پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو به «دختری از هیچ‌جا» رسید

سینما پرس- گروه سینما/ فیلم سینمایی «دختری از هیچ‌جا» به کارگردانی ژان کلود بریسو توانست جایزه پلنگ طلایی بهترین فیلم شصت و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو را به خود اختصاص دهد.

به گزارش سینما پرس، مراسم اختتامیه شصت و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو شب گذشته در حالی برگزار شد که جایزه پلنگ طلایی بهترین فیلم این جشنواره سوییسی به فیلم سینمایی «دختری از هیچ‌جا» (The Girl From Nowhere) به کارگردانی ژان کلود بریسو اهدا شد.

فیلم سینمایی «دختری از هیچ‌جا» که با بودجه ای برابر با ۶۲ هزار یورو (۷۷ هزار دلار) ساخته شده است، علاوه بر دریافت جایزه پلنگ طلایی این جشنواره سوییسی، جایزه نقدی ۹۰ هزار فرانکی (۹۰ هزار و ۹۰۰ دلار آمریکایی) شصت و پنجمین دوره این جشنواره بین المللی را نیز دریافت کرد.

بریسو ۶۸ ساله علاوه بر کارگردان، تهیه کننده و نویسنده فیلمنامه «دختری از هیج‌جا» نیز است و این فیلم سینمایی داستان یک بیوه زن سالخورده را به تصویر می کشد که زندگی او پس از پناه دادن به یک دختر بی خانمان دچار تغییراتی بنیادی می شود.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، جایزه ویژه هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم لوکارنو نیز به فیلم سینمایی «کسی در آن بالا من را دوست دارد» (Somebody Up There Likes Me) به کارگردانی باب باینگتون اعطا شد و فیلم سینمایی «دانش» (Lore) به کارگردانی کیت شرتلند نیز جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شصت و پنجمین دوره این جشنواره سوییسی را از آن خود کرد.

آپیچاتپونگ ویراستاکول؛ کارگردان تایلندی فیلم‎های سینمایی «عمو بونمی که می‌تواند خاطرات گذشته‌اش را به یاد آورد» (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives)، «بیماری استوایی» (Tropical Malady) و «علائم بیماری و یک قرن» (Syndromes and a Century) ریاست هیأت داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره سوییسی را برعهده داشت و اجر آواری؛ نویسنده و تهیه کننده آمریکایی/ سانگ سو ایم؛ فیلمساز کره‌ای/ نائمی لووسکی؛ کارگردان، نویسنده و بازیگر فرانسوی و هانس اولریش آبریست؛ نویسنده سوییسی نیز اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی این دوره از این جشنواره سوییسی را تشکیل می دادند.

لیانگ یینگ چینی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «وقتی شب از راه می‌رسد» (When Night Falls) جایزه بهترین کارگردان شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو را دریافت کند و آن نای نیز برای بازی در این فیلم سینمایی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره بین المللی شد.

والتر سابل نیز برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «Der glanz des tages» موفق شد جایزه بهترین بازیگر مرد شصت و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو را به خانه برد.

فیلم سینمایی «کامیل به عقب بازمی‌گردد» (Camille Rewinds) به کارگردانی نومی لوفسکی نیز توانست جایزه بهترین فیلم به نمایش درآمده در میدان اصلی شهر لوکارنو (محلی به نام «گراند پیاتزا») را به خود اختصاص دهد.

از دیگر برندگان جوایز شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو نیز می توان به فیلم سینمایی «آخرین باری که ماکو را دیدم» (The Last Time I Saw Macau) به کارگردانی خواو رویی گوئرا دا ماتا اشاره کرد که با دریافت جایزه ای ویژه مورد قدردانی هیات داوران جشنواره فیلم لوکارنو قرار گرفت.

سونگ فانگ چینی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «خاطرات به من نگاه می‌کنند» (Memories Look at Me) توانست جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی حاضر در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو را به خود اختصاص دهد.

دبیر این دوره از جشنواره فیلم لوکارنو در مراسم اختتامیه این جشنواره سوییسی از راه اندازی نسخه دیگری از این جشنوار بین المللی در آینده نزدیک خبرداد که این موضوع در کنار اهدا جوایز، یکی از اتفاقات مهم مراسم اختتامیه در شب گذشته بود.

گائل گارسیا برنال؛ بازیگر برجسته مکزیکی فیلم های سینمایی «آمورس پروس» (Amores Perros)، «خاطرات موتورسیکلت» (The Motorcycle Diaries)، «تحصیلات بد» (Bad Education) و «علوم خواب» (The Science of Sleep) با دریافت جایز «اکسلنس» (Excellence Award) شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو، مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده این جشنواره سوییسی قرار گرفت.

شارلوت رمپلینگ؛ بازیگر فیلم های سینمایی «ملانکولیا» (Melancholia)، «هیچ وقت اجازه نده برم» (Never Let Me Go) و «چشم توفان» (The Eye of the Storm) نیز دیگر هنرمندی است که با دریافت جایزه «اکسلنس» به همراه گائل گارسیا برنال مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو قرار گرفت.

سوزان ساراندون، جان مالکوویچ، ویلیام دافو، میشل پیکولی و تونی سرویلو از جمله چهره های سینمایی مطرح و برجسته ای هستند که پیش از این جایزه «اکسلنس» این جشنواره سوییسی را دریافت کرده اند.

همچنین لئو کارا؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر صاحب نام فرانسوی نیز با دریافت جایزه «پلن افتخاری» شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو، مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده این جشنواره سوییسی قرار گرفت.

مانوئل دو اولیورا، برناردو برتولوچی، کن لوچ، ژان لوک گودار، عباس کیارستمی، الکساندر سوکوروف، هو هسیا هسین، ویلیام فریدکین، آلان تانر و جیا ژانگ از جمله چهره های سرشناس سینمایی هستند که در سال های گذشته جایزه «پلنگ افتخاری» جشنواره فیلم لوکارنو را دریافت کرده اند.

آرنون میلچان نیز با دریافت جایزه «بهترین تهیه کننده» مورد قدردانی مسئولان شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو قرار گرفت.

شصت و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو از تاریخ یکم (۱۱ مرداد) تا بستان سال جاری با نمایش فیلم سینمایی «سویینی» (The Sweeny) به کارگردانی نیک لاو انگلیسی آغاز شد. همچنین مستند «بیشتر از پول» (More Than Honey) ساخته مارکوس ایمهوف نیز در مراسم اختتامیه شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو نمایش داده شد.

فیلم سینمایی «بازگشت برای ماندن» (Back to Stay) به کارگردانی میلاگروس مومنتالر از آرژانتین در سال گذشته توانست جایزه پلنگ طلایی بهترین فیلم شصت و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو را به خود اختصاص دهد.

آدرین سیتارو نیز برای ساخت فیلم سینمایی «بهترین مفهوم» (Best Intention) توانست جایزه «پلنگ نقره ای» (Silver Leopard) بهترین کارگردان شصت و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو را از آن خود کند.

انتهای پیام/ع.م/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۹۵۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.