پرونده مجموعه حیدربابا برای ثبت جهانی ارسال ‌شد

ابوتراب محمدی عضو شورای مشورتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که چرا هزینه سفرهای خارجی بالاتر است و مردم اینگونه سفرها را به سفرهای داخلی ترجیح می دهند، گفت: در سالهای گذشته بدلیل اینکه قیمت ارز نسبت به امسال پایین تر بود، مردم سفرهای خارجی را ترجیح می دهند اما در حال حاضر با افزایش قیمت ارز تمایل نسبت به سفرهای خارجی کمتر شده به گونه ای که به عنوان مثال سال گذشته ۳۰ هزار نفر گردشگر از آذربایجان شرقی به ترکیه سفر کردند در حالی که این رقم امسال به ۱۵ هزار نفر کاهش یافته و از سوی دیگر ورود گردشگر به آذربایجان شرقی به دلیل افزایش هتلها بیشتر شده است.

به گفته وی یکی دیگر از دلایل کم بودن سفرهای داخلی کمبود هتلهای اقامتی و بالا بودن قیمت هتلها است که البته در شهرهایی که تعداد هتلها زیاد است مانند مشهد مقدس قیمتها پایین تر است که به دلیل ایجاد رقابت بوده و ورودی گردشگر به چنین شهرهایی بیشتر است.

 

محمدی اظهار داشت: به طور کلی در شهرهایی که هتلها و مکانهای اقامتی تعداد کمتری دارند قیمتشان بالاتر است و با افزایش تعداد هتلها به دلیل ایجاد شرایط رقابتی قیمتها کاهش می یابد.

 

عضو شورای مشورتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش سفرهای خارجی هدفمندی یارانه ها است زیرا مردم به دلیل هدفمند شدن یارانه ها برای دارایی هایشان بیشتر برنامه ریزی می‌کنند و بدون هدف دارایی خود را خرج نمی کنند.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای سفر به کشورهای گرجستان، آذربایجان، ترکیه، نخجوان و اربیل عراق نیازی به روادید وجود ندارد که این مسئله در مورد کشور گرجستان دو طرفه است، اما در مورد آذربایجان یکطرفه است و فقط سفر از آذربایجان به ایران نیازی به روادید ندارد.

 

محمدی با بیان اینکه سال گذشته ۳٫۵ میلیون نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کرده اند، گفت: اما قبلا حضور گردشگران خارجی در کشور بسیار کمتر و حدود ۵۰۰ هزار نفر بوده است.

 

عضو شورای مشورتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: به نظر نمی رسد که گردشگری در سالهای گذشته حضور کم گردشگران خارحی در کشور نشاندهنده تشریفاتی و تبلیغاتی بودن زیرساختهای گردشگری است که در حال حاضر با بهبود این زیرساختها و جدی تر گرفتن مقوله گردشگری شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور هستیم.

 

وی افزود: در حال حاضر در آذربایجان شرقی یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شده است که از این میان دو اثر ثبت جهانی شده و پرونده روستای کندوان، مجموعه مساجد تاریخی استان، کتیبه های ارال کوهی و در بخش میراث معنوی بافت فرش آذربایجان و مجموعه حیدر بابا برای ثبت جهانی ارسال شده است.

 

به گفته محمدی بودجه استانی، گردشگری نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.