پرسش‌های نمایندگان و پاسخ‌های وزیر

جام جم آنلاین: امروز صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم که سه سال از تکیه زدن وی بر مهمترین نهاد تصمیم‌گیری درباره کشاورزی می‌گذرد؛ به دعوت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان رفت تا در صحن علنی مجلس پاسخگوی نمایندگان ملت باشد و درباره مسائلی مانند قیمت خرید تضمینی گندم، وضعیت دامداری‌ها و مشکلات تولید شیر پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم آنلاین نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه،  میزبان صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی بودند تا در سالی که با شعار حمایت از تولید داخلی گره خورده است؛ اولین روزهای کاری خود را با بررسی مشکلات کشاورزان آغاز کنند. در نشست امروز مجلس ۹ نفر از نمایندگان به بیان دیدگاه‌های خود درباره مشکلات بخش کشاورزی پرداختند و در نهایت صادق خلیلیان با حضور در جایگاه، پاسخ‌های خود را به نمایندگان مردم ارائه کرد.

رجایی: دولت درباره واردات ۲۸ میلیارد تومانی توضیح دهد

“عباس رجایی” رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم که پیش از این یک بار هم در دوره فعالیت مجلس هشتم از وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت کشاورزی و واردات سوال کرده بود اولین نماینده‌ای بود که پشت تریبون مجلس رفت و در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی سخن گفت.

مهمترین بخش سخنان نماینده مردم اراک در مجلس به تصویب ۲۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از سوی دولت مربوط می‌شد و رجایی بر همین اساس از خلیلیان خواست تا توضیح دهد این ۲۸ میلیارد دلار که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده کالای اساسی وارد کند، به چه مسائلی تعلق دارد و چرا این میزان به تصویب رسیده است.

با سیاست‌های غلط ایران را محتاج گندم وارداتی نکنیم

وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات خرید تضمینی گندم گفت: میزانی که دولت برای خرید تضمینی مصوب کرده، بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای گندم است‌ لذا با این اقدامات و تصمیمات نادرست عملا کشوری که می‌تواند صادرکننده گندم باشد، به یک کشور وارد کننده گندم تبدیل شده است.

بلاتکلیفی چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری از دیگر مشکلاتی بود که رجایی مطرح کرد و گفت: ما در مجلس هشتم قانونی تصویب کردیم که بر اساس آن چاه‌های فاقد برنامه باید با شرایط خاصی پروانه دریافت کنند اما هنوز این قانون اجرایی نشده است.

اسماعیل‌نیا: قیمت شیر عادلانه نیست

محمد اسماعیل‌نیا نماینده مردم کاشمر دومین نماینده‌ای بود که در جریان بررسی روند تولید محصولات کشاورزی در صحن علنی مجلس پشت تریبون رفت و سخنان خود را با طرح مشکل دامدارن و تولید شیر آغاز کرد و گفت: قیمت تمام شده شیر ۷۷۰ تومان است ولی قیمتی که برای آن اعلام شده ۶۳۰ تومان است که این مسئله مشکلاتی را برای دامداران به همراه آورده است.

اسماعیل نیا حذف واسطه‌ها و دلال‌ها را از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر توسعه کشاورزی خواند و با اشاره به مشکلاتی که حضور دلال‌ها برای کشاورزان ایجاد می‌کنند، گفت: در سال ۸۸ واسطه‌ها انگور کشاورزان را ۳۶۰ تومان می‌خریدند و در بازار تهران همین انگور بیش از ۴هزار تومان به فروش می‌رسید.

زارعی: اشکال ساختاری وزارتخانه، کشاورزی را آزار می‌دهد

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران به عنوان سومین نماینده در روند بررسی مشکلات تولید محصولات کشاورزی پشت تریبون مجلس رفت و خطاب به نمایندگان و وزیر کشاورزی، گفت: وزارت کشاورزی یک اشکال ساختاری دارد و این اشکال مشخص نبودن وظایف مربوط به این وزارتخانه است.

