پلاسما درمانی بر درمان کرونا تاثیری ندارد

سازمان جهانی بهداشت در توصیه جدید خود اعلام کرد: از پلاسما درمانی در بیماران مبتلا به کرونا خودداری کنید.

پلاسما درمانی بر درمان کرونا تاثیری ندارد

به گزارش ممتاز نیوز، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر)، برای درمان بیماری کووید-۱۹ از طریق پلاسمای خون بیماران بهبود یافته توصیه‌های جدیدی را اعلام کرد.

این نهاد گفت که پلاسمای خون افراد بهبود یافته نباید به افراد مبتلا به کووید-۱۹ با علائم خفیف یا ملایم تزریق شود.

در بسیاری از کشورها اعتقاد بر این است که استفاده از این پلاسمان می‌تواند ویروس‌های کرونا را در بیمار جدید خنثی کند، مانع تکثیر آن شود و آسیب بافتی هم متوقف می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر کرد گفت که «شواهد کنونی نشان می‌دهد که این روش امکان زنده ماندن افراد را بیشتر نمی‌کند و نیاز به دستگاه اکسیژن را کاهش نمی‌دهد.»

این نهاد همچنین تاکید کرد که این روش هزینه‌بر و زمان‌بر است.

سازمان جهانی بهداشت این «توصیه جدی» را علیه استفاده از پلاسمای خون در افرادی که علائم شدید کووید-۱۹ را ندارند ارائه کرد و گفت که حتی برای بیماران مبتلا به نوع شدید و بحرانی کووید این درمان تنها باید به‌عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی انجام شود.

پلاسمای خون دوره نقاهت، بخشی از خون یک بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ است که حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که بدن پس از آلوده شدن به ویروس تولید می‌کند.

این موضوع یکی از مجموعه درمان‌های بالقوه‌ای بود که در اوایل همه‌گیری مورد بررسی قرار گرفت اما در آزمایش‌های بالینی فواید محدودی از آن مشخص شد.

سازمان جهانی بهداشت گفت که آخرین توصیه‌هایش بر اساس شواهد از ۱۶ کارآزمایی بالینی روی ۱۶ هزار و ۲۳۶ بیماری کووید به دست آمده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.