پرونده هسته ای، به نفع ایران خاتمه می یابد

جام جم آنلاین: علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان، درباره برگزاری نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ همزمان با آغاز تحریم‌های یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران تصریح کرد: همیشه تاکید کرده‌ام که پرونده هسته‌ای ایران به نفع جمهوری اسلامی خاتمه خواهد یافت. ۱۰ سال است ملت ایران این مسیر را طی می‌کنند و همچنان رو به جلو هستند. هرچند با دشواری، اما در پیشرفت فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای رو به جلو هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژی هسته‌ای و تاثیر آن در صنایع دیگر اظهار کرد: این نشانه دستاوردهای عظیمی است که کشور به دست آورده است و معتقدم در بعد سیاسی هم بالاخره مساله حل خواهد شد.

صالحی در پاسخ به این‌که شما همواره نگاهی خوش‌بینانه و توام با صبر را در بحث هسته‌ای ایران، مذاکرات مربوطه و تحریم‌هایی که در این رابطه علیه ایران اعمال شده است داشته‌اید، اما دیدگاه‌هایی وجود دارد که معتقد است مذاکرات تازه ایران و ۱+۵ به سمت بن‌بستی دیگر حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم به لطف خداوند و با شناخت و مجموعه اطلاعاتی که در اختیار دارم، چاره‌ای جز حل دیپلماتیک و سیاسی مساله هسته‌ای ایران نیست. شاید این مساله با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده باشد، اما در مجموع معتقدم در مسیر حل و فصل آن حرکت می‌کنیم و طرف مقابل هم چاره‌ای جز تفاهم با ایران ندارد، در غیر این صورت به جای تعامل انتخاب بعدی‌ تقابل خواهد بود که فکر نمی‌کنم هیچ عقل سلیمی بعد از تحولات منطقه و اتفاقاتی که رخ داده است به دنبال تقابل باشد.

وی با بیان این‌که می‌خواهیم نتیجه برد ـ‌ برد را شاهد باشیم به تهدیدها علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایران همواره برای دفاع از حقوق و حاکمیتش درنگ نخواهد کرد و آنها باید بدانند ملت و نظام ایران بیدار است. بارها تاکید کرده‌ایم که ما به دنبال تعامل هستیم و از تقابل استقبال نمی‌کنیم. اما اگر بخواهند غیرعقلانی عمل کنند بدانند جمهوری اسلامی ایران به زیبایی از کیان خود دفاع خواهد کرد، مثل جنگ تحمیلی.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: البته معتقدم به آنجا نخواهیم رسید. تحولات منطقه و بین‌المللی و انتخابات آمریکا مسائلی هستند که در ارتباط با یکدیگر می‌توانند تحلیل شوند. این تحولات گاهی با کندی و گاهی به سرعت آثاری را به جای می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران همواره ثابت کرده است که در طی زمان از کیان و تمامیت‌ ارضی‌اش دفاع کرده است و به هیچ وجه متجاوز نبوده است. معتقدم ما از این بحران عبور خواهیم کرد اما اگر بخواهیم به این روند سرعت دهیم باید یکسری اقدامات را انجام دهیم، از جمله این‌که باید انسجام درونی و پرهیز از اختلافات به طور جدی دنبال شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از برخی رسانه‌ها در ایجاد فضاهای غیرواقعی و انتقال آن به جامعه گفت: این روزها شاهد برخی گله‌مندی‌های نابجا در فضای رسانه‌ای کشور و ایجاد داستان‌های غیرواقعی و غیرضروری هستیم. از جمله آن‌چه در رابطه با سفر بنده به قبرس و یا سفر رییس‌جمهور به برزیل مطرح شد. متاسفانه مسائلی بیان می‌شود که خلاف واقع و در جهت وحدت ملی نیست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره وحدت میان مسوولان تاکید کرد: یکی از شروط اساسی عبور از بحران، وحدت و انسجام میان مسوولان و دست‌اندرکاران است و من باور دارم که ملت ایران سرافرازانه از این مساله عبور خواهد کرد. البته همه باید هوشیار باشیم. تقدیر دست خدا است، اما تدبیر با ماست و باید تدبیر درست را انجام دهیم.

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌‌که دولت عربستان صدور ویزا برای حجاج ایرانی را قطع کرده است، بدون اشاره به دلیل این امر خاطرنشان کرد که سازمان حج و زیارت متولی این امر است و این مساله را پیگیری می‌کند.

صالحی  در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی اخبار درباره این‌که ایران قصد ندارد از عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران دعوت به عمل آورد، مطرح شده است، با رد این اخبار تاکید کرد: برگزاری این اجلاس در ایران ارتباطی با مسائل دو جانبه ندارد. ایران میزبان این اجلاس است و بر اساس وظایفش و کمیته‌‌ای که در نیویورک مسائل اداری را پیگیری می‌کند و از همه کشورهای عضو برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل می‌آید.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در ادامه درباره موضع ایران نسبت به نتایج نشست ژنو درباره سوریه، گفت: قبل از برگزاری این نشست کوفی‌عنان با من تلفنی صحبت کرد و دیدگاه‌های ایران را به او منتقل کردم، هم‌چنین مواضع‌مان را به همتای روس خود اعلام کردم که “ما کاملا مخالف دخالت دیگران در امور داخلی کشورها هستیم.”

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی دخالت‌ها در امور کشورها در حال تبدیل شدن به یک رویه در فضای بین‌المللی است که از سوی برخی قدرت‌ها خودخواهانه دنبال می‌شود. اگر این رویه ادامه پیدا کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و عملا مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی اعتبارشان را از دست می‌دهد.

صالحی تاکید کرد: دولت‌های غربی با برخی رفتارها در حال خارج شدن از محدوده متعارف رفتارهای بین‌المللی هستند به شکلی که در واکنش به این رفتارها حتی چین و روسیه حساسیت و واکنش نشان دادند و برای جلوگیری از آن محکم ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: بشار اسد تا سال ۲۰۲۴ رییس‌جمهور سوریه است و برخی صحبت‌ها از سوی برخی سیاستمداران که می‌گویند فلان فرد باید برود و به جایش فرد دیگری بیاید، دخالت در امور داخلی کشورهاست و ما به آقای عنان گفتیم که مساله سوریه باید با راه‌حلی سوری ـ سوری حل شود و مجموعه نشست‌های بین‌المللی می‌تواند زمینه گردهم‌آوردن طیف‌های مختلف در کنار یکدیگر در سوریه را فراهم کند، نه این‌که محلی باشد برای دخالت در امور آن کشور. آن چه که ما از سوی برخی کشورها در این نشست‌های بین‌المللی می‌بینیم پیگیری منطق زور است، اما دیگر زمان به کارگیری چنین منطقی گذشته است. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.