وی افزود: وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن ادغام شده و وظایف مربوط به وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در هوا باقی مانده است؛ قبلا وزارت بازرگانی به عنوان یک وزارتخانه مدیریت بازرگانی کشور را انجام می‌داد و واردات و صادرات را مدیریت می‌کرد، اما در حال حاضر خودش در وزارتخانه‌ای جدید تبدیل به قسمتی کوچک از یک وزارتخانه شده در حالی که مأموریت و کارهایی که در وزارت جهاد کشاورزی جدید باید انجام بگیرد، بدون پاسخ باقی مانده است.

زارعی ادامه داد: ‌این اشکال ساختاری باعث شده حتی واردات برخی از نهاده‌های ما در اختیار وزارتخانه دیگری قرار بگیرد ولی در عمل دوستان جهاد کشاورزی باید در مورد آن جوابگو باشند.

وی اضافه کرد: مفهوم مدیریت واردات و صادرات این است که ما از حیث زمان مدیریت لازم را داشته باشیم تا مجوزی که به کالاها می‌دهیم، در زمان درست عرضه شود تا به محصولات داخلی و عرضه آن صدمه‌ای وارد نشود.

احمدی: فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیشترین سهم را از ‌بیکاری ‌دارند

“علی‌محمد احمدی” نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی چهارمین نماینده‌ای بود که در جریان بررسی مشکلات کشاورزی پشت تریبون رفت و با انتقاد از به کار گرفته نشدن متخصصان کشاورزی در روند توسعه کشور، گفت: متاسفانه در ترکیب نرخ بیکاری کشور، بخش کشاورزی و فارغ‌التحصیلان این بخش بیشترین سهم را دارند.

وی با بیان اینکه برای بخش کشاورزی آب، زمین و نیروی انسانی وجود دارد، گفت: یکی از راه‌حل‌های مشکل بیکاری توجه به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی است و رئیس جمهور هم اخیرا گفتند که برای تولید در بخش کشاورزی‌، آب، زمین و نیروی انسانی تحصیلکرده هم وجود دارد.

عیسی‌زاده: قیمت خرید گندم باید حداقل ۵۵۰ تومان باشد

“مهدی عیسی‌زاده” نماینده مردم میاندوآب نماینده بعدی بود که در سخنان خود از قیمت خرید تضمینی گندم انتقاد کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان که ۴۲۰ تومان مشخص شده کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است و به نظر بنده که هم کشاورز زاده هستم و هم رشته تحصیلی‌ام کشاورزی است، حداقل قیمتی که باید برای گندم کشاورزان در نظر گرفته شود، قیمت ۵۰۰ یا ۵۵۰ تومان است.

حسینی: باید فکری برای مافیای واردات دام کرد

” سید‌باقر حسینی” نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ششمین نماینده‌ای بود که در جریان بررسی مشکلات کشاورزان در صحن علنی مجلس در سخنان خود با اشاره به حوزه انتخابیه‌اش، گفت: با وجود اینکه نژاد اصیل گاو سیستانی از بهترین نژاد گاو گوشتی جهان است ولی متأسفانه شاهد انقراض این محصول دامی در منطقه هستیم زیرا دولت از دامداران سیستانی حمایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه واردات دام باید از انحصار باند‌های وابسته به قدرت خارج شود گفت: واردات دام توسط عده‌ای خاص و بدون رعایت مسائل و اصول قانونی در کشور انجام می‌شود که جای تامل و تاسف دارد.

