پشت پرده خروج نام منافقین از لیست سیاه امریکا چه بود؟

خروج گروهک منافقین از فهرست گروه های تروریستی امریکا در حالی که با افزایش نفرت افکار عمومی ایران نسبت به دولت امریکا همراه بوده است، در یک طراحی حساب شده برای انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری طراحی شده و به نظر می رسد یکی از پوئن های دولت اوباما به اسرائیل پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، ولاگ مسجد۱۴معصوم گناباد در آخرین مطلبش به بررسی پشت پرده خروج نام منافقین از لیست تروریست ها پرداخت و نوشت:

امریکا درحالی هزینه خروج منافقین از لیست سیاه خود و قرار گرفتن در مقابل افکار عمومی مردم ایران را پذیرفته است که برخی اخبار حاکی از رایزنی و طراحی پس پرده از جانب اسراییل، امریکا و عربستان سعودی در بیش از  یک سال گذشته بوده است.

در همین زمینه ایران هسته ای در تحلیلی با اشاره به اطلاعاتی که در این زمینه بدست آورده است از جزئیات رایزنی هایی که منجر به این تصمیم شده خبر داده است.

بر مبنای این اطلاعات، ۴ عامل اصلی در اینکه دولت امریکا در این مقطع خاص، چنین تصمیمی اتخاذ کرده دخیل بوده است.

۱- نخستین دلیل مربوط به معامله پشت پرده ای است که درباره موضوع ایران میان اسراییل و امریکا رخ داده است. منابع امنیتی در تهران عقیده دارند روابط گروهک منافقین با اسراییل بسیار گسترده و عمیق است و این گروهک تقریبا در تمامی عملیات های اطلاعاتی این رژیم علیه ایران در دو سال گذشته دخیل بوده است. یکی از درخواست های صهیونیست در مذاکرات راهبردی با دولت امریکا در یک سال گذشته این بوده است که امریکا نام گروهک مناتفقین را از فهرست گروه های تروریستی وزارت خارجه خود خارج کند تا این گروه بتواند با آزادی عمل بیشتری درامریکا به فعالیت بپردازد. در واقع به نظر می رسد این مورد از جمله امتیازهایی است که اوباما به نتانیاهو تقدیم کرده تا اسراییل اندکی از موضع منفی خود نسبت به وی در آستانه انتخابات نوامبر بکاهد.

۲- مسئله دوم این است که مجموعه ای اطلاعات نشان دهنده آن است که منافقین هم درحوزه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و هم در حوزه عملیات، جزو شرکای مهم سیا در عملیات های اطلاعاتی علیه ایران محسوب می شود. اگرچه ارتباطات منافقین با موساد مستحکم تر است اما سیا در بسیار از عملیات های خود علیه ایران از این گروهک استفاده کرده است. بنابراین به نظر می رسد خروج از فهریت گروه های تورریستی به نوعی جایزه همکاری با سیا و موساد بوده که به این گروهک اعطا شده است.

۳- مسئله سوم به لابی قدرتمند منافقین در واشینگتن بویژه در کنگره مربوط است. اطلاعات بسیاری وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت که منافقین با هزینه کردن مقدار قابل توجهی پول –که منشا آن اسراییل و سعودی بوده- بسیار از نمایندگان کنگره و همچنین تعداد زیادی از مقام های سابق امریکایی از جمله افزادی مانند جیمز جونز مشاور امنیت ملی اوباما در دو سال اول را به حامیان جدی خود تبدیل کرده اند.

۴- آخرین مسئله به سیاست امریکا برای راه اندازی یک فتنه جدید در ایران قبل از انتخابات سال ۹۲ مربوط است. برخی کارشناسان عقیده دارند امریکا به این جمع بندی رسیده است که اگر در پی راه اندازی یک ناآرامی جدید در ایران باشد، منافقین ابزار مهمی برای تحقق این هدف خواهند بود. یک ارزیابی اولیه نشان می دهد امریکا چند توقع مهم از منافقین دارد:

نخست- تعمیق و دقیق تر کردن ارزیابی های اطلاعاتی امریکا از محیط داخلی ایران از طریق گسترش عملیات جاسوسی در داخل ایران

دوم- مشارکت در به نتیجه رسیدن پروژه وحدت گروه های مختلف اپوزیسیون

سوم- احیای توان عملیاتی خود برای حضور موثرتر در مرزهای ایران بویژه در خاک آذربایجان

چهارم- ارتباط گیری با گروه های مختلف در داخل ایران در پوشش های مختلف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.