پسر قذافی می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی شود

دادگاه استیناف لیبی با نامزدی فرزند قذافی در انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرد .

پسر قذافی می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی شود

به گزارش ممتاز نیوز، سیف‌الاسلام قذافی با رای دادگاه استیناف در لیبی از نظر قانونی بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.

پسر معمر قذافی، حکمران سابق لیبی که پیش‌تر صلاحیت وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ دسامبر از سوی کمیسیون عالی انتخابات رد شده بود در اعتراض به این تصمیم و برای فرجام‌خواهی دست به دامن دادگاه استیناف شده بود.

مرجع انتخاباتی در لیبی منطبق نبودن نامزدی فرزند معمر قذافی با معیارها و قوانین این کشور را دلیل رد صلاحیت وی اعلام کرده بود.

اعلام رای دادگاه تجدید نظر که با صدور مجوز حضور سیف‌الاسلام قذافی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد همراه شد صحنه‌هایی از ابراز شادی را میان ده‌ها تن از حامیان وی در اطراف دادگاه استیناف در سبها، شهری نیمه بیابانی در ۶۵۰ کیلومتری جنوب طرابلس رقم زد.

این ابراز شادمانی نزد حامیان سیف‌الاسلام قذافی در پی یک سلسله حوادث روی می‌دهد که طی چند روز مانع اقدام قانونی فرزند قذافی برای ارائه درخواست تجدید نظر در مخالفت با رد نامزدی خود در انتخابات شده بود.

حامیان خلیفه‌ حفتر، مرد قدرتمند شرق لیبی که خود نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری است از یک هفته پیش راه‌ دسترسی به دادگاه تجدید نظر در سبها را مسدود کرده و بدین ترتیب اعضای دولت موقت این کشور را نیز به شدت نگران کرده بودند.

افراد مسلحی که به طرفداری از ژنرال حفتر دست به این اقدام زده بودند سرانجام روز پنجشنبه از محوطه دادگاه خارج شدند و به سه قاضی و نیز وکیل سیف‌الاسلام اجازه دادند تا وارد ساختمان دادگاه شوند.

کمیسیون قضایی مامور رسیدگی به درخواست تجدید نظر مطرح شده از سوی سیف‌الاسلام قذافی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که صدور رای در خصوص این پرونده را با توجه به حوادث پیش آمده تا اطلاع ثانوی به تاخیر می‌اندازد.

یک روز پیش از اعلام رای نیز ده‌ها نفر در سبها در اعتراض به آنچه که آنها از آن به «کار شکنی در برابر عدالت» یاد می‌کردند دست به تظاهرات زده بودند.

شرایط پیش‌ آمده برای قضات رسیدگی کننده به این پرونده که حتی اجازه ورود به ساختمان دادگاه را نیز نداشتند صدای هیئت مامور سازمان ملل متحد در لیبی را نیز درآورد، به نحوی که این هیئت اعلام کرد که با «نگرانی شدید» ماجرای به تعطیلی کشیده شدن محکمه را دنبال می‌کند.

پسر معمر قذافی در حالی اکنون از نظر قانونی صلاحیت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی را بدست آورده که سال ۲۰۲۲ با رای یک دادگاه کیفری در کشورش محکوم به اعدام شده بود؛ وی سپس مشمول عفو عمومی و آزاد شد.

وی که هم‌اکنون به اتهام ارتکاب جنایت جنگی تحت پیگرد قضایی دیوان کیفری بین‌المللی است چهاردهم نوامبر گذشته به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود اما نامزدی وی به همراه بیست و پنج نفر دیگر توسط کمیسیون انتخاباتی رد شد.

وی پس از سال‌ها غیبت سرانجام از سایه خارج شد و به عنوان نخستین نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری در کشورش ثبت نام کرد.

سیف‌الاسلام قذافی ماه ژوئیه گذشته در گفتگویی با نشریه نیویورک تایمز گفته بود که در حال برنامه ریزی برای بازگشت به عرصه سیاسی است.

وی در این مصاحبه مدعی شده که می‌خواهد «وحدت از دست رفته» در لیبی را پس از یک دهه هرج و مرج به کشورش بازگرداند.

معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و پدر سیف‌الاسلام قذافی پس از ناآرامی‌های این کشور که سرآغاز آن انقلاب ۱۷ فوریه بود سرانجام اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی بواسطه مداخله نظامی کشورهای غربی در جنگ داخلی این کشور که در آن نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا مشارکت داشتند از قدرت خلع شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.