پدیده ای که کودکان بسیاری را به قربانی می گیرد

۰۱ تیرماه ۱۳،

گاهی بزرگسالان به دلایل مختلف به جای حمایت و مواظبت از کودکان آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ کودکان به سبب ویژگی هایی که از نظر سنی دارند بسیار آسیب پذیرند اما گاه ناآگاهی والدین از ویژگیهای رشدی کودک و عدم درک آنان از نیازهای کودکان بویژه بازی ، جست و خیز و ….واز سوئی بزرگ دانستن کودک و انتظارات بیش از حد والدین از آنان علی رغم بلوغ فکری و جسمی و توانایی کودک و تحقق این انتظارات رفتار والدین با کودک را به سمتی جهت می دهد که با پدیده ای به نام کودک آزاری مواجه می شویم.
ابراهیمی مقدم در این باره با اشاره به تقسیم بندی آزار کودکان به صورت جسمی ، عاطفی ، لفظی ، سوء استفاده و … کودک آزاری را دارای گستره وسیعی دانست و افزود: این امر ممکن است در هر فرهنگ و اجتماعی که دارای ارزش های اخلاقی خاص خود می باشند صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه گاهی بزرگسالان به دلایل مختلف به جای حمایت و مواظبت از کودکان آنان را  مورد آزار قرار می دهند مشکلات اقتصادی ، اعتیاد ، اختلالات روانی و خانوادگی را از جمله مهمترین دلالیل بروز این پدیده دانست و افزود: حتی نادیده انگاشتن و توجه نکردن به کودکان نیز می تواند به نوعی در ردیف این پدیده قرار گیرد.
ابراهیمی مقدم با تاکید بار بی تأثیر نبودن نقش فقر در این امر گفت: فقر سبب می گردد تا کودکان از دسترسی به نیازهای اساسی مانند تغذیه و ….. محروم شوند والدین به سبب فشارهای مالی یا رفتارهایی مانند پرخاشگری ، خشونت ، بی توجهی و … کودکان را مورد آزار و اذیت قرار دهند.
 وی در ادامه گفت: بی مسئولیتی و کاهش عواطف ناشی از اعتیاد مهمترین عامل در کودک آزاری کودکان از نوع سوءاستفاده است و اختلالات روانی والدین زمینه ساز رفتارهایی از قبیل تند خویی ، خشونت ، ناسازگاری ، بی توجهی و …. نسبت به کودکان می گردد.
ابراهیمی ازجمله دلایل دگر مؤثر در بروز پدیده کودک آزاری را مشکلات جسمی کودکان از قبیل امراض جسمی مزمن و طولانی مدت یا مشکلات رفتاری ، پرخاشگری ، بی قراری ، بیش فعالی و حتی شب ادراری خود کودکان دانست و افزود: این مسائل به سبب مشکلاتی که برای بزرگسالان ایجاد می کنند و نیز به سبب ناآگاهی والدین از این مشکلات زمینه ای جهت کودک آزاری در کودکان می گردد.
وی در ادامه تأکید کرد: ترس از سرزنش و تنبیه و احتمال عدم باور والدین از سوی کودکان مانع از بازگوئی حقیقی شده و از سوئی دیگر عدم آگاهی والدین از نشانه های کودک آزاری در بعضی مواقع سبب عدم کشف بسیاری از ویژگی ها همچون کابوس ها ، افسردگی ، ترس های غیر معمول ، شب ادراری ، ترس ، کاهش اعتماد به نفس و … در کودک خواهد بود.
ابراهیمی مقدم با تأکید بر اینکه طفولیت، دوران رشد و شکل گیری شخصیت است افزود: هر نوع کودک آزاری در این دوران مهم و حساس سبب صدمه به رشد و سلامت کودک و حتی زمینه ای جهت گرایش او به رفتارهای بزهکارانه می گردد.
وی کاستی های فرهنگی در زمینه کودک آزاری را بی تأثیر ندانست و تصریح کرد: متأسفانه بعضی فرهنگ های غلط این اجازه را به والدین می دهند که برای توبیخ رفتارهای کودکانه فرزندانشان از تنبیه جسمی استفاده کنند که این پدیده در پاره ای از مواقع منجر به جرح کودکان و نقص عضو آنان می گردد.
ابراهیمی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: رفتارهای سوء کودکان را می توان از طریق تقویت رفتارهای مثبت و محدود نمودن فعالیتهای مورد علاقه در جهت کاهش رفتارهای منفی کاهش داد.
گفتنی است کودک آزاری به هر شیوه ای که باشد منفی است و دارای عوارض خاص خود می باشد که درآینده کودک بی تأثیر نخواهد بود اما باید دانست از‌آنجائی که این پدیده ممکن است به سبب یادگیری و یا تجربه دوران کودکی والدین باشد بر ماست که شیوه صحیح برخورد با کودک را آموخته و با ایجاد محیطی مملو از اطمینان و صمیمیت در صورت رخداد کودک آزاری به کودک فرصت بیان آن را داده و از عوارض احتمالی آن پیشگیری کنیم./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.