پربازدیدترین اخبار سیاسی سوم اسفند ایسنا

گفت‌وگو ظریف با پرس تی وی درباره برجام/ پیش بینی نوری المالکی از مذاکره بایدن با ایران/ دیدار مدیرکل آژانس با صالحی/ حداکثر اصلاحات ممکن در بودجه ۱۴۰۰ به نفع معیشت مردم و… در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم‌ها لغو شود/ نیازی به خروج از برجام نداریم

به گزارش ممتازنیوز، گفت‌وگوی زنده محمد جواد ظریف با شبکه پرس تی وی در صدر اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان در بخشی از این گفت‌وگو با بیان این که آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند، تاکید کرد: آمریکا باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند. ما درخواست های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. ما تنها زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم ها لغو شود و رفتار آمریکا تغییر کند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام تاکید کرد که ایران نیازی به این کار ندارد. آمریکا باید بداند که ما نیازی به خروج از برجام نداریم و می توانیم از حقوق خود در توافق بهره ببریم. ما توافق نکردیم که آن را کنار بگذاریم ما مذاکره کردیم که به تعهداتمان عمل کنیم.

بایدن با تهران وارد مذاکره خواهد شد

دومین خبر پربازدید،‌ پیش بینی نخست وزیر پیشین عراق از مذاکره بایدن با ایران بود.

نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق تاکید کرد: انتظار می رود که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن مذاکراتی با ایران برای حل موضوع هسته ای انجام دهد. با توجه به روابطی که با رئیس جمهور جدید آمریکا دارم به نظر من وی در چارچوب پرونده هسته‌ای با ایران وارد مذاکره خواهد شد.

قطر جایگزین عمان برای وساطت میان تهران-واشنگتن شده است

در همین رابطه حسن مرهج، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در یادداشتی در روزنامه رای الیوم با اشاره به تحرکات دیپلماتیک اخیر در ارتباط با روابط ایران-آمریکا در یادداشتی نوشت: راهبرد صبر ایران جواب داده و قطری‌ها اکنون همانند عمانی ها در سال ۲۰۲۴، به دنبال وساطت میان ایران و آمریکا هستند.

دولت بانی برجام برای احیای آن دلسوزانه‌تر تلاش خواهد کرد

محمد مهدی مظاهری، استاد دانشگاه و مشاور وزیر امور خارجه هم درباره بازگشت آمریکا به برجام تا قبل از پایان ضرب الاجل تعیین شده در مصوبه مجلس گفت: بر اساس اقدامات و برنامه هایی که در حدود یک ماه گذشته از آقای بایدن در حوزه های دیگر به جز برجام دیده ایم، به نظر می رسد وی قصد دارد رویکردی متفاوت نسبت به دولت ترامپ داشته باشد و تا حد امکان از سیاست‌های وی فاصله بگیرد.

وی افزود: به نظر نمی رسد آمریکا بخواهد ریسک منتظر ماندن تا دولت بعدی در ایران را بپذیرد و به احتمال زیاد در یکی دو ماه آینده تصمیمات مقتضی را در مورد توافق هسته ای اتخاذ خواهد کرد.

اخبار دیگر مرتبط با برجام را در لینک های زیر بخوانید.

بایدن در حال بررسی لغو تحریم‌های ایران

درباره آینده برجام بسیار امیدوارم

***

دیدار مدیرکل آژانس با صالحی

دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

این دیدار دو روز قبل از پایان ضرب الاجل ایران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت های فراتر از آن، که ایران بر اساس برجام اجرای آن را پذیرفته بود، انجام می شود.گروسی برای دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی به تهران آمده است.

تجمع اعتراضی تعدادی از دانشجویان هم‌زمان با سفر مدیرکل آژانس به تهران

همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، تعدادی از دانشجویان دانشگاه های کشور هم در تجمعی مقابل سازمان انرژی اتمی با در دست داشتنن پلاکاردهایی در محکومیت ترور دانشمندان هسته ای و تصویر شهید فخری زاده نسبت به عملکرد آژانس در قبال ایران اعتراض کردند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

حمایت اروپا از تلاش‌های مدیرکل آژانس برای حل وفصل مسائل پیرامون توافق هسته‌ای

توضیحات نبویان درباره دلایل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای خروج از برجام نیست

عدم اجرای پروتکل الحاقی از ۵ اسفند در صورت عدم رفع تحریم ها

ایران در صورت لغو نشدن تحریم‌ها از پروتکل الحاقی خارج می‌شود

***

حداکثر اصلاحات ممکن در بودجه ۱۴۰۰ به نفع معیشت مردم است

خبر بعدی،‌ اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحات مربوط به بودجه ۱۴۰۰ بود.

محمد باقر قالیباف با بیان این‌که بودجه فعلی بودجه مطلوب مجلس نیست، گفت: دولت یک گام در تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و ما نیز از بخشی از اصلاحات خود چشم‌ پوشی کردیم تا اختلافات مانع حل مشکلات مردم نشود. در عین حال با توجه به ظرفیت‌های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در این بودجه اعمال شده است.

گزارش ممتازنیوز از بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را نیز می توانید اینجا بخوانید.

دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونا شده است

نماینده مردم قروین در مجلس با بیان اینکه دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونایی شده که ۱۰۰ سال گذشته هم داروی ضدانگل بوده و سابقه دارویی دارد، گفت: چرا دارو دپو می شود و اجازه توزیع به آن داده نمی شود؟

تذکر فاطمه محمد بیگی دراین رابطه خطاب به وزیر بهداشت هم از پرمخاطب ها بود.

من کودتا کردم و رضا

گزارش ممتازنیوز به مناسبت صدومین سالگرد کودتای سیاسی – نظامی رضا پهلوی و سیدضیاءالدین طباطبایی علیه خاندان قاجار هم پربازدیدترین خبر بامداد امروز بود.

عراق چگونه می‌تواند از سفر پاپ به عنوان یک فرصت استفاده کند؟

ارزیابی یک تحلیل گر ارشد مسائل عراق درباره سفر پاپ به عراق هم از اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

سید رضا قزوینی غرابی با بیان این که دیدار پاپ با آیت الله سیستانی از نظر رسانه ای و تبلیغاتی اهمیت قابل توجهی دارد، گفت: عراق می تواند از این سفر به عنوان فرصتی برای شکل گیری یک تلاش بین المللی در سطح بازیگران غیردولتی برای کاهش دخالت‌های خارجی در این کشور استفاده کند

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.