پای دانشگاه ایرانیان به مناطق آزاد باز شد

ایران > سیاست – گروه سیاسی- محسن‌تولایی:
دانشگاهی که حلقه تنگ مدیریتی دولت قبل متشکل از چند چهره خاص در آخرین لحظات فعالیت خود خبرش را بر سر زبان‌ها انداخت تا توجه عمومی را به جایی جلب کند که قرار است محمود احمدی‌نژاد و یارانش از مؤسسان و مدرسان آن باشند حالا تبدیل به یکی دیگر از دغدغه‌ها و مأموریت‌های دولت تازه استقراریافته شده است.

تبعات تصمیم تشکیل دانشگاهی به نام «ایرانیان» به‌عنوان میراث برجامانده از آخرین روزهای فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد حالا دامنه‌اش به مدیریت مناطق آزاد در سال‌های قبل نیز کشیده شده که در نقش یکی دیگر از منابع تأمین‌کننده هزینه‌های مالی تأسیس دانشگاه رئیس‌جمهور سابق ایران ظاهر شده است.

خبرهای افشاگرانه روزهای اخیر از مسائل مالی دولت سابق همگی حکایت از آن دارند که رئیس‌جمهور و همراهانش مدت‌ها قبل از پایان دوره خود به صرافت تدارک هزینه‌ها و جا و مکان دانشگاه مورد نظر خود برآمده بودند. چنین تصمیمی نیاز به پول داشت و به همین منظور منابع متعددی از کانال‌های مختلف برایش پیش‌بینی شده بود.

محمود احمدی‌نژاد اگر در شب آخر ریاست‌جمهوری خود در مقابل پرسش مجری برنامه تلویزیونی قرار گرفت که چگونه می‌خواهد هزینه‌های تأسیس دانشگاهش را تأمین کند و به همین منظور شماره حسابی را برای کمک‌های مردمی اعلام کرد اما افشای خبر برداشت ۱۶میلیاردی در همان روز از حساب نهاد ریاست‌جمهوری نشان داد که کمک‌های مردمی چیزی نبودند که با آن بتوان دانشگاه تأسیس کرد و احمدی‌نژاد هم از همان ابتدا روی چنین کمکی حساب باز نکرده بود. این رقم میلیاردی اگر موج خبری رسانه‌ها در هفته قبل بود، شنبه‌شب این هفته ابعاد گسترده‌تری از مسائل مالی پیرامون تأسیس دانشگاه ایرانیان از سوی مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیرشورای هماهنگی مناطق آزاد در رسانه‌ها باز شد.

بلوکه و بازگشت

در ماجرای خروج رقم ۱۶میلیاردی بعضی منابع دیوان محاسبات طی ۲روز قبل از بلوکه شدن و بازگشت این پول به‌حساب نهاد خبر می‌دادند که اکبر ترکان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ابعاد دیگر مالی تأسیس دانشگاه ایرانیان را افشا کرد. خبر نخست را مرتضی بانک معاون سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و منابع مطلع دیوان محاسبات دادند و گفتند که ۱۶میلیارد تومان با بلوکه شدن در حساب مشترک احمدی‌نژاد و بقایی به‌حساب نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است.

اما در گفت‌وگوی شنبه‌شب که منجر به کنش و واکنش دبیران قبلی و فعلی مناطق آزاد شد، اکبر ترکان با بیان اینکه منطقه آزاد به حیات خلوت بعضی کارها تبدیل شده است عنوان کرد: ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیات خلوت انجام شده است. ترکان گفت: این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟

ترکان: اسناد موجود است

همین انتقاد کافی بود تا بقایی معاون اجرایی و مدیر مناطق آزاد دولت سابق در نامه‌ای به خبرگزاری‌ها سخنان ترکان را اتهامات بی‌پایه و اساس بخواند و خطاب به وی بنویسد: در مصاحبه‌ای با شبکه ۵سیما اعلام کرده‌اید که ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار شده است؛ از آنجا که این ادعا کذب محض و دروغ است، ضروری است سریعا ضمن پس‌گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کنید. او در پایان نامه خود گفته است که «چیزی قبل از مسئولیت ترکان از مناطق آزاد به تاراج نرفته است.» این کنش و واکنش ادامه یافت و اکبر ترکان در جواب بقایی به مهر گفت که «مدارک و مصوبات واگذاری ۲ساختمان مناطق آزاد به مؤسسه‌ای به نام خانه ایرانیان در خارج از کشور از سوی دولت قبل، کاملا موجود است و اینجانب به‌عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی تمامی این اسناد را در قالب ۲نامه ۲صفحه‌ای شرح داده‌ام.».

انتشار اسناد

ترکان اما به آن گفت‌وگو اکتفا نکرد و در متن کامل نامه‌ای که پس از این گفت‌وگو در اختیار رسانه‌ها گذاشت مستندات خود درخصوص افشاگری‌اش در سیما را منتشر کرد. این اسناد می‌گویند اتخاذ تصمیمات در واگذاری‌ها در فرصت جابه‌جایی دولت و استقرار دولت تازه و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت تازه صادر شده است. در ۲بند نخست نامه ترکان خطاب به رسانه‌ها آمده است: ۱- در مورخ ٫۳٫۲۶طی تصویب نامه‌ای حق بهره‌برداری از یک باب ساختمان سازمان منطقه آزاد قشم واقع در خیابان گاندی به مساحت زیربنای ۶۷۵مترمربع به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار می‌شود.

۲- در مورخ ٫۴٫۱۹طی تصویب نامه دیگری حق بهره‌برداری از همان ساختمان به همراه ۲پلاک از ساختمان‌های سازمان منطقه آزاد چابهار واقع در خیابان ستاری هر کدام به مساحت ۹۶۳مترمربع (جمع زیربنای دو ساختمان سازمان چابهاربه مساحت ۱۹۲۶مترمربع) و به‌مدت ۱۰سال به خانه ایرانیان خارج از کشور واگذار می‌شود. این افزون بر واگذاری تعداد بسیاری خودرو است(۲۷خودرو) که از سوی مدیریت مناطق آزاد به مؤسسه خانه ایرانیان به‌عنوان متولی تأسیس دانشگاه ایرانیان انجام شده و نامه ترکان به آن اشاره داشته است.

او در نامه خود با استناد به این بندها خطاب به بقایی نوشته است: مردم شریف ایران قضاوت کنند که آیا این اقدامات مصداق موارد مطرح شده در مصاحبه تلویزیونی اینجانب تلقی می‌گردد یا خیر؟ و اگر نام دیگری باید بر این اقدامات نهاد بفرمایید نام این کار چیست؟


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.