پرداخت خسارت به مازندرانی‌ها؛ از آمارهای متناقص تا وعده‌هایی که شاید محقق شود

این روزها بحث آمارها و ارقام برآوردی خسارت‌های برف به مازندرانی‌ها داغ شده اما هنوز چشم خسارت‌دیدگان این استان از این آمارهای متناقض آب نخورده است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،در روزهایی که مردم مازندرانی گرفتار بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و بحران برف و گاز می‌شوند همیشه وعده‌های زیبا و پرامید مسئولان تلخی روزها را آسان می‌کند.

در سال‌های اخیر مازندرانی‌ها مصائب زیادی را تحمل کرده‌اند، از زمستان و سرمای ۸۶، طوفان هفت مهر ۸۷ تا سیل بهشهر و نکا و کلاردشت تا این بار بحران برف در غرب مازندران، همه این بلایا خسارت‌های سنگین زیادی را به این استان و مردم آن وارد کرده است.

عمده خسارت‌های مازندرانی‌ها در بحران‌ها وارد بر بخش کشاورزی است و آن نیز به دلیل حساس بودن بخش دامی و گیاهی به سرما و گرما است که خسارت‌ها را دو چندان می‌کند.

زمانی هم که به این بخش خسارت وارد می‌شود سال‌ها طول می‌کشد تا اهالی بتوانند برای امرار معاش آن بخش را احیا کنند. از دیگر نکاتی که در زمان بحران به مازندرانی‌ها و اقشار مختلف خسارت جدی وارد می‌کند این است که بسیاری از این واحدها کار خود را با تسهیلات بالا آغاز کرده‌اند و زمانی که خسارت می‌بینند بازپرداخت این اقساط خود بحرانی دیگر است.

نحوه ارزیابی خسارت‌ها دل مردم را به درد می‌آورد

یکی دیگر از مشکلات در دوران پس از بحران نحوه ارزیابی خسارت‌ها است که بسیار بیشتر از بحران دل خسارت‌دیدگان را به درد آورده است.

در بحران برف غرب مازندران نیز در روزهای نخست پس از حادثه؛ مردم خسارت دیده به دستگاه‌های مختلف مراجعه کرده و خواستار اعلام خسارت شدند که برخی از رفتارهای مسئولان دل آنها را به درد آورد.

به نظر می‌رسد دستگاه‌ها به صورت منسجم و با هماهنگی میزان خسارت‌ها را ارزیابی و نحوه اعلام و دریافت خسارت را نیز به مردم اعلام کنند.

بخشی از محصولات دامی و کشاورزی بیمه شده نیز از سوی بیمه کشاورزی به رقم‌های ناچیز بیمه ختم شد و عملا نیز دست کشاورزان پس از خسارت به چیزی بند نشد.

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

همان گونه که نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه مرکز استان روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه اذعان کرد هنوز خسارت‌های بخش‌های مختلف مازندران در سیل‌های سال‌های پیش پرداخت نشده است.

آیت‌الله نورالله طبرسی خواستار کمک مالی بلاعوض دولت به مردم غرب استان شد و گفت: اگر قرار است وام و یا تسهیلات به مردم غرب استان مازندران اختصاص داده شود با شرایط آسان و مناسب باشد.

وی بیان داشت: برای رفع مشکلات مردم غرب مازندران از استاندار مازندران نیز درخواست کردیم که مسائل مربوط به غرب استان را تا رفع کامل مشکلات مردم پیگیری کند.

این مسئول با اشاره به بحران‌ سیل نکا و بهشهر در مازندران بیان داشت: منابع مالی سیل بهشهر و نکا هنوز تامین نشد و دولت گذشته به تعهداتش در قبال مردم این منطقه عمل نکرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به عملکرد مناسب ائمه جمعه در غرب استان گفت: ائمه جمعه سنگ صبور مردم در این مدت بودند.

مسئولان کشوری استانی در روزهای حادثه اگر چه رقم‌های خوبی برای پرداخت به خسارت دیده بیان می‌کنند اما در عمل مازندرانی‌ها در هنگام خسارت دست خالی مانده‌اند.

 از آمارهای متناقص تا وعده‌های بی‌عمل

نکته جالب در کنار همه بی‌مهری‌ها به خسارت‌دیدگان مازندرانی؛ این بار در بحران برف رخ داد.

