پرداخت یارانه نقدی با اقتصاد کشور چه می کند؟

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

“یارانه‌ نقدی در سطح کلان، به فشارهای تورمی می‌‌انجامد و کمکی به فقرزدایی دائمی نمی‌کند.” این جمله ای است که مخالفان…

“یارانه‌ نقدی در سطح کلان، به فشارهای تورمی می‌‌انجامد و کمکی به فقرزدایی دائمی نمی‌کند.” این جمله ای است که مخالفان پرداخت یارانه نقدی بر آن تاکید دارند و هنوز تکلیف پرداخت یا عدم پرداخت ان مشخص نیست.

در هر حال تصویب درآمد ۵۰ هزار میلیاردی برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در قانون بودجه سال جاری که در سومین سال اجرای این قانون توقف گام دوم آن را در پی داشته است باعث شده تا سناریوهای مختلفی دربارهٔ یارانه نقدی مطرح شود به طوری که برخی معتقدند که با این منابع اقشار مرفه باید از دریافت یارانه حذف شوند و یا میزان یارانه نقدی به ۳۰ هزار تومان برسد.

بعد از این شایعات یارانه ای اما شسرانجام دولتی ها اعلام کردند به مردم نیازمند سبد کالا اختصاص خواهد یافت.سبد کالایی که بهمن ماه توزیع می شود و گفته شده کارگران،‌ دانشجویان متاهل، طلاب و خبرنگاران و هنرمندان هم به اقشار دریافت کننده سبد کالا اضافه شده‌اند.

از سوی دیگر هر چند اختصاص این سبد موجب خوشحالی مردم شده اما گفته می‌شود که دولت یازدهم قصد دارد با شروع توزیع سبدهای کالایی آرام آرام آنرا جایگزین یارانه‌های نقدی کند تا از این راه خود را شر پرداخت ماهانه یارانه‌های نقدی که هزینه‌‌های بسیاری به دولت تحمیل می‌‌کند خلاص کند.

با وجود اینکه مسئولین دولت چنین احتمالی را تکذیب می‌کنند اما برخی معتقدند که این طرح دولت گامی به سوی حذف گام به گام یارانه‌های نقدی‌است.

یارانه ای که گفته می شود دولت را به استقراض از بانک مرکزی وا داشته است.

هنوز از یادها نرفته است که بدهی محمود احمدی نژاد به بانک مرکزی چه بلایی بر سر اقتصاد کشور آورد.هرچه به انتهای دوران  حیات دولت دهم نزدیک شد، انها که برای چرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی استقراض کرده بودند برای صاف کردن بدهی خود به زعم بسیاری از کارشناسان به بازی به قیمت سکه و ارز پرداختند.

بازیی که به قیمت رسیدن دلار به مرز ۴ هزار تومان و گذشتن قیمت سکه از مرز ۱٫۵ میلیون تومان شد و بازارهای اقتصادی کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

حالا اما مسعود نیلی ، مشاور اقتصادی روحانی از استقراض دوباره دولت از بانک مرکزی خبر داده است و گفته: دولت تاکنون پنج‌هزارو۷۰۰میلیاردتومان از بانک مرکزی استقراض کرده تا یارانه نقدی مردم را تامین کند.

اگرچه این شیوه تامین منابع مالی یارانه هدفمند، به نوعی، تکرار روند دولت محمود احمدی‌نژاد است، اما گویا نیلی نیز همانند سایر کارشناسان اقتصادی، به این واقعیت تلخ اعتراف می کند که دولت در حال حاضر  چاره‌ای جز تامین کسری منابع یارانه‌ها از طریق منابع بانک مرکزی ندارد زیرا دولت روحانی ، ناگزیر است، یارانه پیشنهادی احمدی‌نژاد و مصوب مجلس را که اکنون یک قنون است به مردم بپردازد تا این قانون لغو شود یا تغییر کند!

به این ترتیب به نظر می رسد مشکلات یارانه ای در دولت روحانی همچنان ادامه دارد و راه گریزی از ان نیست که نیست و باید منتظظر ماند و دید دولت این مشکلات را چگونه حل می کند.

منبع :پارسینه


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.