که برای پایان بخشیدن به بحران سوریه طرحی را ارائه دهند.

وی اظهار داشت که کمیته ۴ جانبه (متشکل از ایران، مصر، عربستان و ترکیه) به زودی نشستی را برای حل بحران سوریه برگزار خواهد کرد.

وی بر آنچه “ضرورت تغییر در سوریه با هدف تحقق خواسته های مردم این کشور”خواند، تاکید کرد. مرسی در بخش دیگر سخنان خود از حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس از یمن استقبال کرد.

مرسی خاطرنشان کرد که مصر برای ایجاد نظم نوین جهانی تلاش می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.