ناصری: ماشین‌آلات شالی‌کوبی‌‌ ‌مربوط به ۴۰ سال پیش است

“علی‌اکبر ناصری” نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که در حضور وزیر کشاورزی به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه به مشکلات بخش کشاورزی پرداخت و گفت: کشاورزان ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که یکی از این مشکلات بالا بودن هزینه تولید به خصوص در بخش نهاده‌های تولید است بعنوان مثال کودی که با یارانه به کشاورزان داده می‌شود، پاسخ‌گوی نیاز آنها نیست و همین کود در بازار آزاد کیسه‌ای حدود ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این مسئله مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

ناصری ضمن تاکید بر ممانعت از واردات بی‌رویه برنج افزود: اگر ما مثلا ۸۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم، باید طوری عمل کنیم تا تعادل عرضه و تقاضا در کشور به وجود بیاید.

نماینده مردم بابل همچنین اظهار داشت: مسئله نوسازی صنایع کشاورزی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود؛ به طور مثال شالی‌کوبی‌های ما مربوط به ۳۰ و ۴۰ سال پیش است که این مسئله ضایعات زیادی را به بار می‌آورد همچنین باید ماشین‌آلات کشاورزی در این رابطه نوسازی شود.

جعفرزاده: نقشه راه برنج نداریم

“غلامعلی جعفرزاده” نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز که بعنوان هشتمین نماینده مجلس در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی پشت تریبون رفت با بیان اینکه ما سند راهبردی مشخص و نقشه راه برنج نداریم، گفت: فقدان برنامه‌ریزی حمایتی و مسئله تأمین سوخت مورد نیاز کشاورزی  یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان است

جعفرزاده در ادامه گفت: در بخش ماشین‌آلات کشاورزی مثل تیلر، کمباین، ماشین درو و بسته‌بندی و همچنین بخش بازسای کارخانجات برنج نیز مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

توکلی: ۹۰درصد درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های دولت شده است

احمد توکلی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نهمین و آخرین فردی بود که قبل از ارائه توضیحات وزیر کشاورزی پشت تریبون مجلس رفت.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هشتم بیان اینکه وقتی تقاضای کالایی افزایش می‌یابد، همه تقاضاها بالا می‌رود، گفت: وقتی فشار روی واردات کالاهای قابل تجارت آورده می‌شود، تولید ملی سرکوب می‌شود و تورم تولید ملی بالا می‌رود و در نتیجه میل به واردات کالاهای قابل تجارت افزایش می‌یابد و هر چه بیشتر این مکانیزم فعال باشد، این ضرر بیشتر اتفاق می‌افتد.

توکلی بر همین اساس به ارائه آماری از میزان اتکای دولت در قوانین بودجه سنواتی به درآمدهای نفتی پرداخت و متذکر شد: در سال ۸۹ این میزان ۵۹هزارمیلیارد تومان بود که در سال ۹۰ ‌به ۶۴هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در سال ۹۱ میزان اتکای دولت در بودجه به درآمدهای نفتی به ۷۴هزار میلیارد تومان رسید و باید دانست وقتی این سیر، صعودی می‌شود، بیماری هلندی تشدید می‌شود، البته ما نمایندگان مجلس در این شرایط شریک هستیم و ما با کنترل این روند می‌توانیم به این فرآیند دامن نزنیم.

به گفته وی، بیماری هلندی یک بار در سال ۵۶، یک بار سال ۶۲، یک بار در سال ۶۸ و یک بار در سال ۸۵ اتفاق افتاد و امروز نیز گرفتار این موضوع هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه سخنانش از مصرف سرانه ارز به ازای هر ایرانی در ۳۰سال گذشته سخن به میان آورد و تصریح کرد: این رقم در دوران جنگ ۶۰۸دلار، دولت ‌هاشمی ۳۸۴دلار، دولت خاتمی ۳۶۴دلار و در پنج سال اول دولت احمدی‌نژاد ۸۲۴دلار بوده است و البته نتیجه این میل شدید به خرج درآمد ارزی، افزایش تورم در کشور است که البته مجلس هم در این موضوع شریک بوده و فقط دولت مقصر نیست.

ناخنک زدن دولت به صندوق توسعه ملی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در عین حال متذکر شد: دولت تنها ۱۰درصد درآمدهای نفتی را صرف تولید کرده و مابقی صرف هزینه‌های خود دولت شده است.

