پرستاران روی خط بحران

۲۳ آبان ،
ممتاز نیوز : دبیر کل خانه پرستار با انتقاد از تاخیر ۶ ساله در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: جامعه پرستاری از وعده های تکراری مسئولان خسته شده و دیگر هیچ رغبتی به پیگیری خواسته های خود ندارند.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، وضعیت پرستاری در جامعه را به شدت بحرانی خواند و افزود: وقتی یک پرستار با ۲۹ سال سابقه کار، اجازه نمی دهند با استفاده از قانون ۵ سال سختی کار، بازنشسته شود، روحیه ای برای خدمت نمی ماند.

وی با انتقاد از طرح کارانه خودگردانی بیمارستانها که از سال ۱۳۷۳ در کشور اجرا می گردد، گفت: اخیرا بعضی مسئولان وزارت بهداشت و نظام پرستاری، مباحثی را در ارتباط با افزایش کارانه مطرح کرده اند که به نظر می رسد، بیشتر یک بحث انحرافی و تحت الشعاع قرار دادن اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه طرح کارانه خودگردانی بیمارستانها سالهاست که بدون هیچ پشتوانه قانونی اجرا می گردد، تصریح کرد: این در حالی است که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ با اکثریت آرای نمایندگان مجلس به تصویب رسیده، هنوز بدون هیچ سببی معطل مانده است.

شریفی مقدم با اشاره به اعلام آمادگی جامعه پرستاری برای حذف کارانه در بیمارستانها، افزود: حذف طرح کارانه به نفع بیماران است چون بها کمتری از جیب پرداخت می کنند. در حالی که پزشکان از این وضعیت متضرر می شوند.

وی با اعلام اینکه کارانه ها تابع تعرفه های پزشکی است، ادامه داد: کارانه ها بر اساس تعرفه ها افزایش می یابد اما طی دو سه سال اخیر این کارانه ها نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش یافته است. زیرا بررسی ها نشان می دهد تعرفه های خدمات پزشکی طی این دو سه سال در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته اما کارانه کاهش یافته است.

دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از کسانی که به موضوع افزایش کارانه ها دامن می زنند، اظهارداشت: این اشخاص، دلسوزان جامعه پرستاری نیستند و تفکر پزشک سالارانه در پشت این صحبتها وجود دارد.

شریفی مقدم گفت: در واقع آنها می خواهند اجرای قانون تعرفه گذاری را تحت الشعاع قرار دهند. در حالی که بیش از ۵۰۰ خدمات پرستاری برای اجرای این قانون استخراج شده و سازمان ملی استاندارد نیز آنها را به ثبت رسانده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به وعده های بی اثر مسئولان که تکرار آنها سبب بی اعتمادی جامعه پرستاری شده است، افزود: یک حرکت انحرافی در جریان است که می خواهد از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری جلوگیری کند. همین مسئله سبب دلسردی و مهاجرت پرستاران شده و با کمبود نیرو در بیمارستانهای شهر تهران مواجه ایم.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.