پدافند غیر عامل در استانها متمرکز بر حفظ و اراده مردم است

سردار جلالی صبح رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور صبح امروز در اولین نشست مسئولین استانهای کشور با بیان اینکه امروزه در ماهیت و کیفیت جنگ تغییرات اساسی روی داده است گفت: از سال ۱۹۹۲ شاهد سایر مولفه های قدرت در جنگ و تهدیدات شده ایم که شکل تهدیدات را کاملا تغییر داده است ؛ به طوری که هر ده سال مدل جدیدی را شاهد هستیم. سال ۲۰۰۳ شاهد تکنولوژی جدیدی در جنگ و تهدیداتی مانند جنگ نرم ، بیولوژیک، اقتصادی و سایبری بودیم .

وی گفت : آمریکا در بیانیه ای چهار مولفه کم کردن زرادخانه های هسته ای ، کوچک کردن و تخصصی کردن ارتشها ، توسعه جنگ سایبری و تسلیحات مربوط به آن و توسعه جنگ بی قاعده را در نظر گرفته بود.

جلالی ادامه داد: در گذشته آمریکایی ها به طور همزمان به مردم و حکومتها – مانند جنگ با ژاپن ، کره و ویتنام – حمله می کردند که در این نوع جنگها مردم و حکومت با هم یکپارچه می شدند و تشکیل ارتشی واحد را می دادند و در نتیجه خسارت و تلفات سنگین ، زمان طولانی و نتیجه جنگ مشخص نبود و از این رو نتیجه گرفتند که مردم را از حکومت جدا کنند تا علاوه بر کم کردن زمان جنگ وتلفات ناچیز پیروزی خود را تضمین نمایند.

وی در این زمینه افزود: این نوع جنگ را جنگ بی قاعده نامیدند که مفهوم آن جنگ مردم محور است و چنانچه کشور نتواند ارتباط بین مردم و حکومت را حفظ کند شکست خواهد خورد.

وی با اشاره به سه نظریه در باره جنگ مردم محور گفت : یک نظریه نظامی و یا سخت است که حذف زیر ساختها و ناتوانی حکومت در اداره مردم هدف آن است ؛ در مدل نیمه سخت ، محور جنگ اقتصادی ، امنیتی فشار بر مردم و رو در رو قرار دادن مردم و حکومت مد نظر است و محور سوم جنگ نرم است که براندازی از درون و فشار از بیرون را دنبال می کند که در سند چشم انداز با عنوان پیوستگی مردم و حکومت بدان اشاره شده است . در مدل جدید آمریکایی ها می گویند که که باید هوشمندانه و نه با مدل سخت جنگید.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: ما در سطوح بالا و در سطح وزارتخانه ها به دنبال حفظ زیر ساختها هستیم ،اما در استانها رویرد مردم هستند.یعنی تمرکز بر اداره مردم در شرایط بحران وصیانت و حفاظت از وظایف مردم است که در این شرایط تداوم خدمات دهی به مردم باید در همه شرایط وجود داشته باشد.

جلالی در زمینه نقش استانداران در بحران گفت: استانداران به عنوان فرماندهان جنگ در استانها منصوب شده اند و همه نیروهای نظامی و مدیریتی تحت نظر آنها فعالیت می کنند تا وابستگی به مرکز را به حداقل برسانند.

وی گفت : برآورد تهدیدات، شناخت آسیبها، طبقه بندی مراکز موجودذ، نیازمندیهای ضروری ، اداره مردم در شرایط بحران ، استفاده از ظرفیت بسیج ، تامین ارتباطات ضروری برای استانها و ارتقای آستانه مقاومت مردم در استان در برابر تهدید از مهمترین برنامه های ما در استانهاست.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در پایان اظهار داشت: پدافند غیرعامل در استانها متمرکز بر حفظ اداره مردم و تسهیل مدیریت بحران است و با این دیدگاه است که می توانیم فشار را کاهش دهیم و بحران را مدیریت کنیم .

سیام**۱۵۴۴ **۱۵۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۰۸۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.