پروژه‌های آب و برق با نبود منابع مالی، لنگ می‌زند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قائم مقام وزیر نیرو گفت: به دلیل کمبود منابع مالی و اقتصادی نبودن تعرفه‌های آب وبرق طرح‌های نیمه تمام زیادی داریم که با شرایط موجود باید برای اجرا اولویت بندی شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: میزان بارندگی کشور در مقایسه با سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته به طوری که تا ۲۵ آبان ماه تنها ۲۵ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: براساس آمارها ۲۵ درصد بارندگی‌های سال آبی در پاییز اتفاق می‌افتد یعنی براین مبنا باید دراین فصل ۶۰ میلیمتر بارش داشته باشیم.

وی بحث روان آب‌ها را موضوع مهم دیگر عنوان کرد و ادامه داد: حجم روان آبها در سال آبی جاری ۵۰۰میلیون متر مکعب کاهش حجم را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد.

محمودی در خصوص ظرفیت حجم آبی پشت سدهای کشور نیز گفت: حجم کل سدهای کشور ۴۸ میلیارد متر مکعب است که اگر ظرفیت آنها به ۳۹ میلیارد متر مکعب برسد رقم قابل قبولی است در حالی که تا ۲۱ آبان ماه ظرفیت تنها ۱۷ میلیارد متر مکعب بوده است.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: مجموع حجم آب ذخیره شده در سدهای تهران ۴۳۰ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲۴۰ میلیون متر مکعبی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

محمودی در خصوص وضعیت سد زاینده رود گفت: حجم آب ذخیره شده در پشت این سد نیز ۹۹ میلیون متر مکعب بوده کاهش ۵۰ میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد.

وی افزود: به طور کلی کاهش ۱۴ درصدی بارندگی و ۴۴ درصدی روان آب‌ها را در کشور شاهد بودیم.

***نگران ناپایداری در چرخه‌ی آب و برق هستیم

ستار محمودی ادامه داد: چرخه‌ی آب و برق برای پایداری نیازمند نگاه اتصالی به این صنعت است چراکه با یک اقتصاد ناقص نمی‌توان پشتیبانی‌های لازم را انجام داد.

وی افزود:هزینه ای که بابت خدمات از مشترکین دریافت می شود بسیار کمتر از امکانات ارائه شده است.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در حوزه آب شهری ۳۶ درصد و در حوزه آب روستایی ۱۹ درصد و در حوزه آب کشاورزی ۷ درصد هزینه‌ها دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: درحوزه خدمات فاضلاب شهری ۱۴ درصد و در حوزه برق ۳۸ درصد هزینه‌ها از مشترکین دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی سبب عقب افتادگی در اجرای پروژه‌ها می‌شود اظهار داشت: با این درآمد ناچیز طرح‌های نیمه تمام  زیادی سالانه به پروژه‌های کشور افزوده می‌شود که با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا سرمایه گذاری بیشتر در این خصوص برای پایداری چرخه آب و برق را می‌طلبد.

وی افزود: بدهی‌های ارزی و ریالی این وزارتخانه نیز به دلیل نبود منابع مالی روز به روز در حال افزایش است.

محمودی افزود: در حال حاضر بدهی ریالی در حوزه آب ۲هزار میلیارد تومان، حوزه آبفا ۵هزار میلیارد تومان و در برق نیز ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: بدهی ارزی در حوزه ‌آب وفاضلاب نزدیک به  ۷۰۰میلیون یورو است.

در حال تکمیل/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.