«پلاک تاریخی» برای خودروهای بالای ۳۰ سال

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام کرد: مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل ۳۰ سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای دریافت پلاک تاریخی اقدام کنند.

«پلاک تاریخی» برای خودروهای بالای ۳۰ سال

به گزارش ممتاز نیوز، اردشیر درویشی ـ مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ عملکرد کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی را در هفت ماه گذشته تشریح کرد و با بیان این‌که کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی تمام تلاش خود را برای حفظ این بخش از میراث فرهنگی صنعتی کشور به کار گرفته است، گفت: در راستای اجرای آیین‌نامه هیأت وزیران در خصوص شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، از آغاز امسال تا پایان مهرماه از ۷۲ دستگاه خودرو با قدمت ۳۰ سال به بالا به منظور بررسی و صدور شناسنامه، ثبت‌نام شده است.

او اضافه کرد: از میان خودروهای ثبت‌نام‌شده، پس از انجام بررسی‌های تخصصی توسط کارشناسان پلیس راهور ناجا، کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی و نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ۴۵ دستگاه خودرو بر اساس ضوابط دستورالعمل اجرایی و احراز اصالت، واجد شرایط شناخته شده و برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده‌اند.

درویشی به نقش صدور شناسنامه و پلاک تاریخی در حفظ و نگهداری وسیله‌های نقلیه تاریخی و کلاسیک اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی فروردین تا مهرماه ۱۴۰۰ برای ۴۵ دستگاه خودرو شناسنامه تاریخی صادر شده است تا از نابودی و فراموشی این میراث گذشتگان جلوگیری شود.

او صدور مجوز خروج از کشور برای وسیله‌های نقلیه بالای سن فرسودگی را از وظایف کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی برشمرد و اظهار کرد: بر اساس وظایف این کارگروه، در سال ۱۴۰۰ مجوز خروج موقت از کشور برای ۸۹۸ دستگاه از این نوع وسیله‌های نقلیه صادر شده است.

درویشی به عضویت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی اشاره کرد و افزود: کانون در راستای این عضویت و با توجه به وظایف ذاتی خود، امسال با همراهی و همکاری علاقه‌مندان به این خودروها، اقدام به راه‌اندازی کمیته وسیله‌های نقلیه تاریخی در ۳۱ استان کشور کرده است. وظیفه این کمیته‌ها که از سوی علاقه‌مندان و یا به نوعی عاشقان خودروهای کلاسیک، مدیریت و اداره می‌شود، برگزاری همایش، نمایشگاه، گردهمایی و انواع رالی است که با کمک حامیان مالی در استان‌ها برگزار می‌شود.

به گفته مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دارندگان و مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل ۳۰ سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای ثبت‌نام خودرو در سامانه دریافت پلاک تاریخی به نشانی اینترنتی www.taci.ir مراجعه کنند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی (اصلاحیه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵) به‌تصویب رسید و بر اساس ماده ۲ این مصوبه به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آن‌ها، کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان رییس، سازمان‌ حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.