پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی راه اندازی می شود

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده(۱۲۰) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه (مصوب ۱۳۸۹) دستورالعمل تبادل اطلاعات مودیان مالیاتی را تصویب کرد.

بر این اساس، دستگاه های اجرایی موظفند؛ پس از راه اندازی پایگاه الکترونیکی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مودیان مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات درآمدی و هزینه ای مودیان مالیات را شامل؛ معاملات(خرید و فروش داراییها، کالاها و خدمات)، تجارت خارجی(واردات و صادرات کالاها و خدمات)، قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیتهای تجاری، قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری، صدور و اخذ مجوزهای فعالیت اقتصادی و را به سازمان امور مالیاتی ارایه دهند.

همچنین مجوزهای مربوط به انجام معاملات تجاری، تراکنش های جا به جایی نقدینگی(بانکها، موسسه های پولی و اعتباری، تعاونی های اعتباری، صندوقهای قرضه الحسنه و عناوین مشابه، صرافی ها و همچنین تسهیلات بانکی اعم از ارزی و ریالی، گشایش اعتبار اسنادی و تنزیل اسناد اعتباری، ضمانتنامه ها و نظایر آن)، نقل و انتقال اموال غیر منقول، سهام و سایر اوراق بهادار، تراکنش های بیمه ای(بیمه های اتکایی، باربری و مسئولیت مدنی و بیمه های اجتماعی) با رعایت مفاد این دستورالعمل باید در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

همچنین تبادل اطلاعات و استفاده از اطلاعات موجود در این پایگاه با حفظ محرمانه بودن و رعایت ماده(۲۳۲) قانون مالیات های مستقیم، تنها در چارچوب قانون برای تشخیص، تعیین، وصول و دادرسی مالیاتی خواهد بود.

بر اساس این مصوبه، دولت دستگاه های اجرایی را موظف کرده است؛ زمینه تبادل اطلاعات موضوع ماده(۲) را با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور از طریق؛ تبادل بر خط و غیر بر خط از طریق اتصال بانک اطلاعاتی دستگاه اجرایی به پایگاه الکترونیکی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مودیان مالیاتی بر اساس ساختار داده ای تعریف شده توسط سازمان(دستگاه های اجرایی موظفند ماهانه برای بروزرسانی اطلاعات بانکهای خود در این زمینه اقدام کنند) و تبادل اطلاعات از طریق سایر رسانه های الکترونیکی از جمله لوح فشرده به صورت ماهانه در صورت فقدان زیرساخت های لازم و تا زمان ایجاد زیرساختها و اتصال در قالب بند(الف). (در این صورت، دستگاه های اجرایی موظفند ماهانه اطلاعات بروزرسانی شده مربوط را بر اساس ساختار داده ای مذکور در بند(الف)، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند)’ حسب شرایط و زیرساختهای موجود فراهم کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه های اجرایی موظفند؛ بسترهای ارتباطی و نرم افزاری لازم برای تبادل اطلاعات موضوع بند(۲) را فراهم کنند. اطلاعات موضوع ماده(۲) این دستورالعمل مشمول مواد(۲۳۰) و (۲۳۱) قانون مالیاتهای مستقیم و ضمانت اجرایی مندرج در آن است.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

اقتصام** ۹۱۴۱/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۰۲۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.