پلاک های دندانی خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

تهران / واحد مرکزی خبر/ علمی /۰۳/۲۷
مطالعات چاپ شده در مجله بی اِم جی نشان می دهد وجود پلاک های مزمن دندانی خطر مرگ زوهنگام ناشی از ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. پلاک های دندانی از تجمع باکتریها در سطح دندان و لثه به وجود می آیند و سبب پوسیدگی دندان ها و تورم لثه ها می شوند که این موضوع می تواند در برخی موارد به از بین رفتن کامل دندان و دیگر مشکلات مربوط به سلامتی منجر شود.
محققان تصمیم گرفتند به بررسی تأثیر وجود پلاک های دندانی در خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان به سبب عفونت و تورم بپردازند. عفونت و تورم هر دو از جمله عواملی هستند که در ابتلا به پنج نوع سرطان نقش دارند.
محققان به بررسی حدود هزار و چهارصد فرد سی تا چهل ساله از سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج تا دو هزار و نه پرداختند. آنها دریافتند پنجاه و هشت نفر از این افراد یعنی حدود یک سوم – سی و پنج ممیز شش دهم درصد – بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست دادند. متوسط سن افرادی که جان خود را از دست داده بودند برای زنان شصت و یک سال و برای مردان شصت سال بود.
به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی دات کام، محققان دریافتند افرادی که جان خود را از دست داده بودند شاخص پلاک های دندانی شان بسیار بالا بود. آنها همچنین پس از بررسی همه ریسک فاکتورها اعلام کردند پلاک های دندانی با خطر مرگ زودهنگام ناشی از ابتلا به سرطان را هفتاد و نه درصد افزایش می دهد.
۱۵۷/۱۰۲

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.