پرتکل حفاظت از دریای خزر توسط سازمان محیط زیست و معاون وزیر محیط زیست روسیه

۱۱اردیبهشت،

پرتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی به امضای رئیس سازمان محیط زیست و معاون وزیر محیط زیست روسیه رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران گفت: در جریان برگزاری چهارمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تهران در تاریخ ۲۰-۲۲ آذرماه (۱۰ الی ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲) با شرکت وزرا و معاونین وزرای محیط زیست کشورهای عضو این کنوانسیون در شهر مسکو، متن پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی مورد تصویب کلیه کشورهای عضو قرار گرفته است.
وی افزود: سایر کشورهای عضو نیز مقرر شدند حداکثر تا شش ماه آینده پروتکل را امضا کنند این پروتکل دومین پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران است که توسط کشورها به نتیجه می رسد پیش از این نیز پروتکل آمادگی واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلوگی نفتی در سومین نشست کشورهای عضو، مورد تأیید و امضا قرار گرفته است.
وی هدف یک پروتکل را کاهش آلودگی دریای خزر ناشی از منابع مستقر در خشکی دانست و ادامه داد: ورود چنین آلودگی هایی به دریا عمدتا از طریق رودخانه ها صورت می گیرد.
پیش نویس متن پروتکل در جلسات متعددی که بسیار هم بحث برانگیز بوده است توسط کارشناسان منطقه مورد بازبینی قرار گرفته و نهایتا در این جلسه متن پروتکل به تأیید نهایی رسید.
هدف این پروتکل پیشگیری و کاهش و تا حد امکان از میان بردن آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی است تا اینکه محیط زیست دریایی دریای خزر از لحاظ زیست محیطی سالم شده و حفظ گردد.
وی تصریح کرد: براساس این کنوانسیون کشورهای ساحلی منطقه برای حفظ محیط زیست دریای خزر در زمینه جلوگیری کاهش و کنترل آلودگی جلوگیری از ورود، کنترل و از بین بردن گونه های مهاجم که حفاظت و نگهداری و احیای منابع ضد دریایی مثل مناطق ساحلی نوسانات سطح آب دریای خزر ارزیابی زیست محیطی پایش و … همکاری خواهند کرد./ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.