وی درباره مصرف ذخایر صندوق توسعه ملی نیز گفت: امسال دولت می‌خواست در بودجه ۹۱ به صورت مشتی از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت کند ولی مجلس این موضوع را تصویب نکرد اما متأسفانه طبق مصوبه مجلس، ناخنک‌هایی به ذخایر صندوق توسعه ملی زده شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر طرح عمرانی در کشور ۳٫۵برابر مورد نیاز اعتبار هزینه شده است که این امر به علت تأخیر در افتتاح پروژه‌ها بوده است و باید مجلس و دولت خودشان این روند را کنترل کنند.

احمد توکلی در خاتمه خاطرنشان کرد: در غرب آنقدر از بخش کشاورزی حمایت می‌شود که آمریکا ۱۳۶سال است یارانه شیر می‌دهد و حتی حاضر شد مذاکرات WTO را لنگ کند ولی یارانه را حذف نکند.

خلیلیان: سرمایه‌گذاران کشاورزی ۷۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات ۷‌درصد‌ی می‌گیرند

“صادق خلیلیان” وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم که امروز به دعوت نمایندگان برای بررسی مشکلات کشاورزی به صحن مجلس آمده بود بعد از شنیدن نظرات ۹ نماینده‌ای که قبل از وی پشت تریبون مجلس رفته بودند، با قرار گرفتن در جایگاه پاسخ‌های خود به سوالات نمایندگان را ارائه کرد.

خلیلیان در ابتدای سخنان خود گفت:  به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در سال ۸۷ آسیب جدی به بخش‌های زیربنایی کشاورزی و تولید وارد شد و میزان منابع آبی کشورمان کاهش یافت که آثار آن به همان سال ختم نمی‌شود و هنوز هم این مشکل گریبانگیر بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال ۸۸ به ۸۰ میلیون تن کاهش یافت و در سال ۹۰ ما به ۱۱۰ میلیون تن رسیدیم که امیدوارم امسال تولیدات کشاورزی ما به مرز ۱۱۸ میلیون تن برسد، همچنین آثار این افزایش تولید را ‌اکنون در بخش کاهش واردات نیز می‌بینیم.

خلیلیان: واردات کشاورزی در دو سال اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته است

وی در خصوص میزان واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گفت: واردات این محصولات در سال ۸۸ حدود ۱۸٫۴ میلیون تن بوده که در سال ۸۹ با ۱۹ درصد کاهش، این میزان واردات ۱۴٫۹ میلیون تن تنزل یافته است، همچنین واردات محصولات کشاورزی در سال ۹۰، ۱۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲٫۹۹ میلیون تن رسید. در نتیجه طی ۲ سال گذشته شاهد ۳۰ درصد کاهش در حجم واردات محصولات کشاورزی هستیم.

وزیر کشاورزی ادامه داد: اگر همان حجم واردات سال ۸۸ را در سال ۹۰ نیز ادامه می‌دادیم، با توجه به قیمت‌های جهانی سال ۹۰ باید حدود ۴٫۱ میلیارد دلار بیشتر پرداخت می‌کردیم یعنی ارز از کشور خارج می‌شد که با توجه به شرایط بازار ارز فشار بیشتری به بخش تقاضای ارز و قیمت آن وارد می‌شد.

موز ۷۷درصد میوه وارداتی به کشور در سال ۹۰

خلیلیان در ادامه سخنان خود به واردات میوه در سال ۸۸ و ۹۰ اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: واردات میوه از سال ۸۸ تاکنون یعنی طی ۲ سال گذشته حدود ۲۹ درصد کاهش یافته و از عدد یک میلیون و ۸۳ هزار تن در سال ۸۸ به میزان ۷۶۹ هزار تن در سال ۹۰ کاهش یافته که ۷۷ درصد این حجم واردات در سال ۹۰ میوه موز بوده است.

پرداخت هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در بخش ایجاد ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در طول ۲٫۵ سال حدود ۸٫۷ میلیون تن ظرفیت فرآوری را افزایش دادیم، گفت‌:‌ همچنین در بحث بیمه محصولات کشاورزی در سال ۹۰ حدود هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت کردیم و آنچه دریافتی صندوق بیمه بود، تنها به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسید که با کمک منابع بانکی توانستیم این خسارات را پرداخت کنیم.

خلیلیان همچنین ادامه داد: وزارت کشاورزی در بحث توسعه مکانیزاسیون بخصوص در خصوص برنج در سال گذشته حدود ۱۶ هزار دستگاه انواع تراکتور و نیرو محرکه در سطح کشور توزیع کردیم و در بحث برنج نیز حدود ۷۰ هزار هکتار نشاکاری مکانیزه برنج و حدود ۱۰۰ هزار هکتار برداشت برنج با کمباین انجام دادیم که این اقدامات سبب می‌شود طول دوره اشغال زمین کمتر شود و در عین حال عملکرد بالا رود و همچنین خسارت‌های حین برداشت کاهش یابد.

خلیلیان: پیگیر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در هیئت دولت بودم

وی در ادامه سخنان خود به توضیح درباره قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی که در سخنان نمایندگان مجلس مطرح شده بود، پرداخت و گفت: در این زمینه مجلس، وزارت کشاورزی را موظف کرده که هر سال قبل از فصل کاشت بر اساس نرخ تورم که در آن زمان مشخص شده، قیمت‌های خود را پیشنهاد دهد و البته این قیمت‌ها در یک کارگروهی که وزیر کشاورزی تنها یک عضو آن است، بررسی و تائید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته نیز بر اساس نرخ تورم آن زمان که بانک مرکزی اعلام کرده بود، قیمت‌ها را اعلام کردیم و به جز قیمت گندم مابقی قیمت خرید تضمینی طبق همان پیشنهاد ما تصویب شد که البته در خصوص قیمت گندم نیز مبلغ ۳۹۵ تومان تعیین شد که پس از این تصویب با اعتراض نمایندگان، کشاورز و استانداران مواجه شد و من پیگیری کردم تا هیئت دولت حداقل قیمت تضمینی که نرخ تورم مبنای شهریور سال گذشته بود را پذیرفت و ابلاغ کرد.

حل مشکل کود مورد نیاز کشاورزان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

خلیلیان در خصوص مشکلات کود شیمیایی کشاورزان گفت: ما بر اساس میزان یارانه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گیرد، کود را از شرکت‌های پتروشیمی خریداری کرده و توزیع می‌کنیم و وقتی این میزان محدود شود، ما به همان نسبت توزیع می‌کنیم و همین موضوع سبب می‌شود کشاورزان در تامین کود شیمیایی مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت کشاورزی برای رفع مشکل کشاورزان اقداماتی انجام داد و قرار شد کود اوره که کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان به صورت آزاد توزیع می‌شود، به قیمت ۲۰ هزار تومان به صورت غیر یارانه‌ای در اختیار کشاورزان علاوه بر آن بخش یارانه‌ای قرار گیرد البته از آنجا که شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شده و ارز هم بالا رفته، برای این شرکت‌ها به صرفه‌تر بود تا کود را صادر کنند، بنابراین به قیمتی که دولت ابلاغ کرده بود، تمکین نکردند و مدتی وقفه ایجاد شد.

خلیلیان بر همین اساس اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت ۷ درصدی تامین شده که در اختیار سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار می‌گیرد یعنی یارانه سود و کارمزد را به تسهیلات اعطایی تعمیم کردیم و انشاءالله این موضوع از امسال اجرایی می‌شود و طرح‌های مربوطه نیز به بانک‌ها معرفی شده و با ابلاغ اخیر صندوق نیز این موضوع به زودی عملیاتی می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.