پرداخت چهارمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:بر اساس توافق ژنو، امروز، موعد پرداخت چهارمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار است.

به گزارش فارس، امروز پنج شنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ فروردین ، موعد پرداخت چهارمین قسط از اقساط ۸ گانه ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار بر اساس توافق ژنو است.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو در سوم آذر ماه ۹۲ که از ۳۰ دی ماه همان سال به اجرا گذاشته شد، ایران در مدت ۶ ماه، در ۸ نوبت، ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی را دریافت خواهد کرد که تاکنون گفته می‌شود ۳ قسط از این مبالغ به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس واریز شده است.

به گفته منابع غربی، ایران مبالغ این اقساط را در ازای عملِ گام به گام به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق ژنو دریافت خواهد کرد.

اولین و دومین قسط ایران به مبلغ یک میلیارد دلار را ژاپن و سومین قسط به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار را کره جنوبی را پرداخت کرده‌اند.

این درحالی است که بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، پول‌های آزاد شده ایران در سوئیس در بانک‌های این کشور خاک می‌خورد چراکه  بانک‌های غربی همچنان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران هراس دارند و ایران برای دسترسی به دارایی‌های آزاد شده خود کار سختی پیش رو دارد.

اما مقامات غربی مدعی‌اند که مقامات ایران در تعیین محل انتقال این مبالغ تعلل کرده‌اند و این امر یکی از دلایل تاخیر در دسترسی ایران به پول خود بوده است.

موعد پرداخت پنجمین قسط ایران نیز ۵ روز بعد در ۱۵ آوریل به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خواهد بود.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.