پردیس سینمایی و تئاتری برای کودکان

جام جم آنلاین: سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از دو سال پیش از چرخه نمایش فیلم کودک خارج شده بود، پاییز سال جاری با سه سالن سینما و با عنوان پردیس کانون دوباره به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان می‌پردازد.

به گزارش جام‌جم، این روزها در حالی که فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» در پنج روز آن هم با اکران محدود ۳۷۰ میلیون تومان فروش داشته است بیش از گذشته فقدان سینماهایی که به طور تخصصی به اکران فیلم‌های مخصوص کودکان و نوجوانان بپردازند، احساس می‌شود.

همچنین برنامه ویژه «زنگ سینما» که سئانس‌های ابتدایی سینماها را در اختیار کودکان قرار می‌داد هم به دلایل نامعلوم دیگر متوقف ‌شده است.

سینما کانون هم که با مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اکران فیلم‌های مختص کودکان می‌پرداخت، به مدت دو سال در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و اقدام به اجرای برنامه‌های دیگری از جمله تئاترهای زرد و نازل کرد.

اما با پایان قرارداد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های مخصوص کودکان را برای این سینما در نظر گرفته است.

پردیس کانون در چرخه اکران

لیلا میرهادی، مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره برنامه‌های سینما کانون با عنوان جدید پردیس سینما کانون به «جام‌جم» گفت: نکته‌ای که کمتر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای به آن توجه می‌کند، این است که شرایط نمایش یک فیلم کودک چیست؟

او ادامه داد: سینمای کودک یک مثلث است که اضلاع آن را مخاطب یا همان کودکان، فیلم یا محصول و شرایط اکران یا نمایش تشکیل می‌دهد.

میرهادی به ویژگی‌های سالن مخصوص کودکان اشاره کرد و گفت: یک سالن مخصوص کودکان باید فضای لازم را برای تفریح کودکان داشته باشد و نباید آن را شبیه یک سالن سینمای بزرگسال بدانیم.

او گفت: کانون این رسالت را دارد که سالن سینمایی مخصوص کودکان در اختیار آنها قرار دهد. سینمای مختص کودکان دارای سالن انتظار مخصوص کودکان، راهنمای سالن، بروشور فیلم‌ها و غرفه‌های فرهنگی و هنری مربوط به کودکان است.

میرهادی با بیان این‌که پردیس کانون پرورش فکری با دستور مدیرعامل کانون دوباره به عرصه نمایش فیلم برای کودکان بازگشته، گفت: برنامه‌ریزی ما این است که پردیس کانون پاییز امسال میزبان کودکان باشد که نه تنها به تماشای فیلم‌های مختص خود بنشینند، بلکه از فضایی که مناسب آنهاست هم استفاده کنند.

او افزود: این سینما برای بزرگسالان نیست و سینمایی کودک محور است و خدماتی به کودکان داده می‌شود که در سالن‌های بزرگسالان وجود ندارد. مثلا در این سالن راهنمایی داریم که اگر کودکان در زمان پخش فیلم از سالن بیرون آمدند، آنها را راهنمایی و با معرفی کتاب و غرفه‌های کانون سرگرم کند.

مدیر امور سینمایی کانون با اشاره به تغییرات این سینما پس از بازسازی گفت: این پردیس پس از تعمیرات، یک سالن اصلی و دو سالن کوچک دارد که سالن و پرده نمایش فیلم آنها با استانداردهای مخاطب کودک هماهنگ است. با اتمام تعمیرات که از اسفند ۹۰ آغاز شده، یک سالن تئاتر هم برای این سینما در نظر گرفته شده که کودکان از نمایش‌های مخصوص خود هم بهره ببرند.

میرهادی در انتهای سخنانش بر اهمیت اختصاص یک سینما به کودکان تاکید کرد و گفت: قطعا کودکان در سینمای مختص خود احساس راحتی بیشتری می‌کنند تا این‌که در سینمای بزرگسالان با شرایطی سخت تر فیلم تماشا کنند. سینمای ایران قابلیت تخصیص بیش از ده سینما به فیلم کودک را دارد، همچنان که تعداد کتابخانه‌های کودک و نوجوان در حال افزایش است.

چرا «زنگ سینما» متوقف شد؟

محمدعلی طالبی، کارگردان سینما درباره ضرورت و اهمیت اختصاص یک سالن سینما به کودکان به جام‌جم گفت: آیا در شهری که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت دارد، یک سالن سینما برای کودکان کافی است؟ آیا یک کشور ۷۰ میلیونی فقط به یک سالن سینمای کودک نیاز دارد؟

او افزود: به نظر من باید به جای اختصاص یک سالن سینما به این سوال پاسخ داده شود که چرا زنگ سینما متوقف شد. قرار بود که تعدادی سینما در تهران و شهرستان‌ها به این موضوع اختصاص داده شود، ولی هیچ کدام در مقام اجرا، این طرح را همراهی نکردند.

نمایش فیلم‌های روز سینمای کودک

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که تجربه ساخت فیلم کودک و نوجوان را هم دارد در این رابطه به جام‌جم گفت: به نظرم اگر بخواهیم برای بقای سینمای کودک تلاش کنیم، اختصاص یک سالن کافی نیست. مسوولان ما باید ۵۰۰۰ فیلم کودک و جهانی را وارد و در کنار فیلم‌های تولید داخل در سینماهای کشور اکران کنند. با این کار هم جنب و جوشی در سینما به وجود می‌آید و حس رقابت اوج می‌گیرد و هم بهترین فیلم‌های کودک در سینماها نمایش داده می‌شود.

او ادامه داد: اگر سینماهای کشور دو سئانس به اکران این فیلم‌ها اختصاص دهند، نه تنها به فعالیتشان لطمه نمی‌خورد، بلکه شور و هیجان فراوانی را به سینما می‌آورند و حضور بچه‌ها در سینما جان دوباره‌ای به این مکان فرهنگی می‌دهد.

جلیلی افزود: وقتی بعد از ۳۰ سال هنوز مدرسه موش‌ها بهترین فیلم سینمای کودک است، یعنی سینمای کودک در همان زمان مانده و توقف کرده است، با نمایش فیلم‌های کودک در سینماها و در کنار فیلم‌های روز جهان، سینمای کودک با شور و شعف بیشتری به فعالیتش ادامه می‌دهد.

سالن اختصاصی کودکان ضروری است

ناصر رفایی، کارگردان سینمای کودک و نوجوان هم به جام‌جم گفت: ضرورت اختصاص سینمایی اختصاصی به فیلم‌های کودک ، خواست فیلمسازان و متولیان سینماست و مشخصا ضرورت آن حس می‌شود.

او افزود: ما با تخصیص یک سالن سینما به سینمای کودک می‌توانیم آموزش‌های بصری را در دوران تحصیل به کودکان خود داده باشیم، چون متاسفانه کودکان ما به لحاظ بصری تغذیه نمی‌شوند و از تماشای فیلم‌های بزرگسال و تلویزیون فراتر نمی‌روند. در حالی که ما باید تمهیداتی بیندیشیم که دید بصری کودکان رشد کند و سراغ تماشای هر فیلمی نروند.

رفایی با بیان این‌که در صورت فراهم شدن امکانات مناسب برای تولید فیلم کودک، مخاطب هم برای آن وجود دارد، گفت: بین تولید و مخاطب تاثیر متقابل وجود دارد، زمانی که عرصه برای تولید فراهم شود، بخش خصوصی هم پا به این عرصه می‌گذارد و تهیه‌کننده فکر نمی‌کند که با سینمایی ورشکسته روبه‌روست.

آزاده کریمی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.