پشت کوه‌های بلند را با روزی روزگاری مقایسه نکنید

پشت کوه‌های بلند را با روزی روزگاری مقایسه نکنید

جام جم آنلاین: مهوش صبرکن را بسیاری از مردم با بازی‌اش در سریال «پس از باران» به یاد دارند.

او همسر محمود پاک‌نیت و بازیگری است که در مجموعه‌های مختلفی همچون خانه‌ای در تاریکی، شب می‌گذرد، یوسف پیامبر(ع)، جراحت و… نقش‌آفرینی کرده است.

او بازیگری را از تئاتر آغاز و سال‌ها تلاش کرد تا به جایگاهی واقعی در این عرصه برسد. این روزها مجموعه تلویزیونی «پشت کوه‌های بلند» با بازی صبرکن از شبکه سوم سیما در حال پخش است.

پشت کوه‌های بلند اولین مجموعه تلویزیونی است که شما به اتفاق محمود پاک‌نیت نقش زن و شوهر را مقابل هم بازی می‌کنید. چطور به این مجموعه پیوستید؟

وقتی بازی در این مجموعه به من و همسرم پیشنهاد شد بلافاصله پذیرفتیم؛ چون احمدجو از کارگردان‌های حرفه‌ای کشورمان است و همه مردم او را با مجموعه روزی روزگاری می‌شناسند. ضمن این‌که این کارگردان از دوستان شوهرم است و ویژگی‌هایی دارد که منحصر به فرد است و کمتر در کارگردان‌های دیگر دیده می‌شود. احمدجو هم فیلمنامه‌نویس خوبی است و هم مخاطب را بخوبی می‌شناسد، به همین جهت عموم بازیگران دوست دارند با کارگردان‌هایی مانند احمدجو کار کنند.

ملک‌خاتون کاراکتری است که شما در این مجموعه نقشش را بر عهده دارید. این شخصیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

ملک‌خاتون ریاست‌مدار است و همیشه می‌خواهد نظرهای خودش را بر همسرش تحمیل کند. او در بخش‌های مختلف و تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کند و بر تصمیم‌گیری‌های همسرش تاثیر دارد.

به نظر می‌رسد هیچکدام از شخصیت‌های این مجموعه واقعی نیستند. شما برای ایفای نقش در این مجموعه چه تدابیری اندیشیدید تا بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید؟

شخصیت‌هایی که احمدجو در فیلمنامه طراحی کرده بود بسیار کامل بود و نیازی به این نداشت که ما حتما دنبال چنین شخصیت‌هایی در بیرون باشیم و بتوانیم ابتدا شخصیتی را که می‌خواهیم بازی کنیم شناسایی کنیم. در کل فیلمنامه هم نمی‌توان شخصیت‌هایی پیدا کرد که در دوره‌ای خاص زندگی کرده‌اند. خوشبختانه کارگردان در همه مراحل در کنار بازیگران بود و آنها را راهنمایی می‌کرد تا بتوانند نقش خود را به بهترین شکل بازی کنند. حتی احمدجو زمان زیادی را صرف بازیگرانی می‌کرد که برای اولین بار در چنین مجموعه‌ای بازی می‌کردند تا آنها هم بتوانند بخوبی ایفای نقش کنند. من فکر می‌کنم شخصیت‌ها توانسته‌اند با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند.

چگونه لهجه میمه‌ای (منطقه‌ای از استان اصفهان) برای بیان دیالوگ‌ها انتخاب شد؟

با توجه به این‌که کارگردان اهل میمه اصفهان است تصمیم گرفته شده دیالوگ‌ها به لهجه میمه‌ای بیان شود.

شما که اصالتا اهل شیراز هستید. چطور توانستید این لهجه را بیان کنید؟

برای ما سخت بود چون خیلی این لهجه را نشنیده بودیم اما برای این‌که بتوانیم این لهجه را یاد بگیریم خیلی تمرین کردیم، ضمن این‌که برخی از بازیگران هم از استان اصفهان بودند و به اتفاق کارگردان خیلی به ما کمک می‌کردند.

برخی از مردم مجموعه پشت کوه‌های بلند را با روزی روزگاری مقایسه می‌کنند. به نظرتان این مقایسه درست است؟

وقتی نام احمدجو به عنوان کارگردان در چنین اثری مطرح می‌شود بالاخره همه یاد مجموعه روزی روزگاری می‌افتند که به نظرم این موضوع اشکالی ندارد. با این‌که بخش‌هایی از مجموعه پشت کوه‌های بلند شباهت‌هایی با روزی روزگاری دارد، اما نباید با آن مقایسه شود. به هر حال سلیقه‌های مخاطب در طول این سال‌ها فرق کرده و مردم مجموعه‌های مختلفی را دیده‌اند. من حتی یادم است وقتی مجموعه روزی روزگاری برای اولین بار پخش شد، مردم با آن ارتباط زیادی برقرار نکردند و در پخش‌های مجدد اثری ماندگار و به خاطرات خوش مردم تبدیل شد.

با توجه به این‌که احمدجو وظیفه نگارش فیلمنامه را هم داشته است تا چه اندازه به شما اجازه بداهه‌گویی یا تغییر در دیالوگ می‌داد؟

احمدجو دوست دارد همه بازیگران به فیلمنامه وفادار باشند و من همیشه اگر نکته‌ای به ذهنم می‌رسید بیان می‌کردم و احمدجو در صورتی که این پیشنهاد به نقش کمک می‌کرد، می‌پذیرفت.

مجموعه پشت کوه‌های بلند از چه نوع طنزی برخوردار است؟

ما هیچ وقت نخواستیم مردم را الکی بخندانیم. متاسفانه برخی مواقع شاهد آثار بی‌محتوایی هستیم که به هر شکلی می‌خواهد مخاطب را بخنداند؛ اما در این مجموعه تلاش شده با ایجاد طنز موقعیت و دیالوگ‌های خاص و همچنین حکایت‌های تخیلی، لحظات شادی برای مردم به وجود بیاورد.

فرشید شکیبا – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.