پرتیراژترین نوار موسیقی اصیل تاریخ ایران به روایت شهرام ناظری

به گزارش خبرآنلاین، شماره جدید کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» با صفحاتی ویژه «بطالت» و یادداشت ها و گفتارهایی از «حسام الدین سراج، هوشنگ جاوید، عبدالحسین مختاباد، محمدصالح علا، صادق زیباکلام، ابولفضل زرویی نصرآباد و…» منتشر شد. در این شماره کتاب هفته که نخستین شماره سال جدید است، صفحات خواندنی زیادی پیش روی خوانندگان قرار دارد که از جمله صفحاتی به مناسبت درگذشت دو استاد به نام موسیقی ایرانی جلال ذوالفنون و حسین سمندری به حاشیه‌نویسی بر آثار و احوال ایشان اختصاص داده شده است. پرونده ویژه این شماره هم به موضوع «بطالت» اختصاص یافته است.

بخشی از یادداشت شهرام ناظری را در ادامه می خوانید:

«نخستین کارم با استاد زنده یاد ذوالفنون، مثنوی موسی و شبان بود که سال ۱۳۵۶ ضبط شد، اما پخش و توزیع آن به بعد از انقلاب موکول شد. بعد از آن آقای ذوالفنون برای جمع کردن بچه ها و تشکیل یک گروه ابراز تمایل کردند و عملا ایشان در مجموعه ای که بعدها به تولید و انتشار آلبوم «گل صدبرگ» انجامید سهم جدی در نگهداشتن فضا و صمیمت سازی بین اعضای گروه ایفا کردند.

اگرچه از ابتدا مشخص نبود که سرپرستی گروه را چه کسی باید عهده دار شود اما به این دلیل که همه با استاد ذوالفنون احساس راحتی می کردیم و ضمن اینکه سن و سال ایشان هم از همه ما بیشتر بود، جمع به این نتیجه رسید که ایشان سرپرست گروه باشد.

الان که به آن روزها و روابط نگاه می کنم حسرت می خورم که چقدر ما اهل موسیقی با یکدیگر مهربان و صمیمی بودیم. چنانکه بسیاری از قطعات گل صدبرگ با همکاری و نظرات و مشورت های گروه شکل و انسجام نهایی گرفت. مرحوم ذوالفنون بر ردیف تسلطی ویژه داشتند و در سه تار نوازی همچنان که همگان شاهد بودند و آثارشان هم گواه این مطلب است سبک و روش خاص و ویژه ای را ابداع کردند که صدای سازشان و اصولا شیوه نواختن شان به خودشان منحصر می شد.

به طور مثال مثال اگر بخواهیم از نوازندگانی چون مرحوم صبا، قبادی و هرمزی و فروتن به عنوان نوازندگانی صاحب سبک سه تار یاد کنیم، مرحوم ذوالفنون هم در این زمینه سبک و شیوه خاص خودشان را داشتند. ما این کار را به مناسبت هشتصدمین سال مولانا کار کردیم و انتشار آن تحولی در میان کارهایی که تا به آن روز منتشر شده بود، ایجاد کرد.

«گل صدبرگ» در سال ۱۳۶۰ منتشر و پرتیراژترین نوار موسیقی اصیل تاریخ ایران گردید که در میان ایرانیان داخل و خارج کشور اثر محبوبی شناخته شد و تاثیرگذاری اش بر مردم به خصوص نسل جوان غیر قابل انکار است.

آن اثر ارزش های خاصی داشت و حتی یک موج انقلابی در میان جوانان برای گرایش به موسیقی اصیل ایرانی ایجاد کرد. بعد از آن اگرچه همکاری ما با آقای قاسمی(رضا) به دلیل مسافرت ایشان به اروپا قطع شد اما با زنده یاد ذوالفنون کار را ادامه دادیم که آلبوم «آتش در نیستان» اوج این همکاری بود که آنهم اثری خاطره انیگز و تاثیرگذار در موسیقی ما به شمار می رود.»
 

برای تهیه این هفته نامه جمع و جور و متفاوت که با قیمت ۲هزارتومان منتشر شده، می توانید به روزنامه فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر پایتخت مراجعه کنید. همچنین برای تهیه تلفنی و یا اشتراک این نشریه کافی است با سامانه ارائه محصولات فرهنگی (سام) ۲۰-۸۸۵۵۷۰۱۶ تماس بگیرید و آن را بدون دریافت هزینه در محل کار و یا منزل تحویل بگیرید.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.