پشتیبانی دانشمندان از نظریه منشأ فضایی حیات میکروبی در زمین!!

دانشمندان آمریکایی در محاسبات جدید خود از نظریه قدیمی ورود حیات به زمین توسط میکروب‌های فضایی پشتیبانی کرده‌اند.

 

 Meteorites

 

این نظریه بر اساس محاسباتی است که نشان‌دهنده احتمال بالایی از فرود قطعات سنگ از سیارات سیستم‌های ستاره‌ای دیگر بر روی زمین در مدتها پیش است.

 

به گفته کارشناسان دانشگاه پرینستون که پژوهش آنها در مجله Astrobiology منتشر شده، ممکن است برخی از این سنگها حامل ریزموجودات تعبیه شده در آنها بوده و این موجودات را به زمین منتقل کرده باشند. طبق این پژوهش، این میکروبهای نهفته براحتی توانسته‌اند سفر طولانی در فضا را با وجود سطوح بالای تابش کیهانی تحمل کنند.

 

همچنین این دانشمندان بر این باورند که حیات ساده به همین شکل ممکن است به سیارات دیگر در خارج از منظومه شمسی سفر کرده باشند.

این فرایند موسوم به «پان‌اسپرمیا» می‌تواند بدین معنی باشد که جهان سرشار از حیات زمین مانند است. طبق این فرایند، زندگی در جایی بوجود نمی‌آید بلکه همواره در جهان وجود داشته، بذرهای آن در همه جای جهان هستی پراکنده شده و پیوسته از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌یابد.

 

انفجارهای آتش‌فشانی بزرگ، برخورد شهاب‌سنگها با دیگر اجسام آسمانی می‌تواند باعث پرت شدن قطعات سنگی سیارات در فضا شود. به گفته دانشمندان، هنگامی که منظومه شمسی جوان بوده و خورشید فاصله بسیار نزدیکتری با همسایگان خود داشت، برخی از این ضایعات فضایی ممکن است میان سیارات در دیگر منظومه‌های ستاره‌ای رد و بدل شده باشند.

 

به دلیل سرعت سفر آرام، این اجسام از فرصت خوبی برای افتادن در جریان گرانش سیارات برخوردار بودند. محققان از برنامه‌های رایانه‌ای برای شبیه‌سازی خوشه‌ستاره‌ای محل تولد خورشید استفاده کرده و دریافتند که از تمام قطعات سنگی ارسال شده از منظومه شمسی ما و همسایگان نزدیک آن بین پنج تا ۱۲ مورد از ۱۰ هزار سنگ ممکن است توسط دیگر سیارات جذب شده باشند.

 

در دوره بین ۱۰ تا ۹۰ میلیون سال قبل، هر چیزی بین ۱۰۰ تریلیون و ۳۰ کوادریلیون جسم با وزن بیش از ۱۰ کیلوگرم قابل انتقال بوده است. هر موجود منتقل شده به زمین در زمان ورود با سیاره‌ای پوشیده از آب و دارای شرایط مناسب حیات روبرو شده است.

 

خوشه محل تولد خورشید در زمانی که سن منظومه شمسی ۱۳۵ میلیون تا ۵۳۵ میلیون بود، به آرامی تجزیه شد. زمین پوشش آبی خود را در سن ۲۸۸ میلیون سالگی منظومه شمسی بدست آورده و این احتمال را بوجود می‌آورد که زمین در زمان ورود میکروبهای بیگانه کاملا آمادگی حیات را داشته است.

 

این پژوهش در کنگره علوم سیارات ۲۰۱۲ اروپا در مادرید ارائه شده است.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.