پدر وب جاسوسی ریاکارانه غرب در اینترنت را به باد انتقاد گرفت

۱۲ تیرماه ۱۳،

خالق بریتانیایی شبکه جهان گستر (World Wide Web) دولتهای غربی را به ریاکاری در جاسوسی اینترنتی متهم کرد، درحالی که خود به رهبران جهان دربارهٔ عدم انجام این جاسوسیها درس می دهند.
 
تیموتی برنرز لی دانشمند رایانه که وب را در سال ۱۹۸۹ همزمان با سقوط دیوار برلین اختراع کرد، اظهار داشت که غرب درگیر جاسوسی آنلاین پر از توطئه است که می تواند شیوه استفاده مردم از رایانه های خود را تغییر دهد.
 
پس از افشای این که ایالات متحده و بریتانیا روی برنامه های خود برای جاسوسی روی اینترنت سرپوش گذاشته اند با خشم داخلی و بین المللی رو به رو شدند.
 
برنرز لی ۵۸ ساله اظهار داشت: مردم دسترسی به اینترنت را به دست آورده اند اما از سوی دیگر به طور مخفیانه مورد جاسوسی قرار می گیرند، واضح است که کشورهای توسعه یافته به طور جدی روی اینترنت جاسوسی می کنند.
 
برنرز لی اظهار داشت که افشای جاسوسی های اینترنت آمریکا و انگلیس می تواند شیوه استفاده مردم از اینترنت را تغییر دهد و این امر در مورد نسلهای جوان بیشتر مورد تأکید قرار می گیرد.
 
وی افزود: اینترنت در بسیاری از مواقع به کمک اشخاص آمده و اگر مردم احساس کنند که کسی درحال نگاه کردن به آنها است، نسبت به استفاده های موثر از  اینترنت بی میل می شوند.
 
اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن که پیشتر در سازمان امنیت ملی آمریکا کار می کرده نشان می دهد که این سازمان به حجم گسترده ای از اطلاعات اینترنتی چون نامه های اینترنتی، تالارهای گفتگو و ویدئوهای شرکتهای بزرگ تحت یک برنامه دولتی به نام "منشور" دسترسی دارد.
 
سر تیموتی جان برنرز-لی دانشمند بریتانیایی علوم رایانه، استاد دانشگاه ‌ام‌آی‌تی، استاد و پژوهشگر دانشگاه ساوت همپتون است که در حال حاضر ریاست کنسرسیوم وب جهان‌شمول را برعهده دارد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و مخترع وب جهان‌گستر به شمار می رود. وب جهان گستر یا World Wild Web، یک ابتکار فرارسانه‌ای تحت اینترنت برای به اشتراک ‌گذاری جهانی اطلاعات در شبکه سرن (CERN)، لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا، در ۱۹۸۹ است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.