پایه پولی ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان شد/ ۴۸هزارمیلیارد تومان در مسکن مهر

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر امور اقتصادی و دارایی پایه پولی را در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۴۸ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در مسکن مهر استفاده شده است.

علی طیب نیا عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک مسکن گفت: حجم بالای کاری که به بانک مسکن محول شد و تحریم های غربی سبب سخت شدن کار برای بانک مسکن شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بخش مسکن در رفاه خانوارها و رشد توسعه اقتصادی نقش مهمی را ایفا می کند، افزود: مسکن نه تنها کالای مصرفی با دوام است که نقش مهمی در رفاه خانوارها دارد بلکه کالای سرمایه ای نیز محسوب می گردد.

وی گفت: اگر بخش مسکن دچار رکود کسادی شود تمام بخش ها تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر این بخش حرکت کند سبب حرکت سایر بخش های اقتصادی خواهد شد.

طیب نیا گفت: دولت ها همواره تامین مسکن بویژه مسکن ارزان قیمت را برای عامه مردم در دستور کار قرار داده اند که بعد از این نیز چنین خواهد بود. مسکن مهر و تامین مسکن ارزان قیمت برای عامه مردم هدف مقدسی بوده است که در دولت تدبیر و امید نیز دنبال می گردد اما دولت ها چند اشتباه در این مسیر مرتکب شده اند، اینکه گفته می گردد رشد نقدینگی سببات رشد تولید را فراهم می کند یکی از این اشتباهات است اما تنها نتیجه آن تشدید تورم و تحمیل فشارهای ناشی از آن به مردم بوده است که متاسفانه رخ داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با  اعلام اینکه ۴۸ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در بخش مسکن مهر استفاده شده است گفت: بر اساس تازهترین آمارهای بانک مرکزی که روز جاری اعلام شد کل پایه پولی (پول پرقدرت) ۱۰۰  هزار میلیارد تومان است، حجم نقدینگی نیز به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با ضریب فزاینده ۵ رسیده است.

وی تورم را یک مالیات کور دانست و تصریح کرد: با چاپ پول ایجاد تورم می کنیم و قدرت خرید را کاهش می دهیم که این امر مثابه مالیاتی است که به مردم تحمیل می گردد.

طیب نیا با تاکید بر اینکه برای خروج از رکود باید سببات رشد بخش مسکن را فراهم کنیم خاطرنشان کرد: مهمترین عاملی که همبستگی بسیار نزدیک با نوسانات تولید دارد نوسانات ساخت و ساز است، یکی از راه های خروج از رکود تشویق ساخت و ساز و توسعه بخش مسکن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه وزارت اقتصاد و مسکن در حال مطالعه بر روی تامین مالی بخش مسکن می باشند ، بر واگذاری اموال و املاک مازاد بانکها تاکید و تصریح کرد: بانکها واسطه وجوه می باشند و صرفا وکیل سپرده گذاران محسوب می شوند.

همچنین در این مراسم محمد هاشم بت شکن مدیرعامل تازه بانک مسکن گفت: سهم بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی ۵ تا ۷ درصد، سهم بخش مسکن از کل اشتغال ۱۸ درصد و به صورت غیر مستقیم ۲۱ درصد است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.