آمارهای متناقض ارائه شده از سوی مسئولان مازندرانی و کشوری نشان داد که خسارت‌ها یا به درستی برآورد نشده است و یا اینکه این مسئولان برای آرام کردن افکار عمومی فقط ارقامی را بیان می‌کنند که ممکن است به وعده بی‌عمل منتج شود.

در نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولان مشخص می‌شود که نیازهای خسارت‌دیدگان به خوبی شناسایی نشده و آمارهای متناقض تنها برای دوران گذر از بحران تاریخ مصرف دارد.

خسارت اولیه برف مازندران از اظهارات معاون رئیس‌جمهور تا نمایندگان

 رئیس هیئت پارلمانی اعزامی به غرب استان مازندران که برای بررسی بحران بارش برف در غرب مازندران در همان روزهای بحران به همراه مسئولان استانی در این مناطق حضور داشت با اشاره به ارائه گزارش نهایی به مجلس، گفت: خسارات ناشی از برف در غرب مازندران بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است.

کمال علیپور یادآوری کرد: برای مدیریت بحران بارش برف مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از دولت به صورت تنخواه در اختیار استاندار مازندران تقاضا کرده‌ایم و ۶۰ میلیارد ریال از گذشته در دست استاندار است که می‌تواند برای کاهش مشکلات برنامه‌ریزی کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز اظهار نظری چند روز پس از بحران برف مازندرانی‌ها از برآورد بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی خسارات وارد شده به هر یک از استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه حضور در مرقد امام خمینی (ره) در مورد سفر اخیر خود به استان گیلان و مازندران گفت: با توجه به اینکه در ابتدا به استان مازندران سفر کردم در شورای اداری با مسئولان محلی مسائل مربوط به امدادرسانی اولیه هم‌چنین برآورد خسارت را ارزیابی کردیم

وی در مورد برآورد خسارت وارد شده به دو استان گیلان و مازندران افزود: ارقام دقیقی هنوز تعیین نشده است، اما در استان گیلان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده که همین مقدار و شاید بیشتر نیز استان مازندران دچار خسارت شده است.

آخرین اظهارات درباره خسارت برف مازندران از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است که محمود حجتی در بازدید از نقاط حادثه‌دیده بحران سفید در شهرستان نور میزان برآورد خسارات بخش کشاورزی را در برآورد اولیه ۸۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در ارتباط با خسارات باغات و محصولات باغی نیاز به بررسی دقیق‌تر است.

به گزارش فارس؛ اینگونه اعلام نظر مسئولان کشوری نشان می‌دهد برنامه‌ریزی منسجمی برای برآورد میزان خسارت‌ها تاکنون اعمال نشده است و مسئولان یا حدس‌های خود را بیان می‌کنند یا تلاش می‌کنند با بیان ارقامی پرونده این خسارت را ببندند اما میزان خسارت‌های وارد شده این بار به مازندران آن هم در غرب استان قابل نادیده گرفته شدن نیست و همه بخش‌ها و آحاد این مردم دچار خسارتی شدند که باید جبران شود.

اینکه دولت می‌خواهد تنها رقمی کمی بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان به خسارت برف مازندران اختصاص دهد ولی اعلام می‌شود تنها به بخش کشاورزی ۸۸۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است جای سئوال دارد.

این در حالی است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های غرب مازندران نیز وارد شده است و این ارقام در کنار سایر خسارت‌هایی مانند خسارت به تاسیسات آب و برق و منازل مسکونی و تجاری رقمی می‌شود که با گفته مسئولان کشوری همخوانی ندارد.

مازندرانی‌ها چشم به راه وعده‌های مسئولان

 همان گونه که برخی مسئولان غیردولتی مازندرانی مانند ائمه جمعه و نمایندگان مجلس و حافظه تاریخی رسانه‌ها و مردم اذعان دارند، پرداخت خسارت‌ به مازندرانی‌ها در دوره‌های گذشته با کاستی‌های بسیاری همراه بوده است.

این کاستی‌ها از برآوردهای اولیه ناهمگون، عدم همکاری صندوق بیمه کشاورزی تا بانک‌ها و وعده‌های بی‌عمل را شامل می‌شود اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که مازندرانی‌ها این بار رنجورتر از همیشه و بحران‌زده‌تر از هر زمان دیگر چشم به راه وعده مسئولان هستند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.