پزشکان از طرح فعلی پزشک خانواده نگرانند/ نسخه ۰۲ سبب اختلال در سیستم درمان می‌شود

۱۸م آذر ،

Multimedia_pics_1390_5_Parlimant_65.JPG

رییس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به مشکلات پیش آمده در تخصیص اعتبارات لازم برای گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرها، گفت: وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده که بودجه‌های لازم برای اجرای این طرح تخصیص نیافته است//؛ همان حرفی که بند اول تمام نامه‌های ما در چند سال قبل است.

دکتر سید شهاب‌الدین صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: از چند سال قبل و از زمانی که مبحث “طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع” مطرح شد، دائم عنوان کرده‌ایم که “پزشک خانواده و نظام ارجاع” یکی از طرح‌های بسیار موثر در اصلاح نظام سلامت ملی است، اما طرح کنونی و نسخه ۰۲ اشکالات عدیده‌ای دارد که بی‌تردید سبب ایجاد اختلال در سیستم مربوطه می‌شود.

وی افزود: اولین اشکالی که چند سال است به این طرح وارد دانسته‌ایم و در بیانیه‌ها و نامه‌های مختلف آن را عنوان کرده‌ایم، شفاف نبودن و دیده نشدن اعتبارات لازم برای اجرای این طرح است؛ چرا که اعتبارات لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در بودجه‌های کشور لحاظ نشده است. وزارت بهداشت هم اخیرا اعلام کرده که بودجه‌های لازم برای اجرای این طرح تخصیص نیافته است؛ همان حرفی که بند اول تمام نامه‌های ما است.

صدر تاکید کرد: اگر اعتبارات اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع لحاظ نشود، بی‌تردید این طرح با شکست مواجه می‌شود. از طرف دیگر اشکالات دیگری نیز در متن نسخه فعلی این طرح وجود دارد. پزشک خانواده و نظام ارجاع طرح بسیار خوبی است، اما فرایندهای اجرایی آن درست طراحی نشده و بودجه‌هایش نیز دیده نشده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: اگر این طرح آغاز شود و پزشکان نیز مطب خود را رها کنند و در این فرایند قرار گیرند، اما مسوولان مربوطه نتوانند حق الزحمه‌شان را بپردازند، وضعیت قبلی این پزشکان که اغلب پزشکان عمومی می باشند، آسیب می‌بیند. لازم است دولت به این طرح به صورت جدی نگاه کند.

وی دربارهٔ استقبال پزشکان از طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز، گفت: پزشکان برای انجام این کار تردید دارند؛ چرا که ریسکی است که اشتغال‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پزشکان نگرانند و ما دائم این نگرانی‌ها را به مسوولان مربوطه منتقل می‌کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.