پرورش فرهنگی مبتنی بر هویت ملی موجب استقلال در همه زمینه‎ها می‏شود

دکتر محمد بقایی(ماکان) درمورد فرهنگ سازی در استفاده از کالاهای داخلی به خبرنگارمهرگفت: طبیعی است که هیچ مصرف کننده‎ای به دلیل آنکه درآمدش مبتنی بر کد یمین و عرق جبین است آن را هدر نمی دهد.

وی درمورد فرهنگ چشم و هم‎چشمی در استفاده از کالاهای خارجی اظهارداشت: حقیقت این است که این موضوع در مصرف کالاهای خارجی دردنیای شرق به خصوص در دنیای اسلام مشهود است و این پدیده را در کشورمان نیز شاهدیم. ولی نمی‎توان آن را به عنوان امری قاطع پذیرفت و از آن عاملی ساخت برای سرپوش گذاشتن برکمبودها و ضعفهای دنیای اسلام در زمینه اختراع، ابداع، نوآوری و تولید.

این محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات و فلسفه ادامه داد:  کُمیت دنیای شرق از این منظر بسیار لنگ است. بنابراین نیازمردم به دستاوردهای غربی به طور ناخودآگاه فزونی یافته است. آنچه در این خصوص باید اصلاح شود چاره اندیشی برای رفع این معضل است وگرنه چرا این چشم و هم‎چشمی که تصوری است برای سرپوش گذاشتن به عدم به کارگیری نیروهای عقلانی در فرهنگ شرق، چرا در خصوص خرید برنج و قالی و گلاب قمصر وجود ندارد.

بقایی در مورد نقش رسانه‎ها برای از بین بردن این نقص هم تصریح کرد: طبیعی است که رسانه‏ها در هرکشوری به خصوص رسانه ملی نقش عمده‎ای در پرورش افکار جامعه و توسعه کشور دارد. نخستین گام در این طریق گماردن نیروهای فرزانه و مستعد در حوزه‏های تخصصی است. بکارگیری آنان در سطحی که مخاطبانشان سخن آنان را به گوش جان بشنوند. بنابراین اگر رسانه‏ها در یک کشور از این امکان برخوردار نباشند یا جامعه به لحاظ دارا بودن شخصیتهای بزرگ فرهنگی چندان فقیر باشد که نتواند این نیاز را برآورد طبیعتا تأثیر آن متوجه اعضای جامعه خواهد شد.

این نویسنده و مترجم درمورد اینکه اگر استفاده مردم از کالاهای خارجی بیم به خطر افتادن استقلال اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد وظیفه ملی در این خصوص چیست گفت: استقلال یک کشور در هر زمینه‏ای ابتدا منوط است به استقلال فرهنگی است و مقصود از فرهنگ ویژگیهایی است که از خاک آن کشور برآمده باشد و با روح جمعی آن جامعه سازگاری داشته باشد تا بتوان در چنین خاکی بذر استقلال اقتصادی، صنعتی و مانند اینها را کاشت و امیدوار بود که باروبری مناسبی پدید آورد.

وی درپایان یادآورشد: بنابراین آنچه که موجب استقلال و خودکفایی درهمه زمینه‏ها می‎شود ابتدا پرورش فرهنگی است که مبتنی بر هویت ملی باشد. زیرا فقط با غرس این نهال است که ثمره استقلال به بار می‎نشیند.